بهزاد شیشه‌گران:

پوستر جشنواره فیلم فجر یک طرح معمولی است

بهزاد شیشه‌گران می‌گوید هیچکدام از پوسترهای جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر جذابیت نداشته‌اند. او خلاقیت را یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای طراحی پوستر عنوان می‌کند و معتقد است این موضوع نیز در طراحی پوسترهای جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رونمایی از پوستر سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر تازه‌ترین خبر مربوط به جشنواره‌ای بود که این روزها همه خبرها در سینمای ایران به آن ختم می‌شود؛ رویدادی که کمتر از دو ماه دیگر برگزار خواهد شد تا جشنی برای شروع سال نوی سینمای ایران باشد. این جشنواره در طول چند دوره گذشته حاشیه‌های زیادی را در بخش طراحی پوستر از سر گذرانده است. حاشیه‌هایی که با انتشار پوسترهای این رویداد در دوره‌های قبلی شروع شده و با بالا گرفتن انتقادها به طراحی چنین پوسترهایی به واکنش طراحان آن‌ها هم ختم شد. اما در پایان این داستان تکراری همه چیز به سال بعد موکول می‌شد تا باز همان اتفاقات تکرار شوند. این موضوعی است که به نظر می‌رسد امسال هم باید برای آن در طول یکی دو هفته آینده حساب ویژه‌ای باز کرد. 

 

پوستر امسال جشنواره فیلم فجر با طرحی از حمیدرضا بیدقی روز شنبه منتشر شد تا بار دیگر (پس از دو دوره‌ای که چهره‌های خسرو شکیبایی و علی حاتمی روی پوستر این جشنواره نقش بستند) شاهد سیمرغ معروف این جشنواره روی پوستر آن باشیم؛ سیمرغی بر زمینه سفید که از روی امواج دریا در حال عروج است و با نوشته «سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر» در گوشه چپ پایین کامل می‌شود. 

 

بهزاد شیشه‌گران، طراح و گرافیست با اشاره به پوستر منتشر شده برای سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر گفت: «من نمی‌دانم چطور می‌توان درباره پوسترهای جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر صحبت کرد که به همکاران برنخورد و فکر نکنند در مورد کارشان بی‌حرمتی صورت گرفته است، اما واقعیت این است که کیفیت طراحی پوسترهای جشنواره در طول این سال‌ها بسیار پایین آمده و این افت کیفیت به طراحی‌های بسیار ابتدایی یا تقلیدی هم منجر شده است.» این طراح در ادامه با اشاره به اینکه دلیل اصلی این موضوع متوجه طراحان چنین پوسترهایی نمی‌شود توضیح داد: «در این مورد اگر تقصیر یا کوتاهی هم باشد در نهایت متوجه مدیران فرهنگی و مسئولین این جشنواره خواهد بود. مدیران ما در طول این سال‌ها طراحی پوسترها را به کسانی سپرده‌اند که تسلط و آشنایی کامل به کار خودشان و همچنین ساز و کار جشنواره ندارند.»

 

 

شیشه‌گران در ادامه شیوه مدیریت جشنواره را در انتخاب فیلم‌ها مثال می‌زند و پیشنهاد شبیه‌سازی آن را در بخش طراحی پوستر این جشنواره هم مطرح می‌کند: «شاید بتوان طراحی و یا حتی انتخاب این پوسترها را به یک تیم چند نفری سپرد که در کارشان حرفه‌ای باشند. در نهایت می‌توان کارها را داوری کرد و یک طرح را انتخاب و اجرا کرد. این شیوه دست مسئولان جشنواره را برای انتخاب پوسترهای بهتر باز خواهد گذاشت. در این صورت می‌توان مطمئن بود پوسترهایی که انتخاب می‌شوند قابلیت بیشتری برای دفاع دارند. با نگاهی اجمالی به پوسترهای طراحی شده برای چند دوره گذشته جشنواره فیلم فجر آن چیزی که بیشتر از همه به چشم می‌آید این است که قرار نبوده بابت طراحی این پوسترها هزینه شده و برای آن وقتی صرف شود. تداوم این نگاه و شیوه در سفارش و طراحی این پوسترها در نهایت به چیزی ختم خواهد شد که در طول این سال‌ها در مورد پوسترهای جشنواره‌ای شاهد بوده‌ایم.» 

 

شیشه‌گران در مورد پوستر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به مواردی اشاره می‌کند که در طراحی این پوستر در نظر گرفته نشده است: «اولین چیزی که من از یک کار بصری انتظار دارم جذابیت آن است. به این فکر می‌کنم که این طرح در نهایت من را به عنوان مخاطب چقدر جذب می‌کند؟ هیچکدام از پوسترهای جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر جذابیت نداشته‌اند. دومین مساله خلاقیت است. این خلاقیت می‌تواند به عنوان عامل مهمی در افزایش جذابیت‌های یک پوستر در نظر گرفته شود. علاوه بر این‌ها جذابیت‌های رنگ و تاثیرات نوشته موجود در پوستر را هم باید در نظر گرفت. این نوشته‌ها علاوه بر اطلاعاتی که در خود دارند باید یک پیام تصویری هم به بیننده منتقل کنند. چنین پیامی در پوسترهای اخیر جشنواره فیلم فجر گم شده است.»

 

او اضافه می کند: «در پوستری که برای جشنواره سی‌وششم فیلم فجر طراحی شده این موضوعات را در معمولی‌ترین شکل ممکن می‌بینید. اینها نکته‌هایی است که حتی یک پوستر هم باید در خود داشته باشد، چه برسد به پوستری که قرار است ویترین جشنواره فیلم فجر باشد. متاسفانه در سال‌های اخیر تنها چیزی که در پوسترهای جشنواره ندیده‌ایم خلاقیت و جذابیت بوده است. با این حساب پوستر جشنواره فیلم فجر از نظر من یک طراحی معمولی بیشتر نیست.»

 

 

شیشه‌گران معتقد است که بخشی از بحث‌های مربوط به جشنواره‌های فجر را در ماه‌های نزدیک به برگزاری آن‌ها، باید به طراحی پوسترهای این رویدادها اختصاص داد تا بدین شکل حساسیت لازم نسبت به طراحی این پوسترها هم در مدیران و هم در مخاطبان ایجاد شود. به گفته او بالا رفتن این حساسیت موجب می‌شود تا مدیران مجبور شوند در تصمیم‌گیری‌هایشان چنین موضوعاتی را هم در نظر داشته باشد: «در نهایت با افزایش حساسیت‌ها مدیران هم مجبور خواهند شد به نگاه حرفه‌ای و نظر و خرد جمعی تن دهند. در صورتی که این حساسیت‌ها در طراحی پوستر برای مدیران فرهنگی ایجاد شود آن‌ها هم طراحی پوستر را به یک شخص حرفه‌ای پیشنهاد خواهند داد. هرچند ما هر سال همین حرف‌ها را می‌زنیم ولی باز هم مدیران راه خودشان را می‌روند و کار خودشان را می‌کنند.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید