به گزارش ایرنا این رویداد با نمایش فیزیکال هدیه مرموز با طراحی و اجرای یاسر خاسب آغاز شد، ‌در ادامه لاموطا اثری از حمید بهبود‌نیا، گِل از یاسر خاسب، سون‌سی به کارگردانی مجتبی راوش و چشم‌ها از بهار محمودزاده اجرا شد.
همچنین در حاشیه این جشنواره کارگاه تئاتر فیزیکال یاسر خاسب، همایش تئاتر دانش‌آموزی و اولین نمایشگاه تخصصی عکاسی تئاتر نیز برگزار شد.
بررسی ها نشان می دهد با همه تلاش‌های صورت‌ گرفته، جشنواره هفتم تئاتر فارس کم‌ مخاطب بود و با استقبال تماشاگران همراه نشد.
در شب نخست، نمایش هدیه مرموز که تاکنون منتخب فستیوال‌های جهانی امریکا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، هلند، لهستان، سوئیس، دانمارک، برزیل، هند و تونس بوده است با 45 دقیقه تأخیر آغاز شد و همان اندک تماشاچیان را نیز کلافه کرد.
یاسر خاسب که سال گذشته نیز با همین اجرا میهمان جشنواره ششم تئاتر فجر فارس بود، از ‌استقبال نکردن تماشاگران شگفت‌ زده شد‌ اما در شب دوم نمایش گِل خاسب نیز که آن هم اثری جهانی به ‌شمار می‌رود و برگزیده جشنواره تئاتر فجر و فستیوال‌های جهانی آمریکا، ایتالیا، هلند، لهستان، برزیل، دانمارک و بنگلادش بوده است، با استقبال بیشتری همراه بود و بسیاری را به تالار حافظ کشاند.
اهالی تئاتر فارس با تهمیدات درنظر گرفته شده می‌توانستند در شب نخست و شب دوم به ‌رایگان از نمایش‌ها دیدن کنند.
این موضوع نشان‌ دهنده بحران مخاطب در تئاتر فارس است زیرا حتی خبری از تماشاچی حرفه‌ای نیست.
از سوی دیگر نبود تبلیغات و بی ‌برنامگی که منجر به دو بار تغییر در برنامه این جشنواره شد، از دلایل غیرقابل انکار در ریزش مخاطب بوده است.
قیمت بلیت‌های این دوره از جشنواره نیز 25 هزار تومان و 30 هزار تومان بود که قیمتی معمول برای تماشای تئاتر درجه یک به ‌شمار می‌رود؛ بنابراین نمی‌توان این عامل را دلیلی بر کاهش مخاطبان عنوان کرد.
رئیس انجمن نمایش استان فارس در گفت‌ و ‌گو با ایرنا عنوان کرد: متأسفانه مخاطبان حرفه‌ای تئاتر اهمیت تماشای تئاتر را درک نکرده‌اند، هر هنرمند حرفه‌ای باید برای رشد و ارتقای خود نمایش ببیند و تنها به اجرا متکی نباشد.
حمید وامق ادامه داد: در این جشنواره با آنکه مخاطبان تئاتر می‌توانستند رایگان به تماشای آثار بنشینند، شاهد کم‌ لطفی آنان بودیم. وی گفت:‌ از سوی دیگر مخاطبان عام نیز اسیر دیدن چهره‌ها شده‌اند، چهره‌هایی تلویزیونی که شاید به ‌اندازه هنرمند تئاتر هم توانمند نباشند و بنابراین خود را از آثار فاخری همچون نمایش‌های فیزیکال آقای خاسب که حرفی برای گفتن داشت و در 18 جشنواره بین‌المللی شرکت کرده بود، محروم کردند.
وی با اشاره به اینکه ضعف تبلیغات به دلیل ناهماهنگی در زمان اجرای جشنواره بوده است، ‌گفت: این جشنواره از اول بهمن‌ مدام به تعویق افتاد و این تأخیر هم ناشی از ناهماهنگی در ساختار مؤسساتی بود که بنا بود با ما همکاری کنند و هم تغییر سیاست اداره هنرهای نمایشی تهران که در دقیقه 90 میزبانی تئاترهای پایتخت را به استان‌هایی داد که سابقه برگزاری جشنواره نداشتند و همین موضوع، موجب بی‌برنامگی در فارس شد که پیش از این شش دوره میزبان جشنواره بوده است.
وامق افزود: جشنواره تئاتر فجر سال گذشته نیز با اقبال رو‌به ‌رو نشده بود و برای اجرای مطلوب آن به برنامه‌ ریزی سه ‌ماهه نیاز است.
البته رئیس انجمن نمایش فارس از برنامه‌های برگزار شده در بخش جنبی جشنواره اعلام رضایت و عنوان کرد:برگزاری همایش تئاتر دانش‌آموزی که برای نخستین بار برگزار شد،‌ رویدادی بود که در صورت استمرار می‌تواند ساختار تئاتر را از بیخ‌ و ‌بن اصلاح کند ‌همچنین اولین نمایشگاه عکس گروهی تئاتر فارس نیز جایگاه عکاسی تئاتر را یادآوری و زمینه را برای گسترش فعالیت هنرمندان در این عرصه فراهم می‌کند.
تجربه برگزاری هفت دوره جشنواره تئاتر در فارس به‌روشنی بر نقش صحیح تبلیغات محیطی شهری و آگاه‌سازی برای معرفی هنر نمایش صحه می‌گذارد.
با آنکه جشنواره‌های فیلم، تئاتر و هنرهای تجسمی فجر در شیراز برگزار شد، این شهر در این مدت قریب به یک ماهه، رنگ و بوی جشنواره‌های هنری را به خود نگرفت و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت تبلیغات محیطی در برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و ایجاد انگیزه برای گرایش به هنر است که باید در دوره‌های بعد به ‌صورت جدی مدنظر مدیران و دست‌اندرکاران فرهنگ فارس قرار گیرد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.