به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان شهریار حنفی در جلسه جذب تسهیلات صادراتی محصولات کشاورزی اظهار کرد: احیای یارانه های صادراتی می تواند انگیزه صادرات را در استان کردستان رونق دهد.
وی افزود: در سال 94 میزان صادرات محصولات کشاورزی در این استان 450 هزار تن بود که در سال 95 این میزان با 23 درصد کاهش به 345 هزار تن رسید.
به گفته وی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و مشوق های صادراتی انگیزه صادر کنندگان را افزایش می دهد ضمن اینکه تولید با توجه به نیاز صادرات و در نظر گرفتن ظرفیت های بخش کشاورزی که بسیار مهم و تاثیر گذار است، انجام می شود.
حنیفی با بیان اینکه 29 درصد صادرات استان کردستان به بخش کشاورزی اختصاص دارد، ادامه داد: 54 میلیارد ریال اعتبار تلفیقی با نرخ چهار درصد درخواست شده که با شرط 18ماه فعالیت (6 ماه سال 96 و 12 ماه سال 95) به مقدار 20 درصد گردش مالی به عنوان تسهیلات به صادر کنندگان اعطا می شود.
وی یادآور شد: ثبت برند تجاری، پرداخت یارانه سیب زمینی، ایجاد بسته بندی های با کیفیت محصولات صادراتی، بازاریابی های مناسب در راستای جذب بازارهای هدف اقلیم و حتی روسیه راهکار افزایش صادرات محصولات کشاورزی است.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: با مکاتبات انجام شده با استاندارد برای افزایش کیفیت بسته بندی محصولات صادراتی، پیگیری پرداخت یارانه سیب زمینی و جذب تسهیلات ارزان قیمت در دست اقدام است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان نیز در این نشست گفت: طی سال جاری هشت نوع محصول کشاورزی در قالب 49 محموله از این استان با نظارت کامل دامپزشکی به خارج از کشور صادر شده است.
مجتبی ورمقانی اظهار کرد: این محموله ها شامل 2 هزار و 225 راس دام سبک و سنگین، 175 تن ماهی، 13 هزار قطعه ماهی زنده و 15 تن پشم گوسفندی بوده است.
وی افزود: سال گذشته کشور درگیر آنفولانزای فوق خاد پرندگان بود که با کنترل و مهار بیماری، هم اکنون امکان صادرات طیور نیز به بازارهای هدف وجود است.
ورمقانی با بیان اینکه قرنطینه های دامی در مرز با نظارت کامل دامپزشکی اداره می شود، اضافه کرد: مانعی در صادرات طیور از استان کردستان وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، در سال جاری یک هزار و 977 طرح با سرمایه گذاری یک هزار و 340 میلیارد ریال که باعث ایجاد شغل برای 672 نفر و تثبیت شغل برای 2 هزار و 293 نفر شده به بهره برداری رسیده است.
از سال 92 تاکنون با استفاده از حمایت های دولت تدبیر و امید و اجرای سیاست های 6 گانه وزارت جهاد کشاورزی میزان تولیدات محصولات کشاورزی صادراتی استان کردستان از جمله عسل با 85 درصد رشد از 176 هزار تن به 336 هزار تن در سال رسید.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است به طوری که سالانه حدود 2 میلیون 400 هزار تن انوع محصولات در آن تولید می شود.
دریافت و تنظیم: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.