شاید بارها و بارها افرادی که ر‌گ‌های بنفش در بدن آنها خودنمایی می‌کند نظر مارا به خود جلب کرده است. افرادیک ه در درجه‌ی اول به علت برجستگی‌های طنابی شکل در نقاطی مانند دست‌ها و پاها، زیبایی بدن خود را از دست داده‌اند، با مشاهده این رگ‌ها سوالی در ذهنمان ایجاد می‌شود که به چه علت بدن به این شکل درمی‌آید؟ جواب این سوال بیماری به اسم "واریس" است .

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، واریس به علت سیر آهسته‌‌ی خود، علایم غیر محسوس داشته، به‌طوری‌که بیماران با این علایم خو گرفته و بعد از درمان بیماری، اظهار می‌کنند که تازه متوجه شده‌اند که زندگی بدون واریس چگونه است.

خانم کبیری از 18 سالگی به بیماری واریس در پاهایش پی برده به طوری‌که حتی اسم واریس را هم نشنیده بود و به همین علت بیماری‌اش عود کرده است، وی در این خصوص اظهار می‌کند: قریب به 20 سال پیش بود که در پاهایم رگ‌های بنفشی می‌دیدم که بسیار نظرم را به خود جلب کرده بود اما به هیچ وجه انتظار این را نداشتم که این رگ‌های ریز تبدیل به یک بیماری شود.
 
وی ادامه داد: در آن زمان مدتی پاهایم را پنهان می‌کردم و احساس این را داشتم که اعتماد به نفس خود را از دست داده‌ام و بعدها با پا دردهای شدیدی مواجه شدم که چه در حالت نشسته چه سرپا، کلافه‌ام می‌کرد، اما همواره این حالات را طبیعی و علت این پا دردهای مداوم را چیزی شبیه خستگی می‌دانستم .
کبیری در ادامه در خصوص علائم آغاز بیماری واریس‌اش عنوان کرد: درد پاهایم به کمر درد و در آخر به گردن درد شدید تبدیل شده و با زیاد شدن درد پاها و ستون فقرات،  رگ‌های بنفش رنگ در ساق پاهایم افزایش پیدا کرده و حالت برجسته در بدنم ایجاد می‌کرد .

وی افزود: با پیشنهاد خواهرم به دکتر مراجعه کردم و با بیماری به اسم واریس آشنا شدم که با توضیح دادن علائم این بیماری توسط پزشک، پی بردم که سالهاست با این بیماری زندگی می‌کنم، اما به دلیل اینکه واریس در بدن من پیشرفت کاملی داشت دکتر در مرحله اول عمل جراحی و ریشه کنی این بیماری را به من پیشنهاد داد.
وی با اشاره بر اینکه پزشک معالج من نیز درمان این بیماری را تا 50 درصد با چند نسخه پیشنهاد کرده، افزود: اما از آنجایی ترس از هرگونه عمل جراحی داشتم، خود را تسکین می‎دادم که با مصرف دارو کاملا درمان می‌شوم و با این تصمیم  به مدت یک سال از داروهای تجویز شده استفاده کردم.

این بیمار واریسی در مسیر درمان خود بیان کرد: مصرف دارو هیچ تاثیری بر روی من نداشت که از این مسئله کلافه بودم. مدتی از مصرف داروهایم گذشت که پزشکی دیگر پیشنهاد عمل پیشرفته‌‌تری که به طور لیزری انجام می‌گیرد را به من داد که پس از این عمل تغییرات بسزایی در سلامت بدنم احساس کردم .
وی خاطرنشان کرد: بعد از عمل اثری از پا درد، گردن درد، درد ستون فقرات و... نبود و تنها مسئله‌ای که به شدت ناراحتم کرده بود، از دست دادن زیبایی پاهایم بود که با این عمل تمام اعتماد به نفسم بازگشت.

وی افزود: اثرات منفی این بیماری در زندگی روزمره‌ام را بعد از عمل متوجه شدم به صورتی که تمام علائم این بیماری را طبیعی می‌دانستم و به تمام کسانی که با بیماری واریس دست و پنجه نرم می‌کنند توصیه می‌کنم در صورت مشاهده کوچکترین علائم این بیماری به دکتر مراجعه کنند تا با قرص درمان شوند و کار به عمل های لیزری و جراحی نکشد.
کبیری ادامه داد: علاوه بر سخت بودن عمل واریس، هزینه‌های این بیماری سرسام آور است. پس بهتر است در آغاز بیماری پیشگیری کنیم و به عبارتی پیشگیری بهتر از درمان است.
 
فوق تخصص فلب و عروق در گفت‌و‌گو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، با اشاره به علایم واریس اظهار کرد: از علایم واریس می‌توان به خستگی زود رس پا، احساس گرما در کف پاها، انقباض عضلانی عضلات ساق پا در تماس با سرما و خواب و سندرم پای بیقرار( RLS ) که منجر به اشکال  به خواب رفتن می‌شود، اشاره کرد.
دکتر اصغر فدائی حقی، ادامه داد: در موارد شدید لنگش حین راه رفتن رخ می‌دهد و نشانه‌های قابل مشاهده به شکل ورم پا، تغییر رنگ پوست  به  قهوه‌ای و سیاه، ظاهر شدن رگ‌های ریز و در مرحله نهایی ایجاد زخم می‌باشد.

این پزشک فوق تخصص  در خصوص تشخیص بیماری واریس عنوان کرد: تشخیص واریس عمدتا توسط  سونوگرافی داپلر انجام می‌شود که این سونوگرافی حداقل 45 دقیقه تا یک ساعت به طول می‌انجامد و می‌توان به طور دقیق نواحی بیماری را تشخیص داد و در نتیجه درمان مناسب صرفا در همان نقاط بیماری انجام می‌شود.
وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه درمان واریس به چه شکل هایی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: روش‌های جراحی پیشرفته با موفقیت 77 درصد و احتمال عود 40 درصد، اسکلروتراپی با موفقیت 77 درصد و احتمال عود تا 88 درصد، لیزر درمانی با موفقیت 95 درصد و احتمال عود 10 درصد در چندسال اخیر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به آمار فوق، درمان استاندارد طلایی برای واریس روش لیزر می‌باشد که در حال حاضر پیشرفته ترین مدل که بهترین نتایج را در طول چند سال اخیر داشته است لیزر 1470 بوده است، ولی در حالی که از نظر هزینه، ارزانترین روش درمان واریس، روش اسکلروتراپی می‌باشد که به علت موفقیت بالاتر و عود پایین تر دومین روش ترجیحی است.
فدائی حقی، علت به وجود آمدن واریس را تولید الاستین دیواره عروق دانست و افزود: به طور ثانویه تمام لایه‌های ورید، ساختمان طبیعی و منظم خود را از دست داده و دیواره وریدها به علت از دست دادن خاصیت کشسانی، شل، گشاد و ضخیم؛ و دریچه های لانه کبوتری نارسا شده و جهت حرکت طبیعی خون از محیط به قلب برعکس و خون در پاها جمع شده و اختلال در تخلیه وریدی منجر به احساس پُری، کاهش اکسیژن رسانی بافت‌ها و در نهایت بروز زخم واریسی می‌شود.

وی یادآور شد: زخم های واریسی در صورت عدم درمان طی زمان طولانی می‌تواند تبدیل به سرطان پوست شود.

وی با اشاره عوامل مستعد کننده واریس بیان کرد: مهمترین عامل استعداد، ژنتیک می‌باشد بطوریکه اگر پدر و مادر هر دو واریس داشته باشند 90 درصد کودکان دچار واریس می‌شوند .

وی گفت: سایر علل مستعد کننده شامل قد بلند، افزایش سن، سابقه ضربه به پا، سر پا ایستادن به مدت طولانی، نشستن در صندلی، استفاده از توالت فرنگی، انداختن پاها روی هم حین نشستن روی صندلی و پوشیدن لباس تنگ، همگی بازگشت وریدها را مختل می کنند و احتمال بروز واریس را افزایش می‌دهند .

با توجه به بیانات متخصص قلب و عروق و یک فردی که چندین سال با بیماری واریس درگیر بوده، امید است افرادی که این علائم را در خود یا اطرافیان‌شان مشاهده کردند با کسب آگاهی بیشتر از این بیماری که قاتل زیبایی پاها می‌باشد، جلوگیری کنند.

گزارش از: الهام حقی
  Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.