به گزارش ایرنا، زندگی ماشینی، ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات شهرنشینی باعث شده تا شهرنشینان به حضور در طبعیت علاقه مندتر شده و وقت بیشتری را در این خصوص اختصاص دهند، از همین رو در سال های اخیر شاهد توسعه گردشگری روستایی در کشور و بدنبال آن استان قزوین بوده ایم.
همین موضوع موجب تقویت و شکل گیری برخی کسب و کارهای بومی گردشگری و همچنین راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی و خانه های مسافر در روستاها شده و به تولید و فروش صنایع دستی تولید شده توسط روستاییان نیز کمک کرده و اشتغال برخی نقاط روستایی را تکان داده است.
استان قزوین نیز با داشتن اقلیم های متفاوت و برخورداری از مناطق بکر طبیعی همچون الموت و طارم سفلی که دارای جاذبه های تاریخی نیز هستند، استعدادهای زیادی را در حوزه گردشگری روستایی دارا است، استعدادهایی که با کسب و کارهای بومی محلی نظیر راه اندازی اقامتگاه های بومی و عرضه محصولات محلی و صنایع دستی می توان از آن بیشتر بهره برد و آن را شکوفا ساخت.

**رونق کسب و کارهای بومی و توسعه گردشگری روستایی با راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی عینی ترین راهکار برای توسعه گردشگری روستایی و جذب مسافر در فضاهای بومی و طبیعی هستند.
محمدعلی حضرتی گفت: برای ساکنان شهرهای شلوغ و پرجمعیت و مسافران داخلی و خارجی، اقامت در یک محیط بومی و طبیعی؛ بسیار دلنشین و خاطره انگیزاست
وی افزود: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی مبتنی بر حفظ اصالت معماری و مصالح بومی سازگار با اقلیم علاوه بر تامین آرامش و امنیت گردشگران، فرصت آشنایی آنان با نحوه معیشت و آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی سنتی روستاییان را نیز فراهم می آورد.
حضرتی با بیان اینکه اجرای طرح بوم گردی از 2 سال پیش در دولت یازدهم بصورت رسمی در کشور آغاز شده و در توسعه اقتصادی و درآمدزدایی روستاها تاثیر بسزایی داشته است،افزود: در استان قزوین نیز برای اجرای این طرح در مرحله اول 15 روستا انتخاب شدند که در آینده به 50 روستا افزایش می یابند.
این مسئول با بیان اینکه محدودیتی در اجرای این طرح وجود ندارد،تاکید کرد: با توجه به ویژگی های تاریخی، طبیعی، بافت مسکونی، شرایط اجتماعی و فرهنگی هر روستا، می توان در هر نقطه روستایی اقامتگاه های بوم گردی داشت.
حضرتی با بیان اینکه امروزه فعالیت اقامتگاه های بوم گردی بخش قابل توجهی از کسب وکارهای بومی گردشگری را به خود اختصاص داده است، افزود: ساماندهی و تجهیز این اماکن علاوه بر نقش موثر در جذب گردشگر و رونق این بخش، به اشتغال روستاییان و تقویت کسب و کارهای بومی گردشگری نیز کمک می کند.
حضرتی ادامه داد: در استان قزوین هم اکنون مناطق الموت، آوج و بخشی هایی از طارم سفلی و آبیک شرایط مناسبی برای ایجاد اقامتگاه های بومی دارند.

** فعالیت 9 اقامت گاه بوم گردی در استان قزوین
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: در حال حاضر 72 خانه مسافر در روستاهای الموت شرقی و غربی و آبگرم ایجاد شده و 9 اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای زرآباد، گازرخان، دیکین، الولک، اندج ،شهرک، زرشک و بهجت‌آباد و دریاچه اوان دایر شده است.
وی، هدف از راه‌اندازی و بهره‌برداری اقامتگاه‌های سنتی و محلی‌ در روستاهای هدف گردشگری را ایجاد محیطی مناسب برای اقامت گردشگران عنوان کرد و گفت: در نیمه نخست امسال 2 هزار مسافر داخلی و خارجی در استان از این مکان ها استفاده کرده اند.
حضرتی اظهار کرد: تلاش داریم تا از ظرفیت بخش خصوصی در مناطق مستعد گردشگری روستایی برای تاسیس و راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی استفاده کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بر لزوم حمایت بانک ها از فعالان کسب و کارهای بومی گردشگری تاکید کرد و افزود: برای ایجاد اقامتگاه‌های بومی و محلی اصیل و سنتی و رونق کسب و کارهای بومی روستایی که به جذب گردشگر کمک می کند به همکاری و حمایت بانک‌ها نیاز مبرم داریم.
وی از بی توجهی بانک ها به بخش گردشگری گلایه کرد و گفت: متاسفانه بانک ها اهمیت گردشگری را در اقتصاد کشور درک نکرده و نه تنها برای توسعه اقامت گاه های بوم گردی کمک نمی کنند بلکه در ساخت هتل ها و اقامتگاه های بزرگ نیز همکاری چندانی ندارند.

**اقامتگاه های بوم گردی، محلی برای رونق کسب و کارهای بومی گردشگری
مدیر پایگاه میراث فرهنگی منطقه الموت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گردشگری روستایی را می‌توان روشی برای توانمندسازی جوامع محلی با استفاده از پشتوانه‌های فرهنگ بومی و بهره‌گیری خردمندانه از منابع طبیعی و محیط زیست دانست.
حمیده چوبک افزود: روستاها زیستگاه های بسیار ارزشمندی هستند که باید آنها را حفظ کرد زیرا نه تنها مولد هستند بلکه به لحاظ معماری و زیستگاه نیز تنوع دارند و هر یک وارث بخشی از فرهنگ اصیل هر منطقه بشمار می روند و اجرای طرح های اقامتگاهی بومی موجب احیاء فرهنگ روستاها و آداب و سنن بومی می شود.
وی اظهار کرد: اایجاد اقامتگاه‌های محلی با حفظ معماری بومی روستاها، آشنایی دیگر جوامع و احیاء آداب و رسوم روستاییان و تامین آرامش روستاییان در ایمن‌سازی مناطق و جامعه‌های محلی اهمیت به‌سزایی دارد.
چوبک تاکید کرد: اقامتگاه های بوم گردی دارای ساختار بومی خدمات، محصولات و فعالیت‌های گردشگری هستند و این امر آنها را از دیگر الگوهای اقامتی مانند هتل‌ها و مهمان ‌پذیرها متمایز می‌کند.
وی با اشاره به نقش اقامتگاه های بومی گردشگری در بهبود وضعیت اقتصاد روستاها، افزود: این مکان ها با خود جذب گردشگر را همراه دارند و در نتیجه فعالیت ها و کسب و کارهای بومی و خدماتی برای مسافران افزایش می یابد و با خود بهبود وضع معیشت روستاییان را به همراه دارد.

**50 واحد در منطقه الموت غربی و شرقی آماده دریافت مجوز بوم گردی
این پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر 50 واحد در منطقه الموت غربی و شرقی آماده دریافت مجوز بوم گردی هستند و همچنین اقامتگاه هایی نیز در روستاهای زرآباد، اندج ، رازمیان، آتان ، گرمارود ، گازرخان ، پیچ بن و دریاچه اوان دایر شده که مشغول ارایه خدمات به گردشگران هستند.
وی با بیان اینکه استان قزوین از ظرفیت و امکانات مناسبی در زمینه جذب گزدشگر و رونق گردشگری روستایی و بومی برخوردار است که باید بسترهای لازم برای استفاده از این ظرفیت‌ها فراهم شود، تاکید کرد: خانه‌های بوم گردی فضایی را برای گردشگران داخلی به وجود می‌آورند که حس خوبی به دور از زندگی مدرن برای آنها ایجاد می کند.
چوبک افزود: گردشگران به ویژه گردشگران خارجی برای دیدن فضای بکر روستایی و روند زندگی روستایی به اقامتگاه‌های بوم گردی می‌روند بنابراین حفظ اصالت روستایی هم در مکان و هم در غذا باید مورد توجه قرار گیرد.
842 روستای دارای سکنه در استان قزوین وجود دارد که از این تعداد 19 روستا در دهه 80 به عنوان روستای هدف گردشگری تعیین شده و سال گذشته نیز 15 روستا تعیین شد که تعدادی از آنها همانهایی است که در دهه 80 نیز معرفی شده بودند.
7389* 6012 خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.