به گزارش ایرنا عباس پاپی زاده پنجشنبه در همایش پیشگیری و مهار آتش سوزی در جنگل ها ومراتع با مشارکت جوامع محلی در اطفای حریق در سالن کتابخانه مخبر دزفول افزود:در سالهای اخیر اطلاع رسانی گسترده ای در خصوص انتقال آب صورت گرفته و با روشنگری انجام شده به مردم اجازه داده شده در خصوص آینده محیط زیست تصمیم گیری کنند.
وی با بیان اینکه تصمیم در خصوص انتقال آب تصمیم گیری در راستای منافع ملی باید باشد گفت:اگر وضعیت به همین روند ادامه یابد در 10 سال آینده برخی استانها در زمینه آب با چالش جدی و غیرقابل باوری مواجه می شوند.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزی باید با ارزان ترین آب انجام شود گفت:برخی استانها از بودجه ملی برای تامین آب کشاورزی استفاده می کنند که این روش اقتصادی و به صرفه نیست.
وی افزود:بزرگترین طرح انتقال آب در سالهای گذشته طرح بهشت آباد با یک میلیارد و 200 مترمکعب آب و 60 کیلومتر تونل بود که حدود 500 متر آن اجرا شد و با پیگیری انجام شده متوقف شد.
نماینده مردم دزفول در ادامه در خصوص حریق در تالاب ها نیز گفت: پیشنهاد شده مقدار آبی که از کارون و دز منتقل شده برگردانده شود که اگر اینکار انجام شود هم مشکل کم آبی کارون حل می شود و هم از این پس شاهد حریق در تالابها در خوزستان نخواهیم بود.
وی در خصوص لایروبی سد دز نیز گفت:با توجه به اینکه لایروبی سد دز اقتصادی نیست و از هزینه احداث سد نیز هزینه بالاتری دارد علاج بخشی آن مطرح شده تا ارتفاع این سد 12 متر افزایش یابد ،در این خصوص تامین اعتبار هم شده و قرار است یک میلیارد متر مکعب بر حجم فصلی سد دز افزوده شود .
وی اضافه کرد:حجم اولیه سد دز سه میلیارد متر مکعب بوده که
با رسوب گل و لای حدود 60 درصد آن از دست رفته . حدود 40 درصد ظرفیت دارد و با افزایش ارتفاع حجم آن به 2 برابر افزایش خواهد یافت .

**دولت بزرگترین تخریب کننده محیط زیست در کشور است
نماینده مردم دزفول در مجلس اضافه کرد:در کشور ما برای حفظ محیط زیست خلا قانونی وجود ندارد و هیچ پروژه عمرانی بدون مجوز محیط زیست اجرا نمی شود اما در حدود سه دهه گذشته بارها این امر محقق نشده و بارها منابع جنگلی و آبی کشور از دست رفته اند و مجوزهایی که دولت صادر کرده در راستای تخریب محیط زیست بوده و در واقع طبق تحقیقات مجلس، بزرگترین تخریب کننده محیط زیست دولت محسوب می شود .
پاپی زاده به اهمیت حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت:پوشش گیاهی در کشورمان در مقایسه با سایر کشورها زیر خط فقر قرار دارد.
وی بیان داشت:ایران از نظر پوشش جنگلی دچار فقر پوشش سبز و جزو کشورهای خشک و نیمه خشک با بارندگی یک سوم جهانی محسوب می شود که وظیفه نسل ما را برای حفاظت از این منابع بیشتر می کند.
پاپی زاده در خصوص حفاظت از جنگل ها نیز گفت:از سال 92 تا 94طرح صیانت از جنگل های زاگرس در قانون بودجه تصویب شد و 520 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح مصوب شد که قرار است این طرح در سال 98 اجرا شود.
وی اظهار داشت:متاسفانه پایبندی دولت به قانون بودجه کمتر از 15 درصد است و بالای 75 تا 80 درصد دولت به قانون بودجه پایبندی ندارد به طوریکه با وجود تصویب بودجه طرح صیانت از جنگل های زاگرس در سالهای گذشته 80 درصد از این بودجه جابجا شده و همین امر باعث شده هنوز محیط بانان و جنگل بانان لباس مناسب نداشته باشند و برای اطفای حریق با مشکلات زیادی روبرو شوند.
وی افزود:ابزارهای نظارتی مجلس ابزارهای کندی هستند و از ابتدای انقلاب تاکنون 2 بار رئیس جمهوری استیضاح شده و قرار است برای بار سوم انجام شود که بنده یکی از مصران بر استیضاح وزیر اقتصاد و رئیس جمهوری هستم.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در خصوص ثبت رودخانه دز به عنوان رودخانه حفاظت شده ملی نیز گفت:این طرح همراه با جنگل های اطراف در حال جمع بندی است.
***تفحص از شرکت کشت و صنعت کارون ادامه دارد
نماینده مردم دزفول در مجلس گفت:شرکت کارون 53 هزار هکتار از اراضی دزفول و شوشتر را تصاحب کرده است در حالی که در گذشته 14 هزار نفر اشتغالزایی داشته اکنون فقط 2 هزار و 400 را مشغول به کار کرده است.
وی افزود:این در حالی است که هر کشاورز با سه هکتار زمین زندگی آبرومندی دارد و یک کارگر را نیز مشغول به کار کرده است حال اگر 53 هزار هکتار به خود کشاورزان سپرده شود اگر به هر کشاورز پنج هکتار زمین برسد 10 هزار خانوار تحت پوشش خواهند رفت و هر کشاورز نیز یک کارگر بکار می گیرد.
وی اضافه کرد:سیاست این شرکت این است کاهش تعداد کارگران به 500 نفر است تا شرکت را بفروشد به همین دلیل تفحص از این شرکت ادامه دارد.

***سیاسیون هیچ سودی برای دزفول ندارند
پاپی زاده در خصوص انتخاب فرماندار دزفول نیز گفت:تنها مشکل شهرستان دزفول سیاسیون هستند،وقتی کرمی نژاد به عنوان فردی بومی برای فرمانداری دزفول انتخاب می شود سیاسیون اعلام می کنند فردی غیربومی می خواهند و زمانی که غیربومی انتخاب می شود داعیه فرماندار بومی دارند .
وی با بیان اینکه سیاسیون به دزفول آسیب وارد کرده اند گفت:اگر سیاسیون که هیچ سودی برای شهرستان دزفول نداشته اند دخالت نکنند استاندار خوزستان بهترین تصمیم را که انتخاب یک فرد بومی به سمت فرمانداری دزفول است اتخاذ خواهد کرد.
7278/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.