به گزارش ایرنا، مسعود ترابی دوشنبه 8 مرداد در نشستی خبری به مناسبت روز ملی اهدای خون با بیان اینکه استان فارس از اولین پایگاه‌های انتقال خون ایران بوده است که همزمان با تهران در بیمارستان نمازی تأسیس شد، گفت:رهاورد تأسیس این سازمان این است که امروز پایگاه انتقال خون فارس باعنوان مرکز جامع انتقال خون و نخستین پایگاه از لحاظ وسعت فعالیت، خدمات و آمار خون‌گیری در میان استان‌ها شناخته می‌شود.
وی افزود: این استان در کیفیت و سلامت خون موفق شده است علاوه ‌بر استانداردهای داخلی استانداردهای بین‌المللی را هم کسب کند.
مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه اکثر خدمات درمانی در بیمارستان‌ها وابسته به خون و فرآورده‌های آن است، ابراز داشت: استان فارس قطب مهم پزشکی جنوب کشور است و استانی معین برای خدمات پزشکی به‌شمار می‌رود و این بدان معناست که با حجم عظیم تقاضا برای دریافت خدمات درمانی مواجهیم؛ افزون بر این، توریست‌ درمانی نیز در شیراز رواج دارد و معمولاً عمل‌ های جراحی بزرگی که در دیگر استان‌ها انجام نمی‌شود در شیراز صورت می‌گیرد.
ترابی ادامه داد: بیماری تالاسمی در فارس اپیدمی است و بیشترین آمار بیماران تالاسمی به ‌صورت بومی در این استان زندگی می‌کنند که نیازمند تزریق مکرر و هفتگی خون هستند علاوه‌بر این متأسفانه فارس از لحاظ آمار تصادفات جاده‌ای رتبه نخست کشور است و بیشتر این تصادفات منجر به جرح و نیازمند تزریق خون است که بار کاری انتقال خون فارس را افزایش می‌دهد.
مدیر کل انتقال خون استان فارس بیان داشت: برای بسیاری از اعمال جراحی سنگین که به‌ صورت روزانه در شیراز انجام می‌شود، خون بسیار زیادی نیاز است‌ برای مثال در عمل پیوند کبد حدود 30 واحد، پیوند کلیه 15 واحد و عمل قلب 12 واحد خون و فرآورده‌های خونی نیاز است که با توجه به تعدد اعمال جراحی حجم عظیمی از خون مورد نیاز است.
ترابی بیان کرد: با همت و تلاش پرسنل و ایثار مردم فارس تاکنون نیاز به خون را تأمین کرده‌ایم؛ البته درباره گروه‌های خونی منفی کمیاب کمبود‌هایی وجود دارد اما در سایر موارد می‌توانیم نیاز بیمارستان‌ها را تا حدود صددرصد به‌صورت روزانه برطرف کنیم.
وی عنوان کرد: درحال حاضر ذخیره خونی گروه‌ کمیاب AB منفی برای چهار روز کفایت می‌کند و درباره سایر گروه‌های خونی نیز برای بیش از پنج روز ذخیره خون وجود دارد.
ترابی ابراز داشت: در چهار ماه نخست امسال 74هزار نفر به انتقال خون فارس مراجعه کرده‌اند که از این میزان بیش از 52هزار نفر خون‌ گیری شده است.
وی ادامه داد: استان فارس بعد از تهران رتبه نخست اهدای خون در ایران را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه بین 90 تا صددرصد خون در بسیاری از حوزه‌ها به‌ صورت روزانه تأمین می‌شود، اعلام کرد: در حوزه تأمین پلاسما ذخیره 60درصدی وجود دارد البته سایر فرآورده‌های خونی چنین نیست و به ‌محض تولید مصرف می‌شود.
این مقام مسئول اعلام کرد: اهدای خون در چهارماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار صدم درصد افزایش داشته است.

** تشویق بانوان به اهدای خون از چالش‌های سازمان انتقال خون است
وی همچنین یکی از چالش‌های پیش روی این سازمان را تشویق بانوان به اهدای خون دانست و ابراز داشت:در سال گذشته مشارکت بانوان در این امر 5/ 3 درصد بوده است که امسال به 8/ 3درصد رسیده است.
ترابی افزود: باید در حوزه فرهنگی و آگاه‌سازی بانوان فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد؛ هرچند میزان اهدای خون بانوان در فارس در حدود میانگین کشوری است.
این مقام مسئول ادامه داد: در زمینه تشویق، ترغیب و فرهنگ‌سازی برای اهدای خون تعاملاتی با حوزه‌های فرهنگی همچون شهرداری صورت گرفته است.
ترابی گفت: بهترین سن برای خون‌دهی 18 تا 60 سال است اما با توجه به مسن شدن جمعیت، سازمان انتقال خون کشور تمهیداتی برای اهدای خون تا سن 65سالگی در نظر گرفته است که ضوابط آن تدوین شده و در مرحله بررسی و استانداردسازی است.
وی بیان داشت: در برخی موارد خاص مانند ماه رمضان افراد کمتر خون اهدا می‌کنند و همه‌ساله در این برهه دچار مشکل هستیم، به‌خصوص اگر این ماه با تابستان نیز همزمان شده باشد بنابراین از قبل پیش ‌بینی‌های لازم صورت می‌گیرد و ذخایر کافی تأمین می‌شود.
ترابی بیان کرد: امسال دو مورد درخواست خون محدود از استان‌های همجوار صورت گرفته است که در مقایسه با حجم دریافتی خون در خود استان ناچیز است.
مدیرکل انتقال خون استان فارس با بیان اینکه آزمایش غربالگری بر روی همه خون‌های اهدایی صورت می‌گیرد، افزود: در این آزمایش‌ها خون از نظر آلودگی با ویروس ایدز، هپاتیت بی و سی و سیفلیس بررسی می‌شود و درصورت آلودگی موضوع به‌ صورت محرمانه به فرد مبتلا اطلاع داده می‌شود؛ همچنین آزمایش‌های تأییدی و نیز ارائه خدمات مشاوره به این افراد صورت خواهد گرفت.
ترابی اعلام کرد: آلودگی های ویروسی کسرهایی از هزارم درصد را در خون‌های اهدایی در بر می‌گیرد؛ زیرا به دلیل رعایت ارزش‌های اخلاقی در جامعه خون‌های اهدایی در ایران آلودگی ندارد.

** چهار رفتار پر خطر باعث ممنوعیت خون ‌دهی است
وی به چهار رفتار پر خطر که باعث ممنوعیت اهدای خون می‌شود اشاره کرد و گفت: روابط جنسی خارج از چارچوب، سابقه اعتیاد به مواد تزریقی، حجامت و سابقه بیماری به ویروس هپاتیت بی، سی و ایدز از موارد اساسی ممنوعیت است.
ترابی همچنین درباره ممنوعیت اهدای خون به دلیل تاتو گفت: از آنجا که سوزن تاتو به صورت عمیق به زیر پوست نفوذ می‌کند، به‌ صورت بالقوه خطر آلودگی وجود دارد و فرد تا مدت یک سال معاف از اهدای خون خواهد شد و پس از آن می‌تواند خون اهدا کند.
وی ادامه داد: سوزن حجامت و الکترولیز نیز ممکن است در مراحل اول آلودگی را به خون منتقل کنند که این آلودگی‌ها بر اثر مرور زمان و با انجام آزمایش‌های خاصی مشخص می‌شود بنابراین افرادی که به این اقدامات دست می‌زنند نیز تا مدتی معاف از خون‌ دهی شناخته می‌شوند.

** شمال غرب شیراز صاحب مرکز انتقال خون می‌شود
این مقام مسئول همچنین اعلام کرد: سازمان انتقال خون برای توسعه فعالیت‌های خود در شمال غرب شیراز اقدام به تأسیس پایگاهی جدید در شهرک استقلال کرده است که تاکنون بیش از 80درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
ترابی بیان کرد: تاکنون همه اعتبارات تخصیص‌ داده‌شده را جذب کرده‌ایم و برای تکمیل احداث ساختمان به دومیلیارد ریال اعتبار نیاز است که این میزان به جز هزینه تجهیز سازمان و تأمین پرسنل آن است.
نهم مردادماه هر سال با عنوان روز ملی اهدای خون در تقویم ملی کشور ثبت شده است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.