به گزارش ایرنا، داروی خارجی تزریقی و خوراکی بیماران تالاسمی از حدود چهار ماه پیش از پوشش بیمه تأمین اجتماعی خارج شد و بر این اساس قیمت ماهانه 50 هزار تومانی که بیماران برای تأمین داروی مورد نیاز خود می‌پرداختند به 600هزار تومان افزایش یافت.
742 بیمار تالاسمی در شیراز و 1376 نفر مبتلا در استان فارس از چهار ماه پیش و همزمان با بروز این اتفاق به این افزایش قیمت اعتراض کردند.
حسین نیکوپور یکی از اعضای انجمن تالاسمی استان فارس در گفت‌ و‌گو با ایرنا اعلام کرد: با افزایش قیمت دارو‌ها، بحث استفاده از داروی ایرانی مطرح شد‌ اما شرکت‌های تولیدکننده دارو اذعان دارند که در وارد کردن مواد اولیه ناتوان‌اند و تولیداتشان کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه قرار بود دارو با دلار 4200تومانی تأمین شود، ابراز داشت: پس از آنکه اعلام شد معادل این دارو در کشور تولید می‌شود، موضوع تأمین دارو با ارز دولتی منتفی و از ما درخواست شد که از نمونه داخلی که تحت پوشش بیمه ارائه می‌شود، استفاده کنیم و هزینه داروی خارجی را خودمان بپردازیم.
این عضو جامعه رسانه‌ای استان فارس درباره مشکل داروی ایرانی بیان داشت: این دارو عوارض جانبی دارد و کیفیت آهن‌زدایی آن پایین است.
نیکوپور ابراز داشت: بیش از 30 سال است که از داروی دسفرال که تزریقی است، استفاده می‌کنم همچنین سایر دارو‌ها که به صورت خوراکی است مورد استفاده مداوم بیماران بوده و با مکانیزم بدن آنان سازگاری دارد و تاکنون شاهد بروز هیچ عوارضی نبوده‌ایم.
وی بیان کرد: بنابر تشخیص پزشک و برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی از داروی دسفرال خارجی استفاده می‌کنیم که انحصار واردات آن در دست دولت است و نمی‌ توان آن را از مبادی دیگر تأمین کرد.

** هزینه ماهانه دارو 600 تا یک و نیم میلیون تومان
نیکوپور ابراز داشت: حدود 2 ماه پیش در دیدار نمایندگان انجمن‌های تالاسمی ایران با وزیر بهداشت قول مساعد برای حل مشکل دارو گرفتیم اما وعده‌ها محقق نشد تا آنکه اعلام شد این دارو در بیمارستان امیر موجود است اما به قیمتی 12برابری و بنابراین هزینه درمان بیماران از 600هزار تومان تا یک میلیون و نیم در ماه افزایش یافت.
صادق زینلی دیگر عضو انجمن تالاسمی به ایرنا گفت: طی روز‌های گذشته چندین جلسه با مسئولان برگزار کرده‌ایم و در آخرین جلسه که پیش از ظهر امروز با حضور مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی، مسئولان بیمه و مجمع خیرین سلامت استان فارس برگزار شد مقرر شد داروی خارجی تا چهارشنبه 17مردادماه با همان قیمت قبلی در اختیار بیماران قرار گیرد.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری مجمع خیرین سلامت توافق کردند که ما به التفاوت قیمت دارو را تأمین کنند؛ یعنی مبلغ 550هزار تومان در هرماه.

** مشکل اصلی مبتلایان به بیماری‌های خاص هنوز حل نشده
این عضو انجمن تالاسمی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی بیماران تالاسمی هنوز حل نشده است، بیان داشت: مسئله اصلی این است که تأمین هزینه داروی بیماران خاص باید به صورت صددرصدی باشد.
زینلی ادامه داد: مسیر اصلی این موضوع باید از طریق مجلس شورای اسلامی و به صورت قانون به تصویب برسد تا چنین مشکلاتی پیش نیاید.
مصطفی احمدی دیگر عضو انجمن تالاسمی که در جلسه امروز حضور داشت به ایرنا گفت: امروز قول‌های مساعدی در این زمینه گرفته‌ایم و امیدواریم وعده‌ها عملی شود.

** تأمین دارو مشکلی ندارد
وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما تأمین هزینه داروست، ابراز کرد: نماینده شرکت دارویی تولیدکننده دسفرال به ما اعلام کرده است که در صورت تأمین هزینه‌ها مشکلی در تأمین دارو وجود ندارد و به محض دریافت مبلغ دارو می‌توانیم دارو را در اختیار بیماران قرار دهیم.
احمدی بیان داشت: درحال حاضر نیز دارو تا یک ماه آینده موجود است اما بود و نبود داروی 600هزار تومانی برای بیماران تفاوتی نمی‌کند و اینکه مجمع خیرین سلامت هزینه‌ها را پذیرفته است مایه دلگرمی بیماران است.

** می کوشیم تامین شود
همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ایرنا گفت:به دلیل قرار گرفتن کشور در کمربند تالاسمی، این بیماری در کشور ما شیوع بسیاری دارد، ضمن آنکه آمار مبتلایان در استان فارس نسبتاً بالاست اما تلاش شده است تا کمبودی در زمینه تأمین داروهای آهن ‌زدا و دسفرال ایجاد نشود.
دکتر عبدالخالق کشاورزی با اشاره به تأمین خدمات سلامت در 22 مرکز تحت پوشش این دانشگاه ویژه بیماران تالاسمی، بیان داشت: در استان فارس، شهرهای شیراز، داراب، نورآباد، کازرون و مرودشت بیشترین آمار بیماران مبتلا به تالاسمی را به خود اختصاص داده اند و در همه این مناطق سعی شده داروی مورد نیاز بیماران تأمین و ارائه شود.
وی افزود: بخش تالاسمی مرکز آموزشی درمانی شهید آیت الله دستغیب شیراز، با خدمات رسانی به 742 بیمار تالاسمی، به عنوان یکی از معدود مراکز جامع تالاسمی در سطح کشور فعالیت دارد که به ‌صورت متمرکز همه خدمات لازم را به این بیماران ارائه می دهد و این موضوع در بازدیدهای مسئولان وزارت بهداشت از این مرکز مورد توجه قرار گرفته است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خدمات ارائه ‌شده به بیماران تالاسمی را شامل ویزیت تخصصی و فوق تخصصی با حضور پزشک متخصص اطفال و هماتولوژیست مستقر در محل، معرفی به سازمان‌های بیمه‌گر، تأمین داروهای آهن زدا، تزریق خون، مشاوره روانشناسی و روانپزشکی، انجام بررسی وضعیت قلب و کبد، سنجش تراکم استخوان، ارائه خدمات دندانپزشکی، انجام آزمایشات مربوطه، تأمین پمپ تزریق دسفرال و انجام اکو کاردیو گرافی خواند.
کشاورزی ادامه داد: بیماران خاص به دلیل ماهیت بیماری مزمن خود، اغلب با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند که این مسأله ضرورت توجه به مسائل روحی روانی در این بیماران را دو چندان می کند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:علاوه بر راه‌اندازی واحد مشاوره روانشناسی و روانپزشکی در بیمارستان شهید آیت الله دستغیب، در مراکز قطب درمان شامل مرودشت، فیروزآباد، کازرون، داراب و نورآباد نیز طی سال گذشته، واحدهای مشابهی برای خدمات رسانی راه اندازی شد که گامی در مسیر ارتقای خدمات درمانی به این بیماران است.
وی با اشاره به فعالیت 6 مرکز مشاوره بیماران خاص تحت پوشش دانشگاه گفت: در این مراکز برای تمام مراجعان، پرونده الکترونیکی تشکیل و اطلاعات بیماران برای پیگیری درمان، در سامانه ثبت می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزایش قیمت داروهای آهن زدای خارجی و نبود پوشش این افزایش قیمتی از سوی سازمان های بیمه گر را موجب بروز مشکلاتی برای مصرف‌ کنندگان این داروها عنوان کرد و افزود: رایزنی‌های متعدد برای رفع این معضل انجام شده و تا حصول نتیجه ادامه می‌یابد.
وی گفت: درمان و کنترل بیماری تالاسمی، نیازمند آگاهی تمام گروه های درگیر در امر درمان این بیماران، از جمله پزشکان، پرستاران، مدیران نظام سلامت و خانواده بیمار مبتلاست که دوره های آموزشی مجازی و حضوری برای کارکنان شاغل در بخش های تالاسمی برگزار شده و زمینه باز آموزی متخصصان مسئول فنی بخش های تالاسمی، از سوی اداره بیماری های خاص دانشگاه فراهم شده است.
او از بیماران مبتلا به تالاسمی خواست تا با توجه به وضعیت خاص کشور و همچنین تولید قسمت عمده ای از داروهای موردنیاز در داخل کشور، مصرف داروهای ایرانی را در اولویت قرار دهند.
7375/ 6113/1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.