علیرضا وارثی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کمیته امداد، سازمان بیمه سلامت، اداره کل ثبت احوال، دانشگاه علوم پزشکی، دستگاه قضایی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فنی و حرفه‌ای از جمله دستگاه‌هایی هستند که در قالب طرح درمان دادگاه مدار در ساماندهی معتادان وظیفه قانونی دارند.

وی اضافه کرد: بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی کشور برای مدیریت معتادان بی پناه و متجاهر، افزایش حمایت جامعه و مشارکت دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و سازمان‌های مردم نهاد و استفاده از مشوق های قانونی از دیگر مواردی است که کمک می‌کند در کنار این طرح معتادان پس از بهبودی بتوانند به جامعه برگردند.

وارثی با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ه) موظف است که در ۶ دوره ۱۸ ماهه خانواده معتادان بهبودیافته را تحت پوشش قرار دهد، اظهار داشت: تاکنون به همت این نهاد ۷۷ خانوار معتاد بهبودیافته تحت پوشش‌های مادی و معنوی قرار گرفته‌اند.

به گفته این مسؤول هم اکنون ۹۷ نفر از معتادان بهبود یافته تحت پوشش بیمه سلامت استان قرار گرفته‌اند و این سازمان وظیفه دارد که نسبت به بیمه کردن معتادان بهبود یافته و خانواده آنها به صورت رایگان اقدام کند.

وارثی تصریح کرد: اداره کل ثبت احوال استان موظف است که اوراق هویتی یا شناسنامه معتادان را فراهم کرده و در خصوص اعطای کارت ملی یا سایر این موراد مبلغی دریافت نکند.

مدیرکل بهزیستی قزوین در خصوص وظایف دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: این دستگاه مکلف است با تامین پزشک، مراکز بهداشتی دولتی برای درمان سرپایی ، برگزاری نشست‌های آموزشی، تامین واحدهای دارویی و خدمات بستری معتادان روانی و عفونی را در دستور کار قرار دهند.

وارثی در خصوص وظایف دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اظهار داشت: مراقبت‌های پس از خروج زندان و همچنین انتقال معتادان بر عهده نهاد دستگاه قضایی و نیروی انتظامی است.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها باید در تامین سرپناه معتادان اقدام کنند، اظهار داشت: متاسفانه هنوز مکان غربالگری ماده ۱۶ (مراکز ترک اعتیاد) در استان قزوین تامین نشده و هم اکنون این مکان با مدیریت یک مرکز خیریه هزینه‌های متعددی را بر دوش دستگاه‌ها ایجاد کرده است.

وارثی در مورد وظایف بهزیستی خاطرنشان کرد: این نهاد در همه حوزه‌های مرتبط با معتادان وظیفه و تکلیف دارد تا با برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی، اقدامات لازم برای عملیات ساماندهی معتادان متاجر را برنامه‌ریزی کند.

مدیرکل بهزیستی قزوین یادآور شد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کنار فنی و حرفه‌ای موظف هستند با آموزش مهارت برق خودرو برای مردان معتاد و خیاطی برای زنان معتاد زمینه اشتغال آنها را فراهم کنند.

۶۴۷ معتاد در استان قزوین برای سال جاری ساماندهی شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.