به گزارش ایرنا به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز سه شنبه در نشست اخلاق کارکنان سپاه استان قزوین، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار کرد: روزهای ماه مبارک رمضان با روزهای دیگر قابل مقایسه نیست و ارزش ویژه‌ای دارد.
وی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان ماهی است که برای مهمانی خداوند دعوت شده‌ایم و همه کسانی که ایمان آورده‌اند در این مهمانی به صورت ویژه دعوت شده‌اند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه با بیان اینکه اخلاق نیازمند زیر ساخت‌هایی است،خاطرنشان کرد: یکی از این زیرساخت‌های مهم اخلاق، قرآن است چرا که اخلاق حقیقی بدون آن بدست نمی‌آید.
امام جمعه قزوین ادامه داد: خداوند در آیه چهار سوره قلم می‌فرماید «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ»، (و تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری!)، یکی از زیربناهای اخلاقی در قرآن، شرح صدر است و خداوند به پیامبر (ص) می‌فرماید ما به تو شرح صدر عنایت کردیم و عظمت پیامبر (ص) بخاطر برخورداری از شرح صدر است.
وی اظهار داشت: خداوند به پیغمبر (ص) می‌فرماید ما قرآن عظیم را در وجود تو قرار دادیم و بخاطر همین هم خلق تو عظیم است و همسر رسول خدا (ص) فرمود اخلاق ایشان همین قرآن است.
آیت‌الله عابدینی گفت: قرآن زیربنای اخلاق است و صرفاً با حفظ قرآن نمی‌توانیم اخلاقی باشیم بلکه باید با قرآن انس پیدا کنیم، جانمان قرآنی شود، رفتار و بینش قرآنی داشته باشیم تا اخلاق قرآنی پیدا کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه عقید» زیربنای دیگر اخلاق است، تاکید کرد: اگر بخواهیم اخلاقی باشیم باید برای سؤال‌های اساسی نظیر اینکه از کجا آمده و به کجا می‌رویم، پاسخ داشته باشیم و این ما را وارد فضای عقیده می‌کند.
وی افزود: همین که عقاید انسان در این حوزه مشخص شد و معلوم شد خداوند خالق است، آدم و عالم مخلوق هستند و قیامتی در کار است، باید راه سعادت به انسان آموخته شود و انبیاء برای اینکار آمدند، کتاب و مکتب که قوانین و اصول را مطرح می‌کنند نازل شدند و این مجموعه اگر خوب درک شود، انسان صاحب عقیده خواهد شد.
امام جمعه قزوین گفت: عبادت زمانی اصولی و مبنایی می‌شود که عقیده محکم باشد زیرا هر کسی بر اساس عقیده‌ای که دارد عبادت می‌کند. همه انسان‌ها در عالم عقیده دارند اما همه خدای یکتا را نمی‌پرستند و برخی سیر غلط را در پیش گرفته‌اند.
آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: کسی که با قرآن انس دارد، ولایت اهل بیت (ع) را پذیرفته، حقانیت وحی و انبیاء را باور کرده است، صاحب عقیده خواهد بود و کارهایی که بر اساس این عقاید انجام می‌دهد، عبادت محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه عبادت کاری می‌کند که نور تقوا در انسان روشن شود، تصریح کرد: ثمره تقوا در انسان، دانایی برای اندیشه و فکر و توانایی برای اراده است. کرامت تشکیل دهنده دو بعد اصلی انسان است و اگر تقوا در انسان تقویت شود، انسانی موفق خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خداوند در قرآن به انسان‌ها تاکید می‌کند عبادت کنید چرا که امید است با آن به مقام تقوا برسید. نماز، روزه و حج از جمله عبادت‌هایی است که انسان را به تقوا می‌رساند.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید تقوا انسان را به کرامت می‌رساند، اذعان کرد: هر یک از فضیلت‌های اخلاقی مانند سخاوت، شجاعت، عدالت، عفت و پاکدامنی محصول کرامت هستند و هر چه بخواهیم در حوزه اخلاقی و تربیتی کار کنیم، باید بر روی کرامت انسانی کار کنیم.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.