احداث بخشی از کمربندی سبز (شرقی) قزوین به طول ۶ کیلومتر امسال توسط شهرداری با هدف کاهش ترافیک، تسهیل دسترسی شهروندان به نقاط مختلف شهر و ایجاد محیط تفرجگاهی و توسعه فضای سبز کلید خورد.

این مسیر ۶ کیلومتری تکمیل کننده کمربندی شرقی قزوین است و بدون شک بخشی از بار ترافیکی شهر قزوین را کاهش می دهد و به حفظ پاکیزگی هوا نیز کمک می کند، با این حال عدم توجه به ملاحظات زیست محیطی در اجرای این طرح مخاطراتی را نیز در آینده با خود به همراه دارد که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

بحشی از این کمربندی از مجاورت رودخانه باراجین می گذرد و همین موضوع به همراه نبود پیوست زیست محیطی فاز ۲ این پروژه که مربوط به عملیات مرتبط با ساماندهی رودخانه باراجین است، موجب شده تا جمعی از دوستداران محیط زیست و همچنین کارشناسان حوزه مدیریت بحران نسبت به اجرای آن اظهار نگرانی کنند و هرگونه تغییر در حریم و بستر در فضای رودخانه به دلیل اجرای این طرح را عاملی برای بروز سیل در شهر قزوین در سالیان آینده بدانند.

در همین راستا، مسئولان شهرداری و شرکت آب منطقه ای قزوین که از متولیان اجرای این طرح هستند اطمینان خاطر داده اند که مشکلی از بابت اجرای این طرح وجود نداشته و مباحث لازم در مهندسی سازه و رودخانه رعایت شده است.

با این حال مسئولان مدیریت بحران و حفاظت محیط زیست نگرانی هایی از بابت اجرای این طرح ابراز کرده اند که توجه به آنها برای پیشگیری از حوادثی چون سیل ضروری است به ویژه که سیل اوایل امسال در شیراز نشان داد اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی بدون آینده نگری و درنظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و خطرات مربوط به حوادث غیرمترقبه می تواند تا چه خطرناک و خسارت بار باشد.

خطر سیل در مسیر کمربندی سبز جدی است

قدرت الله مهدی خانی مدیرکل بحران استانداری قزوین نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه شرکت آب منطقه‌ای متولی اصلی رودخانه‌ها به شمار می‌رود بنابراین طرح‌هایی در خصوص رودها که مورد تایید این شرکت باشد تایید سایر دستگاه‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل بحران استانداری قزوین خاطرنشان کرد: در ارتباط با کمربندی سبز قزوین نیز لازم است مطالعات زیست‌محیطی آن آماده شود تا پس از بهره برداری از طرح خطری مردم را تهدید نکند.

وی اظهار داشت: رودخانه باراجین در جوار شهر قزوین قرار گرفته و طغیان آن می تواند خطرآفرین باشد بنابراین باید همه تمهیدات لازم در رابطه با مسایل زیست محیطی و مدیریت بحران در اجرای کمربندی سبز اجرا شود.

مطالعات زیست محیطی کمربندی سبز در دست تهیه است

 معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مطالعات زیست‌محیطی برای طرح کمربندی سبز قزوین تا ۲ ماه آینده تهیه و ارائه خواهد شد،افزود: قرارداد اولیه این طرح تا سقف ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار تنظیم ‌شده و فاز دوم آن نیز در حال تهیه است.

محمد علمی اظهار داشت: در این طرح پل ورودی فدک با دهانه ۱۲ متر، راست‌گرد با دهانه ۱۶ متر و تمام ضرایب اطمینان در مهندسی سازه و رودخانه رعایت شده است.

وی افزود: اجرای این طرح به سود شهروندان است و دسترسی به شرق شهر را آسان می کند، ضمن اینکه این کمربندی با فضای سبز خود در کنار رودخانه به محیط تفرجگاهی زیبایی برای استفاده شهروندان تبدیل خواهد شد.

فاز سوم کمربندی سبز قزوین به مطالعات بیشتری نیاز دارد

علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: به‌ موجب تفاهم‌نامه‌ای که بین آب منطقه‌ای و شهرداری قزوین منعقدشده، اجرای کمربندی سبز قزوین در سه فاز فعالیت خود را آغاز کرده که دو فاز آن به اتمام رسیده و مدیران پروژه در حال تکمیل فاز سوم آن هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین با اشاره به اینکه اعضای کمیته فنی شورای عالی معماری و شهرسازی با فازهای اول و دوم این پروژه موافقت کرده اند،تصریح کرد: این کمیته فنی در جلسه‌های اخیر اعلام کرده‌اند که فاز سوم این پروژه نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه در طول سال‌های مختلف عرض بستر رودخانه گسترش ‌یافته است، عرض مورد نیاز با ضریب اطمینان بالا پیش‌بینی‌شده و مابقی را برای کمربند سبز در نظر گرفته‌اند.

تمام ابعاد مهندسی رودخانه در پروژه کمربندی سبز لحاظ شده است

یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه باراجین یکی از رودخانه‌های شهری قزوین به شمار می‌رود که از کنار شهر عبور می‌کند، گفت: بخشی از این رودخانه به سبب اینکه در شهر قرار دارد، برای ما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت طغیان به شهر آسیب می‌زند.

این مسئول با اشاره به اینکه باید از ۲ منظر این رودخانه را موردتوجه قرار می‌دادیم،عنوان کرد: برای اجرای این کمربندی سبز از منظر مهندسی رودخانه و سیل و همچنین از منظر شهری این رودخانه را مورد بررسی قراردادیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اظهار کرد: در سال‌های گذشته با شهرداری وارد مذاکره شده بودیم تا طرحی مشترک در منطقه پیاده شود این در حالی است که جلسات فراوانی برای کمربند شرقی گذاشته شد و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که این طرح باید از منظر مهندسی رودخانه بررسی شود.

 وی خاطرنشان کرد: تمام ابعاد مهندسی رودخانه در پروژه کمربندی سبز دیده‌شده و نقشه‌های فنی نیز کاملاً به تائید مشاور شرکت آب منطقه‌ای رسیده است.

ملکی تصریح کرد: معمولاً دوره بازگشت سیل در رودخانه‌های شهری ۵۰ سال است درحالی‌که ما برای این رودخانه دوره بازگشت ۲۰۰ ساله را طراحی کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: دوره برگشت ۲۰۰ ساله دقیقاً به معنی این نیست که هر ۲۰۰ سال یک‌بار سیل و طغیان رودخانه رخ می‌دهد زیرا این عدد احتمال وقوع سیل را مشخص نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین ادامه داد: این دوره بازگشت ۲۰۰ ساله تنها یک اصطلاح آماری است و هرچه این رقم بزرگ‌تر باشد وسعت سیل نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

ملکی اظهار کرد: دوره برگشت ۵۰ سال،db ۳۰ مترمکعب در ثانیه دارد درحالی‌ که  دوره برگشت ۲۰۰ ساله حدود ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین عنوان کرد: قسمتی از رودخانه زیر آزادراه قزوین-کرج قرار دارد و قسمت عریض رودخانه به شمار می‌رود که پروژه کمربند شرقی قزوین نیز در همین قسمت عریض رودخانه انجام می‌شود.

ملکی همچنین گفت: هرچه رودخانه به سمت پایین می‌رود به‌صورت طبیعی از عرض آن کم می‌شود به همین سبب باید زمین‌های پایین رودخانه تملک شوند تا بتوانند سیل را عبور دهند.

وی با اشاره به اینکه تمام مسائل قانونی و فنی در طراحی و اجرای این پروژه دیده‌شده و این رودخانه پس از اتمام این پروژه یکی از زیباترین رودخانه‌های استان خواهد شد، گفت: بهتر است افرادی که با اجرای این پروژه مخالفت می‌کنند اندکی صبر کرده و نتیجه کار را مشاهده نمایند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به اینکه ما کف رودخانه را به حالت طبیعی خود رها می‌کنیم، اظهار کرد: ما این مجوز را به شهرداری ندادیم که کف این رودخانه را بتن‌ریزی کند.

ملکی تصریح کرد: بتن‌ریزی سبب می‌شود که تغذیه طبیعی رودخانه از بین برود و در این صورت علاوه بر اینکه رودخانه دیگر نمی‌تواند دشت را تغذیه نماید در صورت بروز سیل آسیب‌ها دوچندان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مردم نباید در حریم بستر رودخانه اقدام به ساخت‌وساز کنند،اظهار کرد: افرادی که بدون مجوز وارد عرصه رودخانه‌ها شده و دخل و تصرف غیرقانونی داشته‌اند، شناسایی‌شده و با آن‌ها برخورد قانونی ‌می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه هیچ آبی از استان قزوین خارج نمی‌شود، گفت: پس از بروز سیل و ایجاد سیلاب‌های بزرگ، این سیلاب‌ها به دشت قزوین هدایت می‌شوند تا علاوه بر سیراب کردن باغات سنتی قزوین از به وجود آمدن خسارت احتمالی نیز جلوگیری شود.

پروژه کمربندی سبز فاقد پیوست‎های زیست‌محیطی است

مدیرکل محیط‌زیست قزوین اما نظر متفاوتی نسبت به مدیران حوزه آب و شهرداری دارد، حسن عباس نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پیوست‌های زیست‌محیطی برای پروژه کمربندی سبز ارائه نشده و ما نگران تغییر بستر رودخانه هستیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه، منافع فراوانی را برای مردم شهر و استان قزوین به همراه خواهد داشت،افزود: ما کلیت این پروژه و فازهای اول و دوم آن را تائید می‌کنیم درحالی‌که برای اجرای فاز سوم آن نگران هستیم زیرا ملاحظات زیست‌محیطی آن درنظر گرفته نشده است.

عباس نژاد اظهار داشت: هزار و ۸۰۰ متر از این پروژه انجام و ۲ هزار و ۳۰۰ متر آن بسترسازی شده است درحالی‌که نباید بستر رودخانه تغییر پیدا کند.

مدیرکل محیط‌زیست قزوین عنوان کرد: سیلی که فروردین‌ماه سال جاری خسارت‌های فراوانی را به شیراز وارد کرد، به سبب تغییر بستر رودخانه بود به همین منظور لازم است برای جلوگیری از خطر سیل در این کمربندی پیوست‌های زیست‌محیطی حتماً مورد توجه قرار گیرد تا در سالیان آتی حادثه ای مشابه شیراز در قزوین رخ ندهد.

وی افزود: جلسات کارشناسی توسط اداره کل محیط‌زیست برگزار شده و پیوست‌های زیست‌محیطی این پروژه آماده است و ما منتظر شهرداری هستیم تا این ملاحظات را از ما دریافت کرده و آنها را در اجرای طرح لحاظ کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.