به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین، علی رحمانی اظهار داشت: در کشور ما بهره وری به عنوان حلقه مفقوده در برنامه های توسعه ملی و استانی محسوب می شود و آمار و ارقام مستندی در این خصوص وجود ندارد به همین دلیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین در چارچوب دستورالعمل سازمان ملی بهره وری ایران، اقدام به انجام طرح مطالعاتی برآورد ارزش افزوده حقیقی، موجودی سرمایه، اشتغال و بهره وری رشته فعالیت های عمده اقتصادی استان در دوره زمانی 1393-1384 نمود.
وی اضافه کرد: بهره وری از نظر مفهومی به معنای استفاده کارآمد و موثر از منابع در فرآیند تولید است و به عنوان مولفه مهم و اساسی در رشد اقتصادی کشورهای دارای رشد بالا و پایدار تلقی می گردد.
رحمانی با اشاره به اینکه بر اساس نتایج حاصل از برآوردها، ارزش افزوده حقیقی استان قزوین طی سال های 84 تا 93 رشد متوسط سالانه‌ای معادل 3.48 درصد داشته است،افزود: بخش صنعت با رشد 1.69 درصد بیشترین سهم را از رشد ارزش افزوده استان داشته است.
این مسئول با اشاره به اینکه در ابتدا بهره وری استان در بخش صنعت پایین تر از میانگین کشور بود، خاطر نشان کرد: در بخش صنعت در سال های 84 لغایت 93 ما شاهد رشد 22.6 درصدی در زمینه بهره وری استان بودیم و در سال 93 بهره وری استان در این بخش از میانگین کشوری سبقت گرفت.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه تصریح کرد: کل موجودی سرمایه استان قزوین به قیمت ثابت در سال 93 معادل112 هزار و 551 میلیارد ریال بوده که طی دوره مورد مطالعه به ‌طور متوسط سالانه 4.13 درصد رشد داشته است.
این مسئول همچنین اضافه کرد: بخش مستغلات هم با رشد 1.45 درصد، بیش‌ترین سهم را از رشد کل موجودی سرمایه استان داشته است.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه اظهار داشت: در این دوره شاخص بهره وری در بخش کشاورزی از رشد متوسط سالیانه 0.46 درصدی برخوردار بوده که در مقایسه با میانگین کشوری دارای رشد بیشتری است.
رحمانی افزود: طی سال های 84 تا 93 بخش های خدمات، حمل و نقل و مستغلات از متوسط رشد بهره وری بالاتری برخوردار بوده و بخش های سایر خدمات و بخش ساختمان دارای رشد بهره وری پایین تری بوده اند.
وی در ادامه تعداد شاغلان استان در سال 93 را 386 هزار و 823 نفر برشمرد و ادامه داد: طی دوره مورد نظر، کل تعداد شاغلان استان به‌‌طور متوسط سالانه 0.34 درصد رشد داشته است.
این مسئول، رشد 3.48 درصدی ارزش افزوده را به سه بخش عوامل تولید(TFP)، سرمایه و نیروی کار تقسیم کرد و خاطر نشان کرد: سهم بهره وری کل عوامل تولید استان 0.73 درصد، سرمایه 1.74 درصد و نیروی کار 1.02 درصد بوده است.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه در رابطه با نحوه ی محاسبه این شاخص ها تصریح کرد: ابتدا ارزش افزوده حقیقی استان به تفکیک بخش‌های عمده اقتصادی شامل نفت و گاز، کشاورزی، معدن، صنعت، ساختمان، آب، برق، گاز، حمل و نقل، ارتباطات، مستغلات و سایر خدمات با استفاده از رویکرد بالا به پایین برآورد شده و سپس، موجودی سرمایه کل، موجودی سرمایه ماشین‏آلات و موجودی سرمایه ساختمان به تفکیک بخش های عمده اقتصادی استان، به روش غیر مستقیم برآورد شده است.
وی ادامه داد: بر اساس داده های خام طرح آمارگیری از نیروی کار مرکز آمار، تعداد شاغلان به تفکیک کدهای ISICاستخراج شده و از تجمیع شاغلان این کدها در قالب بخش‌های اقتصادی مورد نظر، تعداد شاغلان این بخش ها به‏دست آمده و در پایان، شاخص‏های بهره وری استان مشتمل بر شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید (TFP)، شاخص بهره‌وری سرمایه و شاخص بهره‌وری نیروی کار به روش شاخص عددی محاسبه شده است.
رحمانی گفت: از آنجا که در برنامه ششم توسعه قید شده که یک سوم رشد اقتصادی باید از محل بهره وری تامین شود بنابراین محاسبه شاخص ها می تواند در تحقق این موضوع موثر باشد.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.