گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

علیرضا قزوه در گفت‌وگو با جماران مطرح کرد:

تولید 10 اثر موسیقایی به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س)

رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، به جماران گفت: ما در مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان‌ صدا و سیما امسال‌ داریم چهار پنج اثر تولید می‌کنیم و به استان‌ها هم گفته‌ایم؛ فکر می‌کنم حدود هفت هشت موسیقی هم در استان‌ها تولید می‌شود. فکر می‌کنم ما امسال‌ دست‌ کم 10 اثر موسیقایی جدید تولید کنیم و برای‌ 14 و 15 خرداد آماده باشند.

پایگاه خبری جماران: رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما با تأکید بر اینکه امام خمینی(س) یک شخصیت بزرگ عرفانی و حکمی دنیا است، گفت: ما در مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان‌ صدا و سیما امسال‌ داریم چهار پنج اثر تولید می‌کنیم و به استان‌ها هم گفته‌ایم؛ فکر می‌کنم حدود هفت، هشت موسیقی هم در استان‌ها تولید می‌شود. فکر می‌کنم ما امسال‌ دست‌ کم 10 اثر موسیقایی جدید تولید کنیم و برای‌ 14 و 15 خرداد آماده باشند.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با علیرضا قزوه که در بازدید او از غرفه مؤسسه چاپ و نشر عروج سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شده را در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما کدام یک از ابعاد شخصیت امام خمینی(س) را برای جوانان امروز معرفی کنیم که بهتر بتوانند با ایشان ارتباط برقرار کنند؟

امام خمینی(س) یک شخصیت بزرگ عرفانی و حکمی دنیا است که ابعاد دیگری از جمله ابعاد فقهی و ادبی هم دارد ولی چیزی که بیشتر از همه امام را ممتاز می‌کند، بُعد حکمت امام هست. کسانی می‌توانند حکومت کنند که حکیم باشند و امام این طور بود؛ در روزگار خودش یک حکیم بود. به نظر من خیلی باید روی این کار کرد و اینکه شخصیت امام با این ابعاد مختلف و جامعی که دارد، برای سال‌ها و هزاره‌های بعد است.

من تعبیری داشتم که وقتی کنار دماوند می‌ایستید، ابهت دماوند را نمی‌بینید. یعنی باید سال‌ها از ایشان دور شویم تا این عظمت دیده شود. نسل ما که امام را دیده‌ایم باید روی شخصیت امام کار کنیم و نسل‌های بعدی در مقایسه با حاکمان دیگر چه کار بزرگی کرد. بُعد حاکمیت امام و ولایت فقیهی که مطرح کرد، چیزهای بزرگی است. به هر حال باید زمان بگذرد و توسط فیلسوفان، حکیمان، فقیهان و ادیبان تبیین شود.

ما دوران شعرسرایی کوتاه را گذرانده‌ایم و به دوران منظومه‌های بلند وارد شده‌ایم و شاعران دارند در این بُعد کار می‌کنند. به هر حال الآن داشته‌های ما از امام کم نیست؛ و کمبودی که احساس می‌شود، در معرفی همین گنجینه‌ها است. خود آثار امام یک گنجینه است و باید به زبان‌های مختلف معرفی شود.

من چون در چند کشور رایزن فرهنگی بوده‌ام و به کشورهای مختلفی سفر کرده‌ام، متوجه شده‌ام که امام خمینی(س) شخصیت بزرگی است. یعنی اگر ما فارسی زبان نبودیم و انگلیسی زبان بودیم، امام خمینی(س) تمام ویژگی‌های این را داشت که شخصیت اول دنیا باشد؛ و هنوز هم دارد. امام‌ تمام ویژگی‌های جوایز بین‌المللی از جمله نوبل را داشت. یعنی شخصیتی در بُعد جهانی بزرگتر از ایشان نیست و انقلابی هم به پاکی، بزرگی و عظمت انقلاب اسلامی ایران نیست. بُعد فرهنگی این انقلاب بر همه انقلاب‌های دنیا می‌چربد.

به‌ هر حال چیزهایی گفته‌اند و شاعران نوشته‌اند که چندین مجلد شده‌ و برای معرفی باید با بسته‌بندی‌های جدید و هنری به دنیا معرفی شود.

به نظر من وظیفه ما این است که در بُعد جهانی شخصیت امام خمینی(س) کار کنیم و  مثلا به‌ جای اینکه برنامه‌های کوچکی بگیرند که‌ چهار نفر شاعر داخلی شعر بخوانند، شب‌های شعر جهانی بگذاریم که‌ از همه‌ دنیا بیایند. الآن من به شب شعر جهانی کلمبیا دعوت‌ شده‌ام و دارم‌ می‌روم؛ پرسیدم و گفتند که از 191 کشور دارند می‌آیند. همه اینها با هزینه خودشان بلیط را می‌خرند و آنها فقط هتل، جای استراحت‌ و غذا را می‌دهند. ما هم می‌توانیم چنین برنامه‌هایی برای‌ امام برگزار کنیم؛ امام در دنیا عاشق زیاد دارد.

 

مطلع شدیم که قرار است به مناسبت ایام سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) تعدادی از اشعار دیوان امام توسط خوانندگان کشور خوانده شود. امکان دارد جزئیاتی از این برنامه را برای ما بفرمایید؟

ما در مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان‌ صدا و سیما امسال‌ داریم چهار پنج اثر تولید می‌کنیم و به استان‌ها هم گفته‌ایم؛ فکر می‌کنم حدود هفت هشت موسیقی هم در استان‌ها تولید می‌شود. فکر می‌کنم ما امسال‌ دست‌ کم 10 اثر موسیقایی جدید تولید کنیم و برای‌ 14 و 15 خرداد آماده باشند.

 

جزئیات بیشتری از تولید این آثار برای ما بگویید. مثل اینکه قرار است توسط کدام هنرمندان انجام شود؟

ما بنا داریم برای حضرت امام با بهترین‌ها کار کنیم؛ بهترین‌ها را داخل لیست گذاشته‌ایم و باید ببینیم آنها هم با چه شرایطی حاضر هستند کار کنند. ما فعلا از طرف آنها قول نمی‌دهیم؛ ولی تلاش ما این است که با بهترین‌ها کار کنیم.

 

کدام‌یک از اشعار امام در این آثار موسیقایی استفاده می‌شود؟

یکی از غزل‌ها این است که  «ما زاده عشقیم و پسرخوانده جامیم».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.