محمد حسین اسماعیلی روز سه شنبه در نشست اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه استان قزوین افزود: اهمیت و جایگاه فرهنگ بر همه واضح است و باید پیوست فرهنگی طبق فرمایش مقام معظم رهبری در همه امور وجود داشته باشد.
وی اظهار داشت : فعالیت های فرهنگی در استان قزوین زیاد است، ولی آنچه که دیده می شود موازی کاری های فرهنگی و فعالیت های جزیره ای در حوزه های فرهنگی است که اثربخش نخواهد بود.
اسماعیلی ادامه داد: حوزه فرهنگ حساس و پیچیده است و با توجه به هجمه‌های فرهنگی علیه کشورمان، باید برای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی تلاش کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: فرهنگ عمومی قالب و گسترده ای است و در میان مردم رواج دارد و مجموعه ای از هنجار ها و ارزش های حاکم بر جامعه است که حالت اجباری و رسمی نداشته و عموما به صورت پذیرش و اقناع استوار است.
وی اضافه کرد: آنچه که در بین مردم به عنوان یافته ها، باورها و عملکردهای رفتاری، اجتماعی و فرهنگی فراگیر است به عنوان فرهنگ عمومی شناخته می شود.
اسماعیلی تصریح کرد: فرهنگ عمومی شاخص های بسیاری دارد که تحولات فکری، ببنشی و رفتاری، مشارکت اجتماعی مردم، نظم، رعایت حقوق دیگران و پایبندی به اعتقادات، نابسمانی های روحی، خرافات، متانت، آراستگی، سلامت جسمانی، آسیب های اجتماعی، اعتیاد، فحشا، فساد، موضوعات خانوادگی مثل صله رحم، تولید و مصرف کالاهای فرهنگی ، بحث پوشش، بهره وری آموزش، پژوهش و امکانات فرهنگی همگی از جمله آن هاست.
وی ادامه داد: حوزه فرهنگ حساس ، مهم و بسیار پیچیده است. خصوصا در شرایط کنونی که مرزهای جغرافیایی و سیاسی توسط فضای مجازی بی مفهوم به نظر می رسند، اقدامات باید برنامه ریزی شده، فعال و پویا و از انفعال به دور باشد تا از تهاجمات فرهنگی در امان بمانیم.
وی تاکید کرد: در همین راستا سند توسعه فرهنگی قزوین را براساس اسناد بالا دستی مطرح کردیم که به تصویب رسید و در مرحله تدوین است و امروز آنچه اهمیت دارد هماهنگی و هم افزایی دستگاه های استان قزوین در این راستاست که بسیار مهم است.

مدیرکل فرهنگ‌و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: ما باید سبک زندگی ایرنی اسلامی را پایه و اساس برنامه ریزی ها قرار دهیم.

وی افزود: استان قزوین با توجه به اینکه هویت مستقل فرهنگی و تاریخی دارد و سرشار از شخصیت های بزرگ فرهنگی است، جایگاه بالایی در این شاخص ها دارد اما متاسفانه مشکلات در بخش فرهنگی و اجتماعی این شهر زیاد است.
اسماعیلی یادآورشد: برای مثال سرانه فرهنگی (مجتمع های فرهنگی) استان بسیار پایین و تعداد سالن اجرای برنامه های فرهنگی، نگارخانه، فرهنگسرا، سینما و موزه های هنری محدود است.
وی تصریح کرد : بحث بعدی اعتبارات فرهنگی است که امسال هم با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، شاهد کاهش چشمگیر آن بودیم.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پروژه تالار شهر قزوین بعد از ١٢ سال تنها ١١ درصد پیشرفت دارد که نیازمند توجه ویژه است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.