دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: کارگری که به‌خاطر نان شب مجبور است تن به قرارداد سفید امضا بدهد، چگونه می‌تواند از حق و حقوق خود دفاع کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، جلسه‌ای در دفتر وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور یوسفی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تیم اقتصادی، دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین و رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین همراه مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان برگزار شد.

مسعود بابایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین به ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل پرداخت و پس به اقدامات صورت گرفته درزمینه اشتغال وبیمه بیکاری اشاره کرد و همچنین به هماهنگی بین نمایندگان کارگران وکارفرمایان اشاره کرد.

کارگران امنیت شغلی ندارند

عیدعلی کریمی دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین ضمن قدردانی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه دستور تشکیل این جلسه به مشکلات کارگران و بازنشستگان پرداخت و گفت: تورم و گرانی کارگران و بازنشستگان را به زانو درآورده و کارگران امنیت شغلی ندارند.

وی افزود: کارگری که به خاطر نان شب مجبور است تن به قرارداد سفید امضا بدهد، چگونه می‌تواند از حق و حقوق خود دفاع کند.

این مسؤول از تغییر جای نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار گفت: نماینده کارگر واقعا می‌تواند از حق کارگر دفاع کند که در اصل خودش قراردادی یا سفید امضا دارد.

برخی نمایندگان کارفرماها شعور کارفرمایی را زیر سوال برده‌اند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین خاطرنشان کرد: برخی نمایندگان کارفرمایان یک پنچرگیری لاستیک هستند که در اصل شأن و شعور کارفرمایی را زیر سوال برده‌اند؛ این نماینده کارفرما چگونه می‌تواند متوجه مشکلات کارفرمایان شود.

کریمی بیان کرد: فرد مذکور حدود 400 تا 700 کارگر دارد و هر کدام در یک بخش تولیدی کار می‌کنند، پس آن نماینده حتی نمی‌تواند از حقوق خود دفاع کند چه برسد به اینکه بخواهد از حقوق کارفرمایان حمایت کند.

وی افزود: بعضی نماینده کارفرماها در جلسات حضور پیدا می‌کنند و هر موارد و شگردی که به ضرر کارگران مظلوم است، همان قوانین را درکارخانه خود علیه کارگران خود به اجرا در می‌آورند، در اصل این نماینده کارفرمایان نیست بلکه این نماینده فقط ظلم‌کردن به کارگران را بلد است.

این مسؤول ادامه داد: کارهای سخت و زیان‌آور به‌گونه‌ای در جامعه جا افتاده که کارفرمایان به کارگران اذعان می‌کنند اگر می‌خواهند بازنشسته شوند سهم چهار درصد کارفرما را خودشان واریز کنند تا بازنشسته شوند که این مهم، خلاف قانون است.

بعضی نمایندگان کارگران حتی نماینده کارفرما هستند

در ادامه این جلسه، آیت اسدی رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین و عضو شورای عالی کار گزارشی از انتخابات شوراهای اسلامی استان ارائه کرد و از وزارت‌کار و مدیرکل کار درخواست کرد کارخانجاتی که حدود 700 تا 800 کارگر دارد فقط به داشتن یک نماینده کارگر اکتفا نکنند.

وی افزود: یک نماینده کارگران کارخانه نمی‌تواند از حق و حقوق کارگران دفاع کند. بعضی نمایندگان کارگران حتی نماینده کارفرما هستند و به جای نماینده کارگران به‌دلیل اینکه قراردادی است پس باید وزارت کار پیگیری کند تا آن کارخانجاتی که قانون را اجرا نمی‌کنند و قانون را دور می‌زنند.

اسدی اظهار امیدواری کرد: امسال به‌علت تورم بسیار بالا با شرکای خود به توافق خوبی درباره افزایش حقوق سال 98 کارگران دست یابیم.

وی افزود: قوانین کارگری به خوبی اجرا نمی‌شود که می‌توان به قوانین کارهای سخت و زیان‌آور یا واریز حق بیمه کارگران توسط بعضی از مدیران و موارد دیگر اشاره کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.