محمد علی کیانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به جزئیات و روند برگزاری هفته فرهنگی روسیه در ایران، گفت: در چارچوب توسعه روابط و همکاری‌های فرهنگی ایران و روسیه، (آبان‌ماه جاری) میزبان هفته فرهنگی روسیه در ایران هستیم.

شهرهای تهران و قزوین، در فاصله روزهای ۱۸ تا ۲۳ آبان با حضور مقامات فرهنگی دو کشور و سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم ایران میزبان هفته فرهنگی روسیه در ایران هستند.
وی با بیان این که برگزار کنندگان این برنامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه هستند، گفت:  در اجرای برنامه از همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران، نهادهای فرهنگی شهر قزوین ومجموعه روس کنسرت روسیه بهره می‌گیرند.
کیانی، گفت:‌ در این رویداد، نمایشگاه هنرهای سنتی روسیه به میزبانی مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران از تاریخ ١٩ آبان ماه به مدت چهار روز برگزار می شود. به گفته مدیر کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، برگزاری هفته فرهنگی بین کشورها بالاترین سطح روابط فرهنگی دو کشور را نشان می‌دهد که در شهریور ماه سال گذشته هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد.

کیانی ادامه داد: در طول برگزاری هفته روسیه در ایران، برنامه‌های مختلفی از سوی گروه‌های موسیقی و هنرمندان روسی در زمینه صنایع دستی، نقاشی و ... اجرا می‌شود و محصولات روسی نیز به نمایش در خواهند آمد.

مراسم افتتاح این برنامه روز شنبه ۱۸ آبان ساعت ١٥ در تالار وحدت خواهد بود. و برگزاری نمایشگاه هنرهای سنتی روسیه در مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران از تاریخ ١٩ آبان ماه به مدت چهار روز برگزار می‌شود.

روابط فرهنگی ایران و روسیه در یک نگاه

روابط میان ایران و روسیه از قدمتی چهار صد ساله برخوردار است.موافقت‌نامه‌ فرهنگی میان ایران و روسیه که در سال ۱۳۴۵ به امضا رسید،هم‌اکنون نیز پایه قانونی مناسبی‌ برای فعالیت‌های دو کشور می‌باشد.تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی،این قرارداد بیشتر مبنای فعالیت‌های گسترده روسیه در ایران بود ولی با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی،زمینه ظهور مبادلات فرهنگی دوجانبه پدید آمد. در طول دهه نود میلادی روابط فرهنگی دو کشور گسترش داشت.درعین‌حال مقطع‌ زمانی ۱۳۷۸ و گشایش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نقطه عطفی در فعالیت‌های فرهنگی ایران در روسیه به شمار می‌ آید.

هر دو کشور دارای ظرفیت های گسترده فرهنگی هستند که این ظرفیت ها می تواند در خدمت منافع و اهداف مشترک در سطوح دو جانبه، منطقه ای و بین المللی بکار گرفته شود
روابط­ فرهنگی ایران و روسیه، روابطی دوسویه و بر پایه­ تساوی ما بین طرفین است که در آن، هیچ یک بر دیگری غالب نیست. بدیهی است که در طی گذشت زمانی طولانی، ممکن است سطح تاثیر یکی از کشورها بر فرهنگ کشور مقابل تغییر کند، اما به طور کل، این تاثیر از هر دو سو به یک اندازه بزرگ و پراهمیت است. ه لطف سیاست فرهنگی دو کشور، امکان اعتماد دوسویه فراهم شد که این امر به همکاری نزدیک منتهی می­ گردد. سیاست اتخاذ شده توسط جمهوری اسلامی ثابت می­کند که ایران به جز استقرار روابط صلح ­آمیز و سازنده­ی بنیان شده بر اساس اصول برابری و احترام متقابل، هدفی با محوریت گسترش تاثیرات ایدئولوژیکی ندارد. همانطور که پیش­تر گفته شد، روابط اقتصادی و سیاسی شکل گرفته، فعالانه درجهت گسترش روابط فرهنگی مورد استفاده قرار­ گرفتند. اما سخن گفتن پیرامون واکنش متقابل فرهنگ­ ها در معنای جهانی آن بسیار پیچیده­ است، چرا که اشکال مختلف آن در تمامی سطوح خودنمایی نمی­ کنند.

طی سال های گذشته رفت و آمدهای دو طرفه و برگزاری و فعالیت های فرهنگی و هنری به ویژه هفته های فرهنگی و فیلم، روزهای فرهنگی انجام شده و در حال انجام است.

در این مدت رفت و آمدهای مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر به دو کشور نیز روند صعودی به خود گرفته و فعالیت هایی نیز انجام گرفته و در دست اقدام است از این رو اینگونه فعالیت ها و تعاملات میان دو کشور در نتیجه به توسعه و گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور منجر خواهد شد.

برگزاری هفته های فرهنگی طی چند سال گذشته در روسیه و متقابلا هفته های فرهنگی روسیه در ایران نیز بر اساس تفاهم نامه های امضا شده میان مسئولان و  وزرای فرهنگی دو کشور به ویژه طی چند سال گذشته انجام شده و می شود.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.