سعید رمضانی، کارشناس شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی جهرم، شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد:ذخایر کپور ماهیان چینی مانند گونه‌های کپور معمولی و گونه‌های بومی در منابع آبی نیمه طبیعی متمرکز است که با توجه به جمع‌آوری هر ساله خصوصیات زیستی این گونه آبزیان، میزان مجاز بهره ‌برداری آن‌ها مشخص می‌شود.
وی افزود: ذخایر آبزیان منابع آبی نیمه طبیعی فارس، در تیرماه هر سال توسط کمیته نظام نامه آبزی‌ پروری استان ارزیابی می‌‌شود.
رمضانی از دیگر اهداف صید آزمایشی به تعیین فصول آزادسازی و ممنوعیت صید گونه‌های مهم تجاری و اقتصادی، مشخص‌ کردن گونه‌های در معرض خطر و ارائه راهکار‌های لازم برای حفظ و بازسازی ذخایر اشاره کرد.
وی ادامه داد: تعیین صیدگاه و مناطق صید، تحقیق در زمینه ارزیابی و چگونگی بازسازی ذخایر آبزیان اقتصادی و پیشنهاد مقدار، محل و زمان رهاسازی آبزیان، تعیین زمان‌های شروع و خاتمه دوره صید آبزیان، تعداد مجوز صادره جهت هر منبع آبی به تفکیک، تحقیق درباره حفاظت از منابع و ذخایر آبزیان در آب‌های داخلی طبق ضوابط و مقررات مربوطه از دیگر اهداف است.
این کارشناس به صیادان توصیه کرد: برای حفظ منابع موجود، از صید غیرمجاز به خصوص درفصل تکثیر ماهی خودداری کنند و برای هرگونه رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی و صید ماهی با مجوز کمیته نظام نامه آبزی پروری استان اقدام و هنگام صید از ادوات صیادی استاندارد شامل قایق صیادی، تور، قلاب و... با چشمه مناسب استفاده کنند.
صید آزمایشی در سد سلمان فارسی واقع در شهرستان‌های جهرم و قیر و کارزین همزمان با سه شهرستان دیگر فارس، انجام شد.
با توجه به 10تن برداشت ماهی در سال گذشته و صید آزمایشی، انتظار می‌رود میزان برداشت ماهیان در سال جاری بیشتر باشد.
جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
9873/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.