به گزارش ایرنا، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز یکشنبه در اختتامیه جشنواره علامه حلی اظهار داشت: ضرورت دارد در بسیج معنوی و علمی گام‌های اساسی برداریم همانطور که در مقابل هجمه سخت و نظامی دشمن بسیج نظامی داشته و داریم.
امام جمعه قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود یکی از برکات انقلاب اسلامی را توجه دنیا به مکتب تشیع دانست و گفت: یک زمان شیعه را اصلاً نمی‌شناختند و کلام این مذهب برای آنها اهمیت نداشت و شیعه را به عنوان منبع دینی مستند خود نمی‌دانستند اما امروز در شرایطی هستیم که همه توجهات به ام‌القرای جهان اسلام و اهل بیت حضرت محمد مصطفی (ص) معطوف است و از سراسر جهان خیزش معنوی و گرایش به دین با محوریت ایران اسلامی، نگاه امام راحل (ره) و رهبر فرزانه انقلاب در حال تحقق است.
امام جمعه قزوین با اشاره به نقش نماز های جماعت در تقویت روحیه معنوی و انقلابی گری، خاطرنشان کرد: زمانی بزرگ‌ترین پیروزی که پس از 15 خرداد محقق شد، نماز عید فطر به امامت مرحوم آیت‌الله مفتح در تهران بود که در آن 50 هزار جمعیت حضور داشتند و در آن زمان اتفاق بسیار بزرگی بود.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین در این خصوص افزود: پس از این قصه بود که شهید باهنر در قم برای طلبه‌ها صحبت کردند و فرمودند پس از این نماز عید فطر مراجعات جوانان به روحانیون برای شناخت بیشتر دین، افزایش جدی پیدا کرد و اگر دقت کنیم امروز نیز اوضاع طالبان علم نسبت به گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است و با گذشته قابل قیاس نیست.
وی با اشاره به اهمیت شرح صدر در دین اسلام، گفت: امام صادق (ع) شرح صدر را بسیار با اهمیت معرفی کرده‌اند چرا که با امام جمعه قزوین به برخی اظهارات مطرح شده در خصوص حوزه‌های علمیه اشاره کرد و با بیان اینکه این اظهارات قطعاً از سر اخلاص و دلسوزی مطرح شده است، اظهار داشت: گلایه ما این است که این انتقادها اگرچه از سر دلسوزی مطرح شده است، اما نباید در خطبه‌های نماز جمعه تهران بیان می‌شد.
وی یادآور شد: در انتقادهایی که مطرح شد، گویا اینگونه می‌خواستند بگویند که حوزه علمیه نسبت به گذشته عقب‌تر رفته و فاقد نشاط علمی و بالندگی شده است در حالی که امروز حوزه‌های علمیه به لحاظ کمی و کیفی و توسعه و تعمیق نسبت به گذشته قابل قیاس نیست و رشد چشم‌گیری داشته است.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: امروز تولیدات علمی در حوزه‌های علمیه رشد فزاینده‌ای داشته است و نمی‌توان آنرا با حوزه‌های سابق مقایسه کرد و هر روز شاهد تولیدات و نوآوری‌های بسیار زیاد در حوزه‌ها هستیم که در گذشته دیده نمی‌شد.
وی اظهار کرد: جایگاه نقد حوزه‌های علمیه در خطبه نماز جمعه تهران و تریبون‌های نماز جمعه، رسانه عمومی و فضای مجازی نیست و باید در نشست‌های تخصصی و حوزوی مطرح شود و باید توجه داشت که نقد عیب‌یابی نیست، بلکه نوعی ارزیابی است و وقتی ارزیابی می‌کنیم باید منصفانه ارزیابی کنیم و علاوه بر ضعف‌ها، نقاط قوت را نیز ببینیم.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.