معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روز سه‌شنبه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین افزود: همواره در همه جوامع این مردم هستند که در محور توسعه قرار دارند و دولت‌ها در این میان فقط ابزار هستند.
سورنا ستاری با بیان اینکه دولت خدمتگزار افراد نخبه و کارآفرین است، اظهار داشت: کارآفرینان سربازان خط مقدم جمهوری اسلامی هستند و مسئولان موظفند که مشکلات آنها را مرتفع سازند.
وی همچنین گفت: اجر و پاداش اقدامات یک کارآفرین که چراغ خانه ۱۰۰ نفر را روشن می‌کند و ده‌ها نفر را مشغول به کار می‌کند، هزاران برابر بیشتر از تلاش کارمندان حقوق بگیر است.
ستاری تصریح کرد: متاسفانه روح حاکم بر کشور ما حقوق بگیری و کارمندی است و هنوز یاد نگرفته ایم که به جای کار اداری، کارآفرین باشیم، در حالیکه کشورهای توسعه‌ یافته توسط مردم همان کشورها به پیشرفت رسیده اند و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.
معاون رییس‌جمهوری در ادامه سخنان خود به ضرورت ایجاد زیست بوم اقتصادی فعال و به دور از دولتی بودن در کشور اشاره کرد و گفت: زیست بوم اقتصادی و کارآفرینی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان باید در استان‌ها محقق شود و قزوین به لحاظ دارا بودن نیروی انسانی مناسب و پارک علم و فناوری می‌تواند این مهم را محقق سازد.
ستاری بر درون زا بودن توسعه تاکید کرد و افزود: عده‌ای به اشتباه توسعه و پیشرفت را خریدنی می‌دانند و تصور می‌کنند تکنولوژی باید واردات شود درحالیکه توسعه و تکنولوژی یاد گرفتنی است و نباید به دنبال این باشیم که با خام فروشی و فروش نفت در جامعه رفاه ایجاد شود.
وی در ادامه با انتقاد از دولتی بودن اقتصاد در جامعه گفت: کار دولت سالها این شده که با فروش نفت واردات کنند و همین امر باعث شده تا شبکه‌های متعدد وارداتی در جامعه شکل گیرد.
ستاری اضافه کرد: سه هزار برابر ارزش مادی واردات یک عطر در جامعه نفت به فروش می‌رسد و متاسفانه یک قانون نانوشته در جامعه ایجاد شده که برای صادرات باید ۵۰ نوع قوانین را پیش سر گذاشت، اما واردات با کمترین موانع قانونی صورت می‌گیرد.
معاون رئیس جمهوری به نقش ارزشمند بخش خصوصی در کشور اشاره کرد و گفت: پول بخش خصوصی است که به پژوهش و تولید محصول در جامعه منجر می‌شود و تجربه ثابت کرده که هرکجا پول دولتی به میان آمده و سرمایه‌گذار بخش خصوصی مغفول مانده دستاوردی حاصل نشده است.
وی به شهر نوآور اشاره کرد و یادآور شد: این نوع شهرها برای محقق شدن نیاز کارآفرینان انواع استارتاپ‌ها، شتابگرهای علمی و مراکز علمی ایجاد کرده‌اند و استان قزوین به لحاظ دارا بودن این پتانسیل می‌تواند چنین شهری را محقق سازد.

بازدید از واحدهای فناوری در پارک علم و فناوری ، مرکز نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ، مرکز نوآوری و رشد دانشگاه بین المللی امام (ره) و حضور در نشست شورای اقتصاد مقاومتی از جمله برنامه های سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان قزوین است.

۹۹۲۵/۱۲۱۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.