پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

راهبردهای پیشنهادی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال برای نشر اندیشه امام خمینی:

رسانه های مکتوب برای انتشار اندیشه امام خمینی کافی نیست

باید جامعه را در مسیر تولید آثار رسانه ای درباره امام خمینی درگیر و فعال کرد.
غلامرضا نجفی سوراری، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی جماران، با بیان این مطلب افزود: تولیدات بخش خصوصی عاشق امام، حتما خلاقانه و زیبا و جذاب خواهد بود. از این رو در پاسخ به این پرسش که «چه کسانی باید در معرفی این نماد مقاومت و قهرمانی تاریخ اسلام و ایران وارد شوند؟» من می گویم همه باید به آن بپردازند، از خانمی که در خانه یک ابزار ساده تولید عکس مثل موبایل دارد تا یک شرکت عظیم تولید انیمیشن در یک نقطه از جهان هیچ فرقی نمی کند، چون دایره توجه به امام به ایرانی ها و مسلمانان و حتی شیعیان محدود نیست و همه دنیا به امام علاقه دارند. گرچه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی باید حمایت و نظارت محتوایی را عهده دار باشد تا اثری بر خلاف آن چه که امام بودند؛ خلق نشود؛ اما باید زمینه ساز فعالیت مردم در این عرصه بود.

وی افزود: موسسه تنظیم و نشر آثار امام اولین جایی است که کارهای بزرگی را در این زمینه انجام داده است و به دلیل عشقی که مردم ایران و جهان به امام داشتند؛ در این موسسه و در جاهای دیگر کارهای زیادی صورت گرفته است.

وی گفت : اگر موضوع را فقط به رسانه های دیجیتال محدود کنیم و تخصصی تر به قضیه نگاه کنیم، باید به این مسئله بیاندیشیم که غربی ها برای فردی همچون اسپارتاکوس که برده بوده و حدود 500 سال قبل از میلاد مبارزه ای طولانی انجام می دهد و نهایتا هم کشته می شود؛ خیلی قویتر از آنچه که ما به بحث عاشورا می پردازیم، پرداخته اند. در غرب انواع و اقسام فیلمهای سینمایی و مستندها درباره او ساخته می شود و او را که قبل از میلاد مسیح می زیسته است؛ قهرمان افسانه ای معرفی می کنند، در عصر حاضر انواع تکنولوژی ها، ابزارها و شیوه های ارئه اسطوره سازی و قهرمان پروری وجود دارد.
وی افزود: کارهای زیادی صورت گرفته است ولی در حوزه فضای مجازی و رسانه های دیجیتال جای کار زیادی وجود دارد و باید بتوانیم که چهره واقعی امام را با استفاده از رسانه های دیجیتال به گونه ای در شأن امام خمینی مطرح کنیم.
نجفی سوراری ادامه داد: من در سفری به جایی که تقریبا هیچ مسلمانی در آن نقطه وجود نداشت، رفتم و هرچه برای میزبان در مورد ایران توضیح می دادم، متوجه نمی شد ولی وقتی نام امام خمینی(س) را برای او بردم فورا متوجه شد و گفت همان کسی که برای مبارزه با ظلم به مردمش روحیه و انگیزه و عشق داد و او کسی بود که حتی به خوبی ایران را نمی شناسد ولی امام را به خوبی می شناسد و مسلمان هم نیست.

وی درباره اولویت های فناوری در این حوزه گفت : مشخص است که اولین فناوری سینماست چون نفوذ و قدرت و تاثیرگذاری بیشتری دارد و بعد از آنهم تلویزیون است که با ساخت سریال و محصولات این چنینی می تواند موثر باشد.
کره ای را ببینید در مورد اسطوره ای مثل جومونگ فیلم می سازند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد، دومین فناوری موثر را در این زمینه را صنعت انیمیشن و جلوه های ویژه دانست و افزود: بعضی از مظاهر عینی و واقعی قادر به تصویر کردن نیستید، مثل برخی از موضوعات انتزاعی و اخلاقی، بشیر و نذیرهایی که امام می دادند و از مفاهیم انتزاعی بوده است در حالی که میتوان در انیمیشن اینها را عینی کرد، چطور در مسیحیت با استفاده از جلوه های ویژه تصویر جهنم و عذاب را مطرح می کنند و تصویر رحمت و رافت را هم مطرح می کنند ما هم از این ابزارها می توانیم استفاده کنیم

وی افزود: سومین ابزار،University Judiciary Committee) UJC) یعنی تولیدات عمومی با محتوای قابل استفاده برای همه است. به این معنی که هر چیزی با هر ابزاری و با هر اندیشه ای امام را تولید کند، شاید یک نفر در شرایط بارش باران و با استفاده از دوربین تلفن همراهش و متنی که درمورد امام می خواند؛ اثر گذارتر از یک سریال تلویزیونی باشد بنابراین این خلاقیت و هنر میتواند در قالب UJC هم عرضه شود که پایینترین سطح است.

این کارشناس رسانه در پاسخ به این پرسش که مسئله چیست که این دستاوردها اتفاق نمی افتد، گفت: این موضوع مثل یک زنجیر است که حلقه های مفقوده ای دارد و تا آن ها را پیدا نکنیم این نتیجه به دست نمی آید. یکی از آنها ایده، طرحی است که زوایای پنهان و آشکار شخصیت امام و تالیفات آشکار کند. این امکانی است که عناصر خلاق باید ایده آن را ایجاد کنند و به طرح تبدیل کنند و به قصه تبدیل شود و بعد دکوپاژ و به صورت تصویری و در شاخه های مختلف تولید شود.حلقه مفقوده دیگر،نداشتن طرح و نوشته ای است که قابل تبدیل در حوزه دیجیتال باشد. هر نوشته ای برای حوزه دیجیتال مناسب نیست حلقه مفقوده بعدی به نظر من عدم همگرایی در تولید این محتواست همه دارند هزینه می کنند. نعمت فزاوان و عشق هم بسیار زیاد همه هم کار می کنند اما خروجی ضعیف است. باید همگرایی ایجاد شود که جز حلقه های مفقوده است و بخشی از دیگر حلقه های مفقوده مربوط به حاکمیت و بخشی مربوط به آحاد جامعه و بخش دیگری مربوط به تاثیر گذاری دشمن برای انجام نشدن این موردو جنگ نرم است می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که وظیفه ما در برابر تلاش برخی از رسانه های داخلی و خارجی در ارائه تصویر غیرواقعی و خشن از امام خمینی گفت: نگوییم که غرب هجمه کرد و میخواهد شرق را بگیرد، غرب اندیشه ها و تفکرات و ایدئولوژی خودش را حاکم می کند واقعیت این طور نیست. اگر قدرتمند بودند تسلیم برخی از دیدگاهها و نظریات شرق نمی شدند . ما می توانیم با ارائه آثار هنری مناسب دیدگاه های خود را به جامعه منتقل کنیم. به عنوان مثال انیمیشن پت و مت داستان اوباما و جان کری بود که کاراکترهای اصلی آن انیمیشن این دو نفر بودند همه گزینه ها را روی میز چیدند و تیر غیبی آمد و یکی از پایه های این میز را زد، بعضی اوقات خدا عنایاتی می کند که ما خودمان هم از آن بی خبریم و درک ما عاجز است و گزینه های روی میز افتاد زیر میز و پت و مت رفتند تا میز خوبی پیدا کنند و گزینه ها را روی آن قرار دهند که میز تراز نبود و هر گزینه جدیدی که روی آن می گذاشتند لیز می خورد و به پایین سقوط می کردند و تراز میز جور نبود و یکی از آنها رفت و ترازی را آورد که با استفاده از تراز این میز را هم سطح کنند و در این شرایط اینقدر گزینه های روی میز به زیرپایه میز قرار دادند که میز خیلی بالا رفت و نه آقای اوباما و نه کری دستش به آن نمی رسید این انیمیشن در عین سادگی حرفهای زیادی دارد.

وی افزود: همه هجمه و قدرت و امکانات فرهنگی غربی ها در صورت سیاست گذاری فرهنگی درست از سوی ما شبیه چیدن لیوانهای بلوری برای جذب ماست که اگر ما با یکی از اعتقادات درست خود به یکی از این لیوان ها تلنگر بزنیم همه بر روی زمین می ریزد چون بر مبنای تحریف، دروغ، ظلم و ستیز استوار شده است. مگر در خارج از کشور تاریخ سازی دروغ نمی کنند، مگر ماهیت وجودی امام که علم و دانش و اراده و قدرت به همراه صمیمیت و محبت است را تبدیل به یک چهره ظالم و دیکتاتور نمی کنند، این بر پایه یک دروغ است ولی دروغ پایدار نیست و باکوچکترین حقیقتی فرو می ریزد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد افزود: همه این هجمه ها به راحتی با یک ایده خلاقانه از بین می رود. فناوری های مثل اینترنت، شبکه های اجتماعی و زیر ساختهای متعدد و فیبرهای نوری که در کف اقیانوسها کشیده اند، توسط دیگران انجام شده است، هر یک از این امکانات فنی نعمت و ابزار پر قدرتی است که خدا در اختیار ما قرار داده است مثل داستان انقلاب اسلامی که به جز گل چیزی نداشت ولی هرچه سلاح بود در اختیارش قرار گرفت. همه وجوه متعدد مدعیان نعمتی است در اختیار اسلام، جمهوری اسلامی و اندیشه های امام. اگر ما فهم درستی پیدا کردیم همه این تهدیدها تبدیل به فرصت می شود. دوران تکنولوژی مکتوب برای توضیح اندیشه ها به سر آمده و این تکنولوژی کافی نیست. در این دوران تنها رادیو تلویزیون و ماهواره هم کافی نیست و زیست فرهنگی جوامع جهانی را و این رسانه ها به عنوان ابزار رو به افول اند و در سبد خانوار جامعه جهانی اینترنت جای بقیه ابزار را می گیرد. اما در سبد خانوار، مردم ایران جایگاه آن ها اکنون چقدر است؟ بقیه کجا مصرف می شود بخشی از این زمان در تکنولوژی وارد شده است. تکنولوژی ویژگی های زیادی دارد مثلا عدم محدودیت زمان و مکان و همچنین محدودت حجم، به عنوان مثال 24 ساعت تلویزیون را نمیتوانید به 48 ساعت تبدیل کنید ولی در حوزه رسانه های دیجیتال هیچ کدام از این محدودیتها وجود ندارد این تکنولوژی قدرتی را برای توزیع اندیشه های امام به سراسر دنیا می دهد.

وی افزود: در حدیث معصوم می فرمایند: زمانی که امام زمان ظهور می کنند پشت به کعبه ندا می دهند هر کسی در هر نقطه ای از دنیا با هر زبانی امام را می بیند و کلامش را می شنود و پیامشان را دریافت می کنند، بنابراین این نعمت را خدا برای نشر اندیشه های امام مهیا کرده است و شاید ما بلد نیستیم از آن استفاده کنیم یا قدرت هماهنگی برای استفاده از آن نداریم و یا ایده و طرح برای استفاده نداریم این گناه نعمت نیست درخت سبز شده بارور شده و میوه هم داده است ولی من حاضر نیستم زیر درخت قرار بگیرم و ازمیوه های آن متنعم شوم و در کویر در گرما نشسته ام .

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در پایان با تأکید بر این که ما اکنون در پر نیازترین زمان را برای الگوسازی برای جوانان و مردم داریم، گفت: اگر ما امام و اندیشه های او را خوب معرفی نکنیم و این خلأ باقی بماند حتما دیگران اسطوره سازی می کنند و به جای ایشان افرادی را قهرمان ملی معرفی می کنند. ممکن است کسانی را که جنایت کارهای این کشور می دانیم و مردم را شکنجه کردند، چپاول ملی کردند و هزاران ظلم به این کشور کردند با تاریخ سازی آنان را قهرمان جلوه دهند .
وی با تأکید بر این که اکنون جای الگو سازی با استفاده از شخصیت امام را خیلی خالی میبینیم؛ گفت:
چراتکلیفی برخورد می کنیم؟ مسلمانان تکلیف دارند و هر سال حدود 3 میلیون نفر به خانه خدا می روند و در این بین از مردم دیگر مذاهب هم وجود دارند و همه آزادگان با عشق به امام حسین 20 میلیون هر ساله به کربلا می روند این بحث یک قهرمان است که برای آنها الگو است، وقتی اظهار می کنند که یک هواپیمای چارتر از امریکای لاتین آمد و در فرودگاه بغداد نشست و آن کسی که مسلمان هم نیست با پای پیاده به سمت کربلا حرکت کرد تصور شما از این فرد چیست؟ برای این فرد قهرمان ساخته شده است و آیا نمادهای دیگری که قهرمان کنیم ما نداریم؟ یکی از اینها امام خمینی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.