به گزارش ایرنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر نسرین تنکابنی روز یکشنبه افزود:آسم که یک بیماری مزمن تنفسی می‌باشد، یک معضل بهداشتی برای کلیه جوامع اعم از توسعه یافته و در حال توسعه به‌شمار می رود و جمعیت قابل توجهی از مبتلایان به آسم را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند.
این پزشک ادامه داد: به همین علت اعتلاف جهانی علیه بیماری آسم (GINA) تشکیل شده و اولین سه شنبه ماه می را به عنوان روز جهانی آسم نام گذاری نموده است و هر سال شعاری انتخاب می‌شود که شعار امسال که مصادف با 17 اردیبهشت شده را ' شیوع رو به رشد آسم را متوقف کنیم'، انتخاب نموده است.
وی یادآور شد: در کشور ما نیز هر ساله و همگام با سایر کشورهای جهان، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز پژوهشی و انجمن های علمی و به منظوراطلاع رسانی و افزایش آگاهی و جلب مشارکت عموم جامعه وهم‌اندیشی و حمایت از برنامه های ملی مرتبط و جلب مشارکت سیاست‌گزاران و مجریان سلامت (درون و برون بخشی) اقدام به بزرگداشت این روز می نماید.
دکتر تنکابنی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در کشور شیوع آسم در جمعیت کودکان و نوجوانان حدود 13-10% تخمین زده می شود، در همین راستا یکی از مهم ترین اقداماتی که در زمینه پیشگیری و کنترل آسم می توان انجام داد، افزایش آگاهی آحاد جامعه نسبت به این بیماری است.
وی ادامه داد: گروه هدف اولیه در اطلاع رسانی بیماری آسم مربیان بهداشت مدارس ، بیماران و خانواده های آنها،رانندگان حمل و نقل عمومی،کارگران و کارفرمایان و پلیس راهنمایی و رانندگی می‌باشند.
این پزشک اضافه کرد: آسم یک بیماری مزمن است وتاکنون راه حلی برای ریشه‌کن کردن آسم پیدا نشده است، ولی این بیماری را می توان به شکلی درمان وک نترل کرد که از بروز علائم و حملات آن پیشگیری شود.
وی یادآور شد: شایعترین علائم آسم عبارتند از سـرفه ،خس خس ،تنگی نفس و البته همه بیماران علائم فوق را به طور کامل ندارند و شدت ومیزان علائم نیز درحالت های مختلف بیماری و در حمله آسم متفاوت است.
دکتر تنکابنی افزود: مهم ترین عوامل محیطی که سبب بروز یا بدتر شدن آسم می‌ شوند شامل گرده‌های گل و گیاه، عوامل حساسیت زای حیوانات شامل پر، مو یا پوست، قارچ‌ها و کپک‌ها،گرد و خاک خانه‌ها، سوسک و انواع حشرات، دود سیگار و سایر مواد دخانی (قلیان، پیپ و ...)، آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی، بوهای تند (نظیر بوی عطر و ادوکلن)، آلاینده‌های شیمیایی نظیر شوینده‌ها و حشره‌کش‌ها هستند.
وی اظهار داشت: تغییرات هیجانی شدید(گریه کردن، خندیدن شدید، استرس)، عفونت های ویروسی (سرماخوردگی، آنفلوانزا و ...)، ورزش و فعالیت فیزیکی، داروها مانند آسپرین و برخی مسکن‌ها، مواد افزودنی در غذاها و آلرژی‌های غذایی به ویژه در کودکان، عدم تغذیه با شیر مادر، کمبود ویتامین D از دیگر عوامل مربوط به ابتلا به این بیماری هستند.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.