حاکم قاسمی روز یکشنبه در نشست خبری که به منظور اطلاع رسانی از اقدامات انجام شده جهت برگزاری این همایش برگزار شد،اظهار داشت: سرمایه اجتماعی با وجود اهمیت بالایی که در بهبود و حل مشکلات جوامع دارد، مغفول مانده و مورد بی توجهی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: سرمایه اجتماعی امکانی است که با استفاده از آن نیازها رفع می‌شود و این همایش با این هدف برگزار می‌شود که در سطح عمومی و نخبگان جامعه راهکارهای تقویتی را از صاحب‌نظران در سطح خرد و ملی دریافت کند.
قاسمی ادامه داد: یکی از جنبه های مثبت این همایش حضور و مشارکت همه نهادهای استان اعم از استانداری، دادگستری و نیروی انتظامی است و نتایج آن هم می تواند در هر کدام از بخش‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی همچنین گفت: این همایش می تواند با مطالعه متون دینی و آموزه های اسلامی و کاربرد آن در جامعه به شناسایی و کشف سرمایه های اجتماعی در حوزه های مختلف و همچنین تقویت این سرمایه ها کمک کند.
قاسمی اظهار داشت: سرمایه های اجتماعی در جامعه ما به وفور وجود دارند و ما می‌توانیم با توجه به آن و تقویتش جامعه مطلوب تری ایجاد کنیم.

دبیر استانی این همایش نیز در ادامه این نشست خبری گفت: مفهوم سرمایه اجتماعی و ابعاد آن به عنوان یکی از بنیان‌های فرهنگی اصلی جوامع مدرن و جوهر و بنیان جامعه محسوب می شود.
مجید ملایوسفی افزود: هیچ جامعه ای خالی از این مفهوم نیست اما آمار طلاق، جنایت و عدم اعتماد به دیگران نشان دهنده آن است که سرمایه اجتماعی ما خدشه دار شده و در هر جامعه ای تلاش است که بهبود یابد.
وی اضافه کرد: با توجه به مختصات فرهنگی میهن اسلامی، ما به بازخوانی متون دینی  جهت افزایش سرمایه اجتماعی نیاز داریم و این همایش می‌تواند در مولفه های کمی و کیفی مربوط به این موضوع تاثیرگذار باشد.
ملایوسفی خاطرنشان کرد: وفای به عهد، ایثار، تعاون، الفت و صله رحم از جمله مفاهیم در  متون دینی هستند که می‌تواند تقویت کننده سرمایه اجتماعی باشد.

دبیر اجرایی این همایش نیز گفت: مقدمات برگزاری همایش ملی سرمایه های اجتماعی از هفت ماه پیش با انتشار فراخوان آغاز شد و یکی از  آورده های آن ارتباط فضای دانشگاهی با سایر نهادها است.
محمدی افزود: این همایش که نشست اصلی آن 27 آذر ماه برگزار می شود دارای سه کارگروه تخصصی شامل  توسعه امنیت اجتماعی، مشارکت‌های مردمی و  مقالات ارسال شده است.
وی اضافه کرد:این همایش نقطه اخر کار نخواهد بود بلکه یکی از بحث های جدی شورای سیاست‌گذاری همایش این است که بعد از آن چه کاری باید انجام شود.
محمدی افزود: تشکیل کمیته رصد و پایش سرمایه اجتماعی در استان قزوین پس از این همایش یکی از جدی ترین مباحث است که باید دنبال کنیم.
همایش ملی سرمایه های اجتماعی بر پایه آموزه‌های دینی با محورهای مفهوم شناسی سرمایه اجتماعی بر پایه آموزه های اسلامی، مفهوم شناسی تطبیقی سرمایه اجتماعی بر پایه آموزه های اسلامی و علوم اجتماعی و شبکه های ارتباطی در آموزه های اسلامی و سرمایه اجتماعی  چهارشنبه ۲۷ آذرماه با همکاری دادگستری کل استان قزوین در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.