دکتر آرمان ضرغامی سه شنبه در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد: بعضی از والدین احساس گناه دارند و فکر می کنند در زمینه بیش فعالی فرزندشان پدر و مادر خوبی نبوده اند اما در واقع علت آن منشا زیست شناختی دارد که هنوز هم بدرستی شناخته شده نیست.
وی با بیان اینکه بیش فعالی یک اختلال در رفتار - رشد است،اظهار داشت: در این اختلال پرتحرکی ، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی کودک بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر است و احتمال بروزاین اختلال در پسرها 3 برابر دخترهاست.
این پزشک با اشاره به اینکه علایم بیش فعالی اغلب تا 3 سالگی پدیدار می شوند، اظهارداشت: اختلال بیش فعالی دارای دودسته علامت اصلی است که عملکرد مناسب اجتماعی ،تحصیلی یا غیر درسی کودک را مختل می کند.
به گفته وی شروع علایم بالینی دراین اختلال باید قبل از 7سالگی و می بایست حداقل در دو محیط (مثلا خانه یا مدرسه) بروز کند.
این متخصص با اشاره به اینکه کودکان بیش فعال بدون فکرعمل می کنند و در تمرکز کردن مشکل دارند بیان کرد: بیش فعالی یک الگوی پایدار کم توجهی است که شدیدتر از حد مورد انتظار با توجه به سن و سطح رشد کودک است.
وی بیان کرد: گاهی اوقات علایم پرتحرکی و کم تو جهی در کودکان سالم در حالات هیجانی و پراضطراب بروز می کند ولی در کودکان بیش فعال این علایم در مدت زمان طولانی و در شرایط و مکان های متفاوتی رخ می دهد.
ضرغامی با بیان اینکه هنوز آگاهی جامعی از چگونگی ایجاد این اختلال وجود ندارد، گفت: احتمالا علت اصلی آن بیشتر به خاطر نقص در تکامل اعصاب است.
به گفته وی عوامل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی و عوامل روانی اجتماعی ،عوامل زیستی در بروز اختلال بیش فعالی دخیل هستند.
این پزشک متخصص اضافه کرد: پدر و مادران به کودک خود به دید کودک تنبل، نافرمان، شرور و فضول که رفتارشان از روی لجبازی است نگاه نکنند.
وی بیان کرد: والدین این کودکان از روش های جایگزینی برای تشویق کردن و تقویت کردن رفتارهای مثبت کودک و ایجاد حس موفقیت در کودکشان استفاده کنند.
ضرغامی گفت: برای پیروی کودک از قوانین باید قوانین واضحتر در فواصل کمتر و دفعات بیشتر بیان شود و سیستم تشویق و تنبیه قویتر درکنار آن استفاده شود.
متخصص اعصاب و روان گفت: از نظر تشخیصی هر کودک مشکوک به بیش فعالی باید به دقت تحت نظر یک پزشک معاینه شود و سابقه پزشکی ، خانوادگی، وضعیت بینایی، شنوایی وهوش اوبررسی شود.
وی با بیان اینکه درزمان تشخیص دیگر شرایط مثل افسردگی و اضطراب نباید مطرح باشد، اضافه کرد: دارو درمانی جزء اصلی و مهمی از برنامه درمانی کودکان مبتلا به بیش فعالی است و آموزش روش های فرزند پروری به والدین به روند درمانی کودک کمک خواهد کرد.
شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
خبرنگار:‌سهیلا شیبانی نژاد ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
9653 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.