به گزارش خبرنگار ایرنا، بتول معلم چهارشنبه در حاشیه نشست مشترک با معاونت اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری ونمایندگان وزارت کشوربا سازمان‌های مردم نهاد گفت:‌این دفاترمجموعه‌ای متشکل ازکارشناسان اجتماعی، شهرسازی، معماری، اقتصادی و حقوقی است که وظیفه آن‌ها اعتمادسازی، آگاه‌سازی، نیازسنجی و امکان‌سنجی، نظرسنجی مردمی و پیگیری پروژه‌های اجتماعی و فرهنگی و ترغیب ساکنان به مشارکت است.
وی اظهار کرد: تشکیل دفاتر تسهیل ‌گری در حاشیه شهر برای تحقق رویکرد توسعه اجتماع ‌محور است و برنامه‌ی توسعه‌ای که براین اساس طراحی می‌شود ضمن اینکه می‌تواند به رفع نیازها و حل مشکلات جامعه مورد نظر بیانجامد، باعث می‌شود که این امر با همکاری امعه محلی و با مدیریت و مشارکت خود آن‌ها اتفاق بیافتد.
مدیرکل دفتر اموراجتماعی استانداری فارس بیان کرد:‌ مدیریت غیرمتمرکز، امکان ارتباط مستقیم و نزدیک با ساکنان، کاهش تصدی‌ گری دولتی و واگذاری بخشی از خدمات به بخش خصوصی و تسریع در مراحل اجرایی از مهم‌ترین اهداف این دفاتر است.
وی با اشاره به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و مباحث اجتماعی افزود: این نگاه ویژه مسئولان را وا می‌دارد تا به جد در راه توسعه پایدار استان در بعد اجتماعی و فرهنگی اقدام کنند و برای نیل به این هدف دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس درصدد هدایت بودجه‌های اختصاص یافته به سمت رفع آسیب‌های اولویت‌ دار با استفاده از ظرفیت های سازمان مردم نهاد در استان است.
معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری شراز نیز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه رسیدگی به مناطق حاشیه ‌نشین و تاکیدات شهردار شیراز برای ورود سریع و جدی به این مناطق گفت: در مدیریت شهری نوین رویکرد مدیریت شهروند ‌مدار و مشارکتی مورد تاکید قرارگرفته است.
سارا همت افزود: در سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از پتانسیل‌های عظیم جامعه مدنی شامل سازمان‌های مردم نهاد، شهروندان معتمد، خبره، خلاق، ایده‌پرداز و نخبگان محلی در تمام مراحل اجرای این طرح بهره خواهیم برد و این زمینه سازمان‌های مردم نهاد در جلسات کارشناسی متعدد، برنامه‌های عملیاتی خود را جهت حضور در این مناطق ارایه کرده‌اند.
همت افزود: سازمان های مردم نهاد در تمام مراحل کار تیم‌های پژوهشی در سه فاز پیش از اجرای برنامه، حین اجرای برنامه و بعد از آن، مشارکت جدی دارند تا بدین وسیله تمام مراحل کار مورد مداقه علمی و ارزیابی مداوم قرارگیرد.
وی ادامه داد: کاهش آسیب‌های اجتماعی و تحقق توسعه پایدار اجتماعی، فقط با حضور میدانی مداوم در محیط پُرمخاطره و آسیب‌ زا ممکن خواهد شد، بر این اساس در این مسیر از مراکز اجتماعی متعلق به شهرداری نظیر سراها و خانه‌های محلات و سایر دفاتری که در اختیار داریم جهت استقرار سازمان‌های مردم نهاد و ارائه‌ی خدمات تخصصی اجتماعی استفاده خواهد شد.
معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز گفت: قصد داریم با اخذ نیازها و انتظارات شهروندان، تکیه بر تجربیات سازمان‌های مردم نهاد و نیز تحقیقات علمی میدانی، برنامه‌هایی منطبق با جایگاه اجتماعی و بافت فرهنگی این سکونتگاه‌ها اجرا کنیم.
همت ابراز امیدواری کرد که با رعایت این معیارها، کاهش آسیب‌های اجتماعی رخ دهد و همچنین اهدافی فرعی مانند تقویت جامعه مدنی، تقویت مشارکت اجتماعی، ارتقای سرمایه‌های اجتماعی و در نهایت مدیریت شهری مشارکتی محقق شود.
9254 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.