دکتر اکبر یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با استفاده از این روش به عصب های دندان آسیب نمی رسد و به نوعی می توان گفت روش جایگزین بسیار مناسبی برای عصب کشی است.
وی اضافه کرد: این روش درمانی برای افراد سنین پایین که دندان آنها دچار پوسیدگی شده و به عصب رسیده باشد و به علت شرایط خاصی امکان درمان عصب نیست مورد استفاده قرار می گیرد.
یوسفی همچنین از انجام پالپوتومی برای سه هزار و 54 نفر در نیمه نخست سال جاری خبر داد و یادآور شد: این روش برای نجات دندان عفونی شده کودکان به کار می رود.
وی با اشاره به راه اندازی کلینیک سیار دندانپزشکی در نیمه دوم سال گذشته، ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت در بهداشت همگانی، از جمله برنامه دندانپزشک خانواده و بیمه روستایی فرصت خوبی فراهم کرد تا کاهش آسیب های دهانی و دندانی به عنوان یک اولویت توسعه ای در نظام بهداشتی مورد توجه قرار گیرد تا در کنار سایر برنامه های بهداشتی بستری برای مناطق محروم و کم برخوردار به منظور بهبود شاخص سلامت دهان و دندان باشد.
یوسفی با مقایسه شاخص DMFT دندان در سال های 91 و 95، تاکید کرد: در قزوین هم اکنون پوسیدگی دندان در گروه سنی 6 سال 4.98 و در گروه زیر 12 سال 1.8 درصد است.
به گفته وی، این در حالی است که در سال 91 این شاخص در گروه سنی 6 سال 5.12 و در 12 سال که مربوط به دندان های دایمی است 2.29 بوده است.
وی با اشاره به اینکه در زنان باردار این شاخص در مناطق شهری 12.63 و روستایی 13.22 بوده که چندان وضعیت خوشایندی نیست، ادامه داد: باید فرهنگ سازی بیشتری در این رابطه صورت گیرد تا زنان پیش از اقدام به بارداری به دندانپزشک مراجعه کنند تا از بسیاری مشکلات و عفونت ها هنگام بارداری به خاطر پوسیدگی دندان ها، جلوگیری شود.
این مسئول اضافه کرد: هم اکنون حدود 86 مرکز جامع سلامت، 104 پایگاه بهداشتی، 277 خانه بهداشت تحت پوشش معاونت بهداشتی که خدمات بهداشت دهان و دندان را برای جمعیت بیش از یک میلیون و 200 هزار نفری مردم استان ارایه می دهند.
یوسفی خاطرنشان کرد: سالانه در 2 مرحله وارنیش فلوراید دندان کودکان گروه سنی سه تا پایان مقطع ابتدایی انجام می شود تا دندان های پوسیده تمام دانش آموزان به صفر برسد.
یوسفی یادآور شد: در 6 ماهه نخست سال جاری نیز معاینات کلی دهان و دندان 150 هزار و 463 نفر توسط مراقبان سلامت، بهورزان و دندانپزشکان انجام شد.
این مسئول در ادامه اظهار داشت: طی مدت یاد شده برای 39 هزار و 240 نفر خدمات کشیدن دندان، 2 هزار و 649 نفر فیشور سیلانت دندان، 15 هزار و 212 نفر ترمیم، یک هزار و 529 نفر جرم گیری و 141 هزار و 917 نفر وارنیش فلوراید انجام شد.
یوسفی خاطرنشان کرد: تمام معاینات و خدمات دهان و دندان توسط 57 دندانپزشک در مراکز جامع سلامت، 496 بهورز و 377مراقب سلامت انجام می شود.
رییس اداره بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت قزوین در پایان افزود: به منظور سهولت در دسترسی اهالی مناطق کم برخوردار یونیت های سیار تهیه شده تا با مراجعه به این مناطق خدمات دهان و دندان برای کودکان آنها انجام شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.