پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بیانات و مکتوبات امام خمینی جهت عملی شدن فرمان هشت ماده‌ای؛

معرفی کتاب «فرمان ماندگار»

پایگاه خبری جماران: امام خمینی(س) با رهبری نهضت اسلامی ایران و بنیانگذاری نظام جمهوری اسلامی، هدفی جز احیای اسلام و عزّت بخشیدن به ملت مسلمان ایران و همه مسلمانان و حتی تمامی جهانیان نداشت. نظام جمهوری اسلامی با ساختار سه قوه‌ای و تفکیک قوا تأسیس گردید تا آرمان‌های سه گانه ملت ایران؛ یعنی «استقلال»، «آزادی» و «جمهوری اسلامی» را تحقق بخشد.

امام خمینی با توجه به محبوبیت بی‌نظیر در قلوب ملت و نفوذ کلمه‌ای که در میان همه اقشار و طبقات داشت، با کم‌ترین هزینه‌ها مبارزات را به پیروزی رساند و بر ویرانه‌های نظام استبدادی، نظام مردمی و اسلامی را استوار کرد.

اما بدخواهان ملت ایران و دشمنان دیرین حقیقت و فضیلت، پس از آنکه از بهت و حیرت اتفاق بزرگی که رخ داده بود، بیرون آمدند توطئه‌ها و دشمنی‌ها و آشوب‌ها و آسیب‌رساندن‌ها را در دستور کار خود قرار دادند که حاصل آن آشوب‌ها در برخی مناطق ایران به ویژه کردستان، موج ترورهای کور و گسترده به دست آدمکشان مدعی طرفداری از خلق و جنگ تحمیلی هشت ساله بوده است.

از سوی دیگر انقلاب و جمهوری اسلامی محصول فکر و اندیشه و تفسیر امام خمینی و شاگردان و یاران فکری او از اسلام بوده است؛ اسلامی که طرفدار استقلال و آزادی و حاکمیت ملت بر سرنوشت خود بوده است. اسلامی که به شخصیت و حقوق زن احترام می‌گذارد، اسلامی که پیشرفت و ترقی را زمینه‌ساز رشد معنوی وقرب به حق تعالی می‌داند. این تفکر و اندیشه که موتور حرکت و عامل جلب و جذب عموم ملت ایران، بلکه بسیاری از جهانیان به شخصیت و اندیشه امام خمینی شده بود، از سوی متحجران و خشک مقدس‌های کج فهم، شدیداً مورد مخالفت و بلکه تهاجم بوده است.

تعرض به حریم خصوصی شهروندان جمهوری اسلامی ایران و سلب آزادی‌های مشروع و مصرّح در قانون اساسی و همچنین بسی کج فهمی‌ها و بدرفتاری‌ها در حق ملت، سبب شد تا رهبر خردمند و خیرخواهشان فرمان ماندگاری را بر تارک تاریخ ملت و کشور ایران بنشاند و آن «فرمان هشت ماده‌ای» امام خمینی بوده است. فرمانی که رهبری را معرفی می‌کند که با تمام عشق و علاقه، مدافع و حافظ حقوق ملت خود است و عوامل حکومت را از هر گونه تعرض به حقوق و حریم خصوصی شهروندان برحذر می‌دارد.

کتاب حاضر با عنوان «فرمان ماندگار»، کتابی است که در پاییز 1398 در 617 صفحه انتشار یافته است. آنچه در این اثر با همت همکاران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در بخش پژوهش دفتر قم تدوین و آماده و انتشار یافته، دربردارنده مجموعه‌ای از بیانات و مکتوبات امام خمینی و احکامی که ایشان مستمر و پیگیر، جهت عملی شدن فرمان هشت ماده‌ای صادر می‌کردند و نیز مقالات و مصاحبه‌های متعدد و متنوع با شخصیت‌های فرهیخته حوزوی و دانشگاهی می‌باشد، که خوانند با مطالعه آن به «زمینه‌ها» و «پیامدهای» این فرمان ماندگار آگاه می‌گردد.

در نگاهی منصفانه باید گفت به دور از سیاه نمایی و منفی بافی، کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران در این زمینه همچنان جای گلایه و شکوه دارد و نظام تأسیس شده و پایه‌گذاری شده به دست آن رهبر خیرخواه و مهربان، باید به این موضوع بسیار مهم، همچنان اهتمام بورزد و همان‌گونه که در ادواری از حیات نظام جمهوری اسلامی متن فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی از سوی رئیس جمهور وقت به عنوان دستور العمل رسمی به تمامی تشکیلات زیر مجموعه ابلاغ گردید؛ همواره باید چنین باشد تا حقوق و کرامت ملت محفوظ باشد که تنها در پرتو حرمت داشتن ملت و حفظ حقوق و کرامت آنان، حکومت بر قلوب محقق و بقای نظام و آبادانی جامعه و قطع طمع دشمنان و بدخواهان تضمین می‌گردد. باشد که همگان در پرتو رهنمودهای خیرخواهانه و سعادت‌بخش آن رهبر فرزانة روشن ضمیر که از چشمه زلال قرآن کریم و سنت معصومین جوشیده بود و با عقل و خردمندی و زمان شناسی عرضه شده بود، تحقق بخش الگویی برای آیندگان باشیم و مباد که عبرت آنان گردیم.

فرمان ماندگار

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.