غلامرضا حقایق پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازسازی و ساماندهی گلزار شهدا از جمله راهکارهای زنده نگهداشتن یاد شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است که باید مسئولان نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه مهمترین رسالت بنیاد شهید و امور ایثارگران، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، اظهار داشت: نگهداری گلزار شهدا به عنوان یک عنصر معنوی در ترویج این فرهنگ موثر است و باید آن را برای انتقال به آیندگان حفظ کرد.

حقایق پور با اشاره به اینکه حداقل انتظار خانواده‌های شاهد و ایثارگر نگهداری، مرمت و بازسازی گلزارهای شهداست، گفت: این انتظار زیادی نیست و وظیفه همه ما پیگیری مطالبات حداقلی خانواده معظم شهدا است.

وی با بیان اینکه سنگ مزار گلزار شهدای شهر قزوین نیازمند مرمت و تعویض است، افزود:این کار از سال ۹۴ آغاز و تاکنون سنگ مزار ۸۰۰ شهید تعویض شده است.

حقایق پور افزود: عملیات عمرانی گلزار شهرستان تاکستان با ۷۴ مزار شهید، خورهشت با ۱۱ مزار، اسفرورین با هشت مزار، دانسفهان ۱۵ مزار، لوشکان ۲ مزار، دیکین ۲ مزار و مورآباد چهار مزار شهید به اتمام رسیده است.

وی تاکید کرد: همچنین عملیات بازسازی گلزارهای شهدای خوزنان با ۶ مزار، اوان با پنج مزار، پلنگه با یک مزار، سیردان با ۲ مزار، سوخته چنار با یک مزار، گل‌ زمین با ۲ مزار، اناده با یک مزار و چاله با هشت مزار به پایان رسیده است.

این مسئول با اشاره به جزییات تعویض سنگ قبر شهدا، یاد آور شد: سنگ‌هایی که برای تعویض سنگ مزار شهدا استفاده می‌شود از جنس مرمر است و در زمان بازسازی و مرمت عکس، وصیت‌نامه و تاریخ تولد و شهادت آنان بر روی سنگ‌ها حک می‌شود.

وی با اشاره به تعداد گلزار شهدا در روستاهای استان قزوین خاطر نشان کرد:  ۳۳۳ گلزار شهدا در روستاهای استان وجود دارد که یک هزار و ۲۰ شهید در آنها آرمیده‌اند و بازسازی این گلزارها در اولویت قرار دارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین تصریح کرد: بازسازی گلزار شهدای روستاهای استان قزوین در سال‌های گذشته انجام شده اما به دلیل حوادث طبیعی بسیاری از سنگ مزار شهیدان به‌ویژه در روستاها تخریب‌ شده و امروز نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

در استان قزوین ۳۶۹ باب گلزار شهدا وجود دارد که ۳۶ گلزار در شهرها و ۳۳۳ مزار در روستاها قرار دارد.

استان قزوین سه هزار شهید را تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.