به گزارش ایرنا، هرساله در ایام تعطیلات نوروز، تردد وسایل نقلیه در مسیرهای ارتباطی استان قزوین افزایش یافته و به عبور یک میلیون و 200 هزار خودرو در روز می رسد که همین موضوع باعث شده تا شرایط نامساعد جوی بیش از پیش مسافران نوروزی را تهدید کند.
با این که هزار و 550 نیروی امدادی و 500 دستگاه ماشین آلات شامل جمعیت هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس، پلیس راه، راهداری و امداد خودرو در جاده‌های استان قزوین آماده خدمت رسانی به مسافران نوروزی هستند، اما شرایط و تهدیدات طبیعی همچون وقوع سیل و طغیان رودخانه ها سبب شده تا نیاز به اقدامات ویژه در راستای کنترل بحران بیش از گذشته احساس شود.
به دنبال اطلاعیه و هشدار هواشناسی مبنی بر احتمال طغیان رودخانه ها و مسیل ها و بروز سیلاب و آبگرفتگی در استان قزوین طی هفته جاری، نشست اضطراری شورای مدیریت بحران قزوین به ریاست استاندار تشکیل و تمهیداتی برای پیشگیری و مقابله به این نوع حوادث اتخاذ شد.

**آمادگی اماکن عمومی قزوین برای اسکان اضطراری مسافران
استاندار قزوین با اشاره به وضعیت نامساعد جوی در استان و احتمال بروز سیلاب گفت: اماکن عمومی شامل مدارس، مساجد و حسینیه ها و سالن های ورزشی قزوین امکان اسکان اضطراری مسافران را داشته و دستگاه های ذیربط هماهنگی های لازم را در خصوص استفاده از این فضاها انجام دهند.
عبدالمحمد زاهدی با بیان اینکه تمام تیم های خدمات رسان استان در حالت آماده باش 100 درصد هستند، افزود: با توجه به ورود سامانه بارشی به استان و احتمال بروز سیلاب تا روز چهارشنبه همه نیروهای امدادی و دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران باید در آماده باش کامل باشند و شهرداری ها نیز باید به منظور جلوگیری از ایجاد سیلاب در داخل شهرها، به پاکسازی پل های درون شهری و یا نزدیک شهر به صورت مستمر و دوره ای نظارت کنند.
وی به ایجاد یک تیم فنی در استان برای بررسی طرح های عمرانی در دست ساخت و وضعیت ایمنی آنها در مقابل حوادث تاکید کرد و گفت: از آنجایی که برخی ساخت و ساز در بستر رودخانه ها و ایجاد تاسیسات و جانمایی ها مشکلات را بحرانی تر کرده است، بنابراین مصوبات این تیم فنی باید برای دستگاه های اجرایی الزام آور بوده و تا رفع نواقص طرح های هیچ دستگاهی حق ادامه ساخت پروژه را نداشته باشد.
زاهدی با تاکید بر اینکه در مواقع بحرانی باید همواره بدبینانه ترین حالت را متصور باشیم، از کمیته امداد و هلال احمر خواست تا در تمامی شهرستان های استان مکان هایی را برای جمع آوری کمک های مردمی به سیل زدگان گلستان، مازندران و فارس اختصاص دهند.

** 58 روستا و 11 شهر قزوین در معرض خطر سیل
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با بیان اینکه 58 روستا و 11 شهر استان به دلیل قرارگیری در حاشیه رودها و مسیل ها در معرض خطر سیل قرار دارند، گفت: تا چهارشنبه هفته جاری میزان بارش ها تا 40 میلی متر در استان برآورد شده که همین موضوع سبب شده تا همه دستگاه های استان آمادگی لازم در برابر هرگونه وقوع احتمالی سیل را اتخاذ کنند.
قدرت الله مهدیخانی همچنین گفت: دست کاری های انجام شده در طبیعت بویژه در کنار بستر رودخانه ها و مسیل ها و توسعه نامتوازن و بدون توجه به الزامات و مقررات حوزه مدیریت بحران موجب شده تا بعضی شهرهای استان در معرض سیل قرار داشته باشند.
مهدیخانی به ضرورت اطلاع رسانی به موقع در حوزه خطرات وقوع سیلاب پرداخت و گفت: به محض دریافت هشدار هواشناسی در خصوص احتمال بروز سیلاب، در سطح گسترده به مردم و همچنین فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها و پایگاه های بسیج استان اطلاع رسانی انجام شده است.
این مسئول از شهروندان خواست تا ضمن همکاری با نیروهای خدمات رسان به دلیل شرایط نامساعد جوی و احتمال بروز سیلاب، از برپایی چادر و اطراق کنار رودها و مسیل های استان خودداری کرده و در زمان بارندگی شدید از مسیر های کوهستانی که در آنها امکان ریزش سنگ و یا بهمن وجود دارد پرهیز کنند.

** ممنوعیت خروج سه روزه مدیران از قزوین
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز با بیان اینکه به دنبال شرایط جوی نامساعد مدیران عضو شورای مدیریت بحران و ستاد سفر باید تا پایان هفته باید از استان خارج نشوند و پای کار باشند، گفت: ماشین آلات سبک و سنگین تمام دستگاه های اجرایی که در ایام نوروز به حالت تعطیل درآمده اند، برای انجام هرگونه خدمات و امدادرسانی در مواقع بحرانی در حالت آماده باش قرار گرفته اند.
علی فرخ زاد به سوابق سیل در برخی نقاط استان مانند اسفرورین و آراسنج اشاره کرد و اظهار داشت: با هدف پیشگیری از خسارات سیل پیشنهاد می شود اعضای کمیسیون ماده 100 و 99 ضمن جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه های استان به تخریب موارد تخلف اقدام کنند.
وی تاکید کرد: در مواقع بروز بحران باید اطلاع رسانی در خصوص اراضی و منابع طبیعی که احتمال بروز خسارت در آنها بیشتر است با هماهنگی دهیاران و شوراهای اسلامی بخش، بخشداران و فرمانداران پیگیری شود.
فرخ زاد همچنین خاطرنشان کرد: شهرداری ها باید از مسیر رودخانه ها و پل ها بازدید به عمل آورده و در صورت لزوم اقداماتی نظیر لایروبی رودخانه ها را در دستور کار قرار دهند.

** ضرورت ایجاد سیل بند توسط شهرداری قزوین
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین گفت: استان قزوین سابقه وقوع سیل دارد که این موضوع سبب می شود تا با توجه به افزایش نزولات آسمانی تمهیدات لازم برای مقابله با بحران سیل در استان پیش بینی شود.
مسعود حق لطفی افزود: 2 مورد از بارش سال های گذشته در قزوین به میزان 51 میلی‌متر در 30 ساعت و 38 میلی متر در 30 دقیقه موجب مشکلاتی در داخل شهر قزوین شد و چون جمع آوری آب های سطحی در منطقه راه آهن همواره با دشواری های خاصی مواجه است، باید شهرداری با در این نقطه سیل بند ایجاد کند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر 50 نیروی این اداره کل به همراه ماشین آلات حوزه پیمانکاری به حالت آماده باش کامل قرار دارند تا در صورت لزوم وارد عمل شوند.
هواشناسی قزوین ابتدای هفته جاری با صدور اطلاعیه ای از احتمال آبگرفتگی و بروز سیلاب در حاشیه مسیل ها و رودخانه های این استان خبر داده بود.
براساس پیش بینی هواشناسی، بارش باران که از روز یکشنبه در استان قزوین آغاز شده تا فردا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.