در حالی که قرص برنج امسال جان 23 نفر را در فارس گرفته، همچنان در دسترس بودن این ماده مرگبار نگرانی افزایش عوارض ناشی از آن را دوچندان کرده است. قرص برنج که حاوی سم فسفید آلومینیوم است برای پیشگیری از خراب شدن برنج و به منظور کشتن حشرات موذی و جوندگان استفاده می شود و با توجه به این قبیل مصارف، فروش آن آزاد است اما به گفته برخی کارشناسان، نظارت بر ارائه قرص برنج چندان مطلوب نبوده و این ماده سمی همچنان به صورت قاچاق وارد کشور و استان میشود؛ البته با توجه به میزان کشندگی آن و آمار فوتی های امسال که ناشی از مصرف عمدی قرص برنج در شیراز و شهرستان های استان بوده است، به نظر می رسد باید فکری به حال آن شود!
مدیرکل پزشکی قانونی فارس در این خصوص به «خبرجنوب» گفت: تمامی فوتیهای امسال ناشی از قرص برنج در فارس به دلیل مصرف عمدی و به قصد خودکشی بوده، به طوری که در دسترس بودن، یکی از عوامل به وجود آمدن این وضعیت است.
دکتر سعید غلامزاده افزود: مرگ و میر ناشی از خوردن قرص برنج طی 10 ماهه سال 94 نوزده نفر، در سال 95 هشت نفر و امسال با افزایش قابل توجهی به 23 نفر تا پایان دی ماه رسیده است.
وی یادآور شد: دلیل این مرگها، خودکشی و استفاده عمدی قرص برنج گزارش شده به طوری که امسال 12 زن و 11 مرد در فارس به این دلیل جان خود را از دست داده اند.
مدیرکل پزشکی قانونی فارس گفت: این قرص که حاوی سم فسفید آلومینیوم است در مغازه های سم فروشی و مراکز مشابه قابل دسترس بوده و اگرچه برای پیشگیری از تخریب برنج در بازار عرضه میشود و فروش آن آزاد است اما توجه به عوارض جبران ناپذیر آن هم اهمیت بسزایی دارد.
غلامزاده افزود: طبق آمارها، تعداد افرادی که امسال در استان با قرص برنج خودکشی کرده و فوت شده اند 3 برابر نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
وی یادآور شد: روش های تشخیص سم قرص برنج پس از انتقال اجساد به پزشکی قانونی بسیار سخت است و در همین خصوص برای دومین بار در کشور، دستگاهی در شیراز نصب شده که به این تشخیص سرعت می دهد. این دستگاه پیشرفته در آزمایشگاه پزشکی قانونی استان نصب است.
کارشناس پژوهشی اداره کل پزشکی قانونی فارس هم گفت: در همین خصوص یک نانوکیت برای اولین بار در دنیا توسط محققان پزشکی قانونی فارس ساخته شده که زمان تشخیص مسمومیت و یا مرگ با قرص برنج را تنها در چند ثانیه امکان پذیر کرده و در حال اخذ مجوزهای تولید آن هستیم.
دکتر عبدالرسول ملک پور افزود: قرص برنج که برای خودکشی و قتل استفاده میشود حاوی یک سم بسیار قوی است که جذب آن سریع صورت می گیرد، به طوری که بر سیستم عصبی و قلب و عروق تاثیر می گذارد.
وی گفت: این قرص به منظور کشتن حشرات موذی، از بین بردن آفات و جوندگان و در حبوبات و برنج برای نگهداری استفاده میشود.
مدیر تحقیق و توسعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم یادآور شد: آن چیزی که در عطاری ها با عنوان قرص برنج فروخته میشود، فوق العاده سمی و حاوی فسفید آلومینیوم است و از مجاری غیرقانونی وارد کشور و استان میشود که مردم نباید به هیچ عنوان برای پیشگیری از فساد برنج از آن استفاده کنند.
دکتر مصطفی قائمی نیا افزود: در داروخانههای فارس، قرص سیر برای نگهداری برنج به فروش می رسد که کاملا بیخطر است و کیفیت مطلوبی دارد. از هم استانیها خواستاریم به دلیل خطرات مرگبار قرص برنج، از استفاده و گذاشتن آن در کیسه های برنج خودداری کنند.
این مقام مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: حتی استشمام بوی قرص برنج فوق العاده سمی و کشنده است به همین دلیل قرارگرفتن آن در برنج می تواند فضای اطراف را مسموم کند.
مسئول بخش مسمومیت های بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) هم در این مورد گفت: اگرچه با جمع کردن قرص برنج از سوپرمارکتها و عطاری ها، تعداد مراجعات ناشی از مصرف این ماده سمی به بخش مسمومیتها کاهش یافته، اما هنوز هم فروش قرص برنج در این مراکز به صفر نرسیده و مسئولان باید فکری به حال آن کنند.
دکتر فاضل گودرزی یادآور شد: در همین خصوص باید ورود قرص برنج به صورت قاچاق ممنوع شود و نظارت ها به حدی باشد که اگر این قرص در سوپری و یا مغازه ای مشاهده شد، آن مکان تعطیل شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: متاسفانه برخی قرص برنج را بدون اینکه مورد استفاده آن را بپرسند برای سودجویی مالی به متقاضی می فروشند و خریدار با آن اقدام به خودکشی می کند.
این متخصص مسمومیت ها و پزشکی قانونی افزود: قرص برنج برای جلوگیری از آفت زدگی به هیچ عنوان نباید در خانه استفاده شود چرا که حتی قرارگرفتن آن در برنج دردسرساز است.
دکتر گودرزی توصیه کرد مردم برای نگهداری برنج و موارد مشابه از قرصهای گیاهی که حاوی سیر و مواد افزودنی است، استفاده کنند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 858633
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.