به گزارش ایرنا، محمد رضا مودودی روز پنج شنبه در حاشیه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان به خبرنگار ایرنا، گفت: با توجه به اعمال تحریم‌ها از سوی اسکتبار جهانی و پیروی سایر کشورهای منطقه پیش‌بینی شده بود که صادرات ایران کاهش یابد.
مودودی گفت:خوشبختانه با اتفاقاتی که در بخش خصوصی و صادرات شکل گرفته توانستیم در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی موفق عمل کنیم.
وی علت کاهش صادرات غیرنفتی را مربوط به میعانات گازی و نفتی دانست و افزود: در بخش صنعت ، کشاورزی و سایر محصولات توانستیم علیرغم برخی ضوابط و مقررات تحریمی در خصوص ممنوعیت صادرات برخی اقلام موفق عمل کنیم.
این مسئول توانمندسازی صادرات کشور و گسترش فعالیت های صادراتی را به کشورهای همسایه از مهم‌ترین برنامه‌های مورد هدف این سازمان در سال جاری برشمرد و گفت: با استفاده از ظرفیت های وارداتی یک هزار و 100 میلیارد دلاری کشورهای منطقه سعی داریم برنامه‌های صادراتی خود را بر مبنای روابط و همکاری با این کشورها قرار دهیم.
مودودی سهم صادرات سال گذشته کشور به عراق را 36 درصد اعلام کرد و یادآور شد: صادرات 9 میلیارد دلاری به کشور عراق باعث شد تا علاوه بر قرار گرفتن ایران به عنوان نخستین شرکت تجاری آن کشور، ترکیه و چین را پس از ما در ردیف شرکای تجاری این کشور قرار دهند.
به گفته وی، اگر بتوانیم چنین ظرفیتی را برای سایر کشورهای منطقه با انعقاد پیمان و تفاهم نامه ایجاد کنیم در واقع به اهداف صادراتی خود بیش از گذشته نزدیک‌تر خواهیم شد.
معاون وزیر به توانمندسازی بنگاه های صادراتی کشور طی یک برنامه مشخص اشاره و تاکید کرد: بر اساس قراردادهای منعقد شده شرکت های کوچک و متوسط با ارائه آموزش‌های لازم به تجار حرفه ای تبدیل شده و به مرور برای آنان شناسنامه صادر خواهد شد.
وی اضافه کرد: با شناسایی 15 طرح بزرگ با مشارکت بخش خصوصی سعی داریم از ظرفیت‌های موجود به نحو احسن استفاده کرده و با همگرایی در همه بخش‌ها و فعال سازی تجارت خارجی، مشوق های صادراتی را که متاسفانه تاکنون تحقق نیافته اند عملیاتی کنیم.
مودودی ادامه داد : در حوزه سرمایه‌گذاری در محصولات آینده نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه و گسترش صادرات به کشورهای همسایه مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: سال گذشته 5.4 میلیارد دلار صادرات از کشور توسط 6 هزار و 447 شرکت و فرد حقیقی صورت گرفت که بیشتر آنها سابقه صادرات نداشته و از این تعداد 445 شرکت بیش از یک میلیون دلار صادرات داشتند.
8056*6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.