کتاب «مفهوم رضایت در اندیشه امام خمینی(س)» توسط انتشارات عروج زیر نظر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر شد.

کتاب «مفهوم رضایت در اندیشه امام خمینی(س)» در 408 صفحه منتشر شد.

به گزارش جماران، چاپ اول کتاب «مفهوم رضایت در اندیشه امام خمینی(س)» به قلم جلیل عظیمی، زیر نظر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در شمارگان 500 نسخه منتشر شد.

در مقدمه ای که معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) بر این کتاب نوشته آمده است:«در نظریه های سیاسی مدرن رضایت و توافق مردم در تشکیل حکومت و انتخاب نوع حاکمیت، نه تنها به رسمیت شناخته شده بلکه بر آن تأکید گردیده است، بر این اساس تنها راه مشروعیت حکومت مقبولیت آن از سوی مردم قلمداد شده است. از نظریه قرارداد اجتماعی تا نظریه های مبتنی بر دموکراسی، به نوعی رضایت مردم در سپردن امور و نظم اجتماعی به دست هیأت حاکمه لحاظ گردیده است.

در نظریه سیاسی شیعه هم هر چند که امام بر مبنای اصل نصب از جانب خداوند مشروعیت الهی دارد لیکن تحقق عینی حکومت او منوط به پذیرش مردم است. نمونه عینی این مدعا در سیره امام علی(ع) به وضوح مشهود است، آن حضرت برای احقاق حق امامت خود به معنای تصدی امر حکومت هیچ گاه به زور و اجبار متوسل نشد تا آن هنگام که مردم و یا امت خواهان تصدی حکومت از سوی آن حضرت شدند، این معنا در اندیشه و سیره عملی امام خمینی(س) به وضوح آشکار است چنانچه آن حضرت به منظور تشکیل حکومت به خشونت متوسل نشد تا زمانی که زمینه رضایت عمومی به منظور تشکیل حکومت اسلامی فراهم آمد و با نظرخواهی از مردم در رفراندوم عمومی تأیید و رضایت اکثریت قریب به اتفاق مردم را به منظور تحقق نظام جمهوری اسلامی ایران اخذ کرد و سپس مبادرت به تشکیل حکومت نمود.

مفهوم رضایت در اندیشه امام خمینی

آدرس فروشگاه های انتشارات عروج جهت خرید حضوری

مرکزی: خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران بین 12 فروردین و فخر رازی، پاساژ ظروفچی پلاک  1296

تلفن: 66493081

شماره 1: خیابان انقلاب، زیر پل حافظ، جنب فروشگاه برک

تلفن: 66706833

همچنین آثار چاپ شده حضرت امام خمینی(س) را می توانید [ اینجا  ] ببینید.

برای خرید الکترونیکی آثار حضرت امام و منشورات مؤسسه چاپ و نشر عروج نیز می توانید به [ اینجا ] مراجعه کنید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.