به گزارش ایرنا، علاقه و دلبستگی ایرانیان به آداب و سنن نوروز باعث شده تا از سالیان دور تاکنون این ایام فرصتی برای پرداختن به شادی و تفریح باشد.
با توجه به تعطیلات این ایام همچنین عده زیادی از هموطنان چندروزی را به سفرهای نوروزی اختصاص داده و با آثار تاریخی و فرهنگی دیگر شهرهای کشور نیز آشنا می شوند.
از همین رو و با توجه به گسترش مسافرت های نوروزی هموطنان به قزوین و همچنین برای ایجاد لحظاتی شاد و مفرح برای شهروندان، امسال دستگاه ها و نهادهای متولی در این استان برنامه های متنوعی را برای نوروز 98 تدارک دیده اند.
این برنامه ها با حضور مسئولانی از شهرداری قزوین، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اوقاف و امور خیریه در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تشریح شد.

**راه اندازی کارناوال حاجی فیروز و نوروز خوانی در قزوین
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین در این میزگرد گفت: شهرداری همه ساله برنامه های متنوعی برای ایام نوروز و استقبال از مسافران نوروزی تدارک می بیند و امسال نیز برنامه های خود را در 2 بخش قبل و بعد از تحویل سال به اجرا می گذارد.
محمد درافشانی خاطرنشان کرد: برنامه های پیش از تحویل سال نوی این سازمان با محوریت نشاط اجتماعی علاوه بر مناطق مرکزی شهر، نواحی کم برخوردار و منفصل شهری را نیز در برگرفته است.
به گفته وی، کارناوال حاجی فیروز و نوروز خوانی علاوه بر نواحی یاد شده در فرهنگسراها نیز به جهت آشنایی نونهالان و نوجوانان با سنت دیرپای نوروز نیز برپا شده است.
این مسئول فرهنگی، برپایی جشنواره ملی فرهنگ و سنن در مجموعه های تاریخی سعدالسلطنه و دولتخانه صفوی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان را نیز از برنامه های نوروز شهرداری قزوین نام برد و تصریح کرد: اجرای برنامه های آئینی سایر استان های کشور در قزوین، برپایی کمپ های گردشگری جهت اسکان مسافران نوروزی و دعوت از هنرمندان، بازیگران و چهره های شاخص کشور در قالب برپایی جنگ های شادی و جشنواره از دیگر برنامه های ما در عید نوروز 98 به شمار می رود.

**مشارکت سمن ها در اجرای برنامه های نوروزی در قزوین
درافشانی همچنین خاطرنشان کرد: تلاش داریم اجرای برنامه های خود را با مشارکت و همراهی مردم پیش ببریم و در این راستا از توان سمن ها و انجمن های مردم نهاد نیز استفاده می کینم.
به گفته وی، مردم نقش محوری را در برنامه های مورد اجرای این سازمان در قالب برنامه های طنز، مسابقه، نمایش، ترافیک و آموزش خواهند داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم انتخاب یک نام و برند برای معرفی قزوین به عنوان شهری برای مقصد گردشگری در سطح داخلی و بین المللی،اظهار داشت: این کار با همکاری و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم این شهر را همانند بسیاری از شهرهای کشور با یک نام به جهانیان بشناسانیم.
درافشانی در ادامه تاکید کرد: براساس هماهنگی های لازم با اداره کل میراث فرهنگی، برپایی جایگاه های مناسب مشترک جهت اجرای برنامه های نوروزی و اطلاع رسانی از ظرفیت های گردشگری و برنامه های نوروزی به میهمانان با توزیع بروشور، کتاب و نقشه های مورد نظر در دستور کار قرار گرفته است.
ریس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین اظهار داشت: در بخش گردشگری، فعالیت های نوروزی مربوط به دهکده طبیعت در اختیار مدیریت این بخش قرار داده شده و در حوزه مساجد نیز مدیریت و اداره هشت مسجد سطح شهر قزوین نیز برای استفاده شبانه روزی مسافران را عهده دار شده ایم.

** توجه به نشاط اجتماعی در برنامه های نوروزی
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در این میزگرد اظهار داشت: محوریت و رویکرد این سازمان در کشور طی ایام نوروز برگزاری جشنواره ها، مراسم های فولکوریک و آیین های یادآور دوره های تاریخی و احیای سنت ها، آداب و رسوم گذشتگان است.
علیرضا زمانی ادامه داد: همزمانی ایام نوروز با اعیاد مذهبی، با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور بر لزوم ضرورت نشاط اجتماعی و آماده سازی مردم جهت مسافرت، دستور کار میراث فرهنگی بر شاد بودن شهروندان تاکید شده است.
این مسئول گفت: امیدواریم با برنامه های تدارک دیده شده در نوروز 98 بتوانیم زمینه ارتقای نشاط شهروندان قزوینی و مسافران نوروزی را فراهم کرده تا آنان با گذراندن ایامی شاد و انرژی سال خوبی را آغاز کنند.
زمانی با بیان اینکه قزوین هنوز به عنوان یک مقصد گردشگری شناخته نشده است،افزود: با وجود چنین ایرادی، سعی داریم با برنامه ریزی های تدارک دیده شده جمعیت 17 میلیونی حاشیه این استان از جمله تهران را برای بازدید از آثار تاریخی و گردشگری و همچنین سرمایه گذاری های لازم در این حوزه مجاب کنیم.
وی اضافه کرد: با توجه به تغییر رویکرد مردم به سفرها که همه ساله با خارج شدن از حالت صرف و تفریحی خود تخصصی تر نیز می شوند، باید برای استفاده از آثار و مواهب طبیعی و نیز مناطق گردشگری قزوین به جمعیت 17 میلیونی حاشیه این استان بیش از گذشته توجه شود.
زمانی، کمبود اقامتگاه های مسافری در قزوین را یکی از ضعف های موجود در حوزه گردشگری برشمرد و گفت: اگرچه طی سال های گذشته ضریب اشغال هتل های استان افزایش یافته اما این میزان کافی نبوده و مشکل موجود در قالب کمیته اسکان خدمات سفر به نوعی با استفاده از برخی اماکن مانند مدارس و ایجاد کمپ های مسافری برای نوروز تا حدودی مرتفع شده که البته حالت مسکن و موقتی دارد.
به گفته وی، در راستای تسهیل در استفاده از هتل ها و میهمان پذیرهای استان قزوین از سوی مسافران، در نوروز امسال بسته های تخفیفی مناسب تا 40درصد پیش بینی شده است.
زمانی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله امنیت در ایام نوروز اشاره کرد و یادآور شد: به لحاظ امنیت داخلی شهر که مردم به مسافرت می روند و همچنین ابنیه های تاریخی، یگان حفاظت این اداره کل برای حفظ و صیانت از آثار تاریخی به صورت 100 درصد در حالت آماده باش قرار داشته و در این زمینه نیز هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی استان به عمل آمده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واگذاری مدیریت برخی از اماکن تاریخی این اداره کل به شهرداری، تاکید کرد: طی سال های گذشته ما 2 تجربه خوب در این زمینه با واگذاری مجموعه بی نظیر سعدالسلطنه و حمام قجر داشته ایم و بدون شک در ادامه راه نیز راغب به ادامه همکاری خود در این زمینه با شهرداری جهت نگاهداری و مدیریت برخی آثار تاریخی و کهن هستیم.
این مسئول اضافه کرد: با توجه به نزدیکی آثار و بناهای ارزشمند و تاریخی شهر قزوین به یکدیگر، طرح هم رکاب با همکاری شهرداری قزوین تا پایان تعطیلات نوروزی به مورد اجرا گذاشته می شود و در آن مسافران، گردشگران و حتی شهروندان قزوینی می توانند با استفاده از دوچرخه اقدام به بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری کنند.

**اجرای طرح آرامش بهاری اداره کل اوقاف
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه قزوین نیز در این میزگرد گفت: طرح آرامش بهاری این اداره کل طی مدت 10 سال گذشته که با استقبال مسافران نوروزی نیز همراه بوده، نوروز 98 نیز به مورد اجرا گذاشته می شود.
حجت الاسلام عباس نظری تاکید کرد: با توجه به اینکه فرهنگ غنی مردم میهن اسلامی ما از گذشته های دور این بوده که لحظه تحویل سال نو خود را در کنار بقاع متبرکه و درگذشتگان خود بگذرانند، بنابراین همه ساله پیش بینی ها و آمادگی های لازم در این زمینه به عمل می آید.
به گفته این مسئول، همه ساله و قبل از تحویل سال، دوره های آموزشی لازم برای خادمان و اعضای هیئت امنای اماکن مذهبی و دینی در نظر گرفته می شود که در آن ضمن آموزش های لازم در خصوص استفاده مسافران و گردشگران از مراکز یاد شده، فضاسازی های لازم برای ایجاد محیطی توام با آرامش نیز صورت می گیرد.
وی، استفاده از مربیان کودک باتجربه در بقاع متبرکه خاص را در طرح آرامش بهاری یادآور شد و افزود: امسال با برنامه ریزی های به عمل آمده فضاهایی در اماکن خاص مذهبی تدارک دیده شده تا هنگامی که مسافران برای زیارت به اماکن مذهبی مراجعه می کنند، فرزندان آنان با استفاده از وسایل و برنامه های در نظر گرفته شده نظیر قرآن بخوان جایزه بگیر و نقاشی بکش جایزه بگیر، با مسایل معنوی آشنا شوند.

** برگزاری برنامه های نوروزی در 100 امامزاده شاخص استان قزوین
حجت الاسلام نوروزی در ادامه با اشاره به وجود 264 امامزاده این استان، گفت: برنامه های نوروزی اداره کل اوقاف در 100 امامزاده شاخص به اجرا گذاشته می شود و برنامه استفاده از مربیان نیز در 20 بقعه اجرایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: با همکاری جمعیت هلال احمر و مدیریت بحران 22 بقعه و مسجد بین راهی برای موارد بحرانی پیش بینی شده تا در صورت نیاز مسافران بتوانند از امکانات و تجهیزات مستقر در آنها در مواقع بحرانی استقاده کنند.
این مسئول با بیان اینکه مردم در کنار بقاع متبرکه به آرامش می رسند، ادامه داد: حضور مردم در چنین مکان هایی هنگام تحویل سال نو، آرامش خاطری را برای آنان در آغاز سال جدید ایجاد می کند و به همین منظور پاکیزگی و نظافت محیط پیرامونی این اماکن مقدس نیز در دستور کاری جدی اداره کل اوقاف قرار گرفته است.
وی، قطع عملیات عمرانی در اماکن مقدسه، جمع آوری نخاله های ساختمانی، تامین سوخت مورد نیاز، تجهیز زائرسراها، فعالیت اماکن مذهبی در طول شبانه روز جهت استفاده مسافران، تهیه بروشورهای معرفی اماکن گردشگری و مقدس استان به مسافران از جمله اقدامات اداره اوقاف قزوین در طول تعطیلات نوروزی برشمرد.

**نظارت و ارزشیابی برنامه های نوروزی
مدیر هماهنگی و نظارت بر سازمان های خدمات شهری شهرداری قزوین در این رابطه اظهار داشت: شهرداری در تمامی مناسبت های مذهبی، ملی، شهری و حتی استانی همه ساله تحت عنوان ستاد کارگروه و یا کمیته برنامه ریزی برنامه های خود را به مورد اجرا گذاشته که فرآیند کاری همه گروه ها در آن مشخص می شود.
محمد وفایی راد افزود: شهرداری هر ساله از اول دی ماه برنامه های خود برای برگزاری هرچه باشکوه مراسم دهه مبارک فجر و نوروز را آغاز کرده و خط و مشی وظایف سازمان های تابعه خود را مشخص می کند.
به گفته این مسئول شهری، بخشی از برنامه های شهرداری قزوین آماده سازی برای نوروز و بخش دیگر نیز به ارزشیابی دستاوردهای آن می پردازد که در قالب گزارش همه ساله و در اردیبهشت ماه ارایه می شود.
وفایی راد، وظایف ستاد نوروزی شهرداری را شامل 2 کمیته اصلی دانست و یادآور شد: این کمیته شامل سیاست گذاری و اجرایی و نظارتی است که ریاست کمیته نخست برعهده شهردار و بعدی نیز شامل نمایندگان کلیه دستگاه های مرتبط با شهرداری و حتی خارج از مجموعه مدیریت شهری است.
وی به کمیته های 9 گانه در این رابطه اشاره و افزود: گروه های تخصصی عمران، ترافیک، منظر شهری، زیبا سازی، خدمات شهری، فضای سبز، ایمنی و بحران، گردشگری و در نهایت اطلاع رسانی از جمله این کمیته ها هستند.

**معرفی برنامه های نوروزی و ظرفیت های گردشگری قزوین در سایر استان ها
وفایی راد در ادامه تصریح کرد: به منظور جذب گردشگر و معرفی آثار و ابنیه های تاریخی و گردشگری استان، با هماهنگی های به عمل آمده امسال تبلیغات وسیعی در شهرهای اصفهان، یزد، شیراز، تهران و کرج صورت گرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تحویل سال نو امسال مقارن با ایام پایانی هفته شده، هماهنگی های لازم با پلیس راهور جهت تمهیدات ترافیکی در مسیر آرامستان قزوین صورت گرفته است.
این مسئول حوزه مدیریت شهری یادآور شد: لکه گیری و روکش آسفالت معابر شهری، رنگ آمیزی و چراغانی برخی معابر و بوستان ها، تعمیر و تعویض علایم و چراغ های راهنمایی، برگزاری جشنواره های مختلف، رفع مشکلات پسماند، تنظیف معابر، آماده باش 100 درصدی دستگاه های امدادی از جمله آتش نشانی و در نهایت انعکاس به روز اخبار و رویدادهای خبری نوروز برای اطلاع شهروندان و مسافران توسط گروه تخصصی اطلاع رسانی از جمله اقدامات پیش بینی شده شهرداری قزوین در ایام نوروز است.
8054*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.