استاندار فارس در این جلسه با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی در حوزه کشاورزی بر اساس تجربیات گذشته و نگاه به آینده با اشاره به فعالیت برخی صندوق ها در حوزه کشاورزی گفت: تقویت صندوقها به عنوان تامینکننده مالی منابع پایدار پهنه کشاورزی اگر تحقق یابد؛ باعث ایجاد منابع پایدار در این حوزه خواهد شد.
اسماعیل تبادار افزود: اما نکته مهمی که در حوزه کشاورزی ما دارای اهمیت بسیاری است این است که نگاه ما باید آب محور باشد چرا که هر فعالیتی در حوزه کشاورزی به میزان آب و نحوه مصرف آن مرتبط است. در اولین جلسه شورای کشاورزی ما شاهد بودیم که این حوزه و حوزه آب هر کدام در این زمینه مدعی بودند اما امروز دیگر این مشکلات حل شده و نگاه ها در این حوزه یکسان شده و دیگر کسی مدعی دیگری نیست. وی با اشاره به پیگیری تدوین سند مشترک در حوزه آب و کشاورزی گفت: در این زمینه این که ما فقط بگوییم آب نداریم کفایت نمیکند بلکه باید برنامه و سیاستهای ویژهای را تعریف کنیم و مصرانه طالب این باشیم تا برنامهای مطابق با تواناییهای استان در این حوزه تعریف شود. حوزه کشاورزی استان هم باید با قوت به کار خود ادامه دهد و در این زمینه فعال باشد. باید این فوج از کارشناسانی که در این حوزه فعال هستند؛ نگاه خود را تغییر دهند و به فراخور امروز عمل کنند و در حوزه آب برنامه ارائه دهند. همچنین در کنار امکانات، نقاط ضعف را نیز مشخص کنند.
رییس شورای کشاورزی استان ادامه داد: یکی از مواردی که باید در حوزه کشاورزی به آن توجه ویژه شود؛ ایجاد ارزش افزود با ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری است که تا کنون مغفول مانده و ما در حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری بسیار فقیر هستیم. اگر چه ما در تولید برخی محصولات رتبه های نخست را در کشور داریم اما در مقابل در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی پایش رتبه را در کشور داریم که جهاد کشاورزی باید در سال جاری و آینده اهتمام ویژهای در این حوزه داشته باشد.
تبادار در ادامه این جلسه در واکنش به ارائه گزارش فعالیت حوزه تعاونی های کشاورزی استان نیز گفت: بخشی از فعالیت هایی که توسط تعاونی های کشاورزی صورت گرفته جزو وظایف دیگر بخشها بوده اما بخش اصلی که ما به آن توجه داریم موارد گمشده در حوزه کشاورزی از جمله بستهبندی، بازاریابی، صادرات و فرآوری و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی است که جزو وظایف اصلی این بخش است.
وی با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی ادامه داد: این که تعاونیها در تنظیم بازار و خرید کمک میکنند؛ پسندیده است اما به دنبال آن هستیم که دریابیم تعاونیها در فرآوری این محصولات چه اقدامی انجام داده اند. تبادار در خصوص تبدیل بخشی از فرآوردههای کشاورزی استان به کنستانتره در استانهای دیگر نیز با انتقاد از این موضوع گفت: باید این دستگاهها و صنایع در استان خودمان شکل گیرد و اگر قرار باشد فرآوری محصولات ما در استان دیگری صورت گیرد؛ درست نیست.
استاندار فارس اضافه کرد: سیاست استان در حوزه کشاورزی کاشت محصولات کم آب بر و محصولاتی است که معیشت کشاورزان را نیز تامین کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه با برشمردن برخی فعالیتهای این سازمان در حوزههای مختلف کشاورزی و روستایی در خصوص شیوع آنفلوآنزای پرندگان در برخی مرغداریهای کشور گفت: در استان فارس تنها یک مورد را داشتیم که بلافاصله مهار شد و علاوه بر آن به چند واحد غیرمجاز مرغداری نیز مهلت داده شد تا بعد از تخم گذاری طیور یا نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند و یا جلوی فعالیت آنها گرفته شود.
قاسمی ضمن ارائه آماری از میزان کشت گندم و کلزا در سال گذشته در استان اظهارداشت: در طول این مدت 260 هزار هکتار گندم آبی و 97 هزار هکتار گندم دیم در استان کشت شد که با توجه به این که فارس استانی با اقلیمهای متنوع است؛ برداشت گندم در این استان از اولین روز برداشت در کشور آغاز میشود و تا آخرین روز ادامه خواهد داشت و تا 2 فصل برداشت داریم.
وی افزود: در زمینه کاشت کلزا نیز پارسال 19 هزار و 420 هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول رفت و پیش بینی میکنیم از این مقدار 35 هزار تن کلزا برداشت شود.
قاسمی ادامه داد: یکی از فعالترین اتحادیههای ما اتحادیه کمباینداران است که با توجه به فرارسیدن فصل برداشت گندم نیازمند معاینه فنی هستند. این کمباینها علاوه بر فارس به 25 استان دیگر نیز خدمت رسانی می کنند و هم اکنون 18 رقم گندم در استان کشت می شود.
*صادرات 3 هزار تن گندم فارس در سال گذشته
مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی منطقه 3 کشور نیز در این جلسه با اشاره به آماری از صادرات استان در سال قبل گفت: پارسال بیش از 3 هزار تن گندم از استان فارس صادر شد و در کنار آن ما صدور آرد گندم را نیز در برنامه داشتیم هم اکنون نیز یکی از تولیدکنندگان ما روزانه 3 کانتینر یعنی 120 تن آرد را به کشور قطر صادر می کند.
لطیف رستاد ادامه داد: در حال حاضر در استان فارس 140 مرکز خرید گندم و 40 مرکز خرید دانههای روغنی فعالیت دارند که از ابتدای فصل برداشت تا کنون نیز بالغ بر 2 هزار تن گندم و یک هزار تن کلزا از کشاورزان شهرستان های لامرد و مهر خریداری شده است.
وی گفت: ما تا کنون 32 مرکز نگهداری و سیلو برای محصولات کشاورزی داشتیم که از سال 84 نیز ساخت 3 سیلوی جدید آغاز شده که با سختی فراوان امسال یکی از آن ها افتتاح می شود.
مدیرعامل شرکت تعاونی پنبه کاران داراب هم در این جلسه با اشاره به برخی مشکلات پنبه کاران گفت: در حال حاضر چند نوع بذر داخلی و 2 نوع بذر خارجی مربوط به کشورهای ترکیه و یونان در استان استفاده می شود که امسال 250 تن بذر داخلی از نوع گلستان و 200 تن بذر داخلی از نوع دیگر تولید و 60 تن بذر نیز از یونان وارد شد این در حالی است که اگر همکاری لازم صورت گیرد سال آینده در تولید بذر بومی مشکلی نداریم.
انصاری با اشاره به خریداری 20 هزار تن پنبه از کشاورزان استان در سال گذشته گفت: کاشت محصول پنبه بسیار مقرون به صرفه است و علاوه بر مصرف کم آب، ارزش افزوده کاشت پنبه از کاشت و تولید وش پنبه تا تبدیل به البسه 600 برابر می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس نیز در این جلسه ضمن ارائه آماری از میزان بذر مورد نیاز استان گفت: باتوجه به این که مزرعهها هر 3 سال یک بار باید نوع بذر خود را تغییر دهند ما هر سال باید 30 درصد از بذر گندم خود را عوض کنیم این در حالی است که ما هم اکنون سالانه به 120 هزار تن بذر نیاز داریم و در تولید و تامین بذر مورد نیاز گندم هیچ مشکلی نداریم.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 899111
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.