فرشاد خون جوش روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زمانی که تلگرام فیلتر شد بیشتر کاربران شبکه های اجتماعی سراغ فیلتر شکن یا نرم افزارهای دیگر برای تداوم ارتباطات در این شبکه اجتماعی بهره گرفتند.
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شیراز گفت: این در حالی است هنگامی که افراد از پیام رسان هایی مانند تلگرام، واتس آپ و .... استفاده می کنند، دسترسی به اطلاعات تلفن همراهشان امکان پذیر است و به ویژه آن که تبادل اطلاعات این پیام رسان ها در فضای خارج از کشور صورت می گیرد و این امر، می تواند زمینه سوء استفاده از این اطلاعات فراهم شود.
وی با اشاره به طراحی و فعالیت پیام رسان بومی 'نوتیس می' در دانشگاه شیراز گفت: استقبال مردم از این پیام رسان داخلی کم بوده و دلیل آن نیز عدم اعتماد مردم به پیام رسان های بومی است.
خون جوش ادامه داد: با وجود اینکه کارشناسان امکانات پیام رسان نوتیس می را خوب ارزیابی می کنند ولی تاکنون استقبال خوبی از این نرم افزار نشده است.
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شیراز گفت: هدف از ساخت این پیام رسان داخلی ایجاد محیطی امن برای فعالیت کاربران و نه فضایی امنیتی بوده است و به دلیل اینکه سرورهای این نرم افزار در داخل کشور قرار دارد امنیت آن تامین شده است.
وی افزود: این موضوع منافاتی ندارد با این که در زمانی که از پیام رسان ها سوء استفاده شود، تخلفی صورت گیرد و یا امنیت ملی کشور تهدید شود، برخی اطلاعات مربوط به متخلفان بررسی شود اما در شرایط عادی این گونه نیست که اطلاعات کاربران در دسترس فرد یا نهاد خاصی قرار گیرد.
وی ادامه داد: در اینگونه نرم افزارها باید تضمین داده شود که اطلاعات و هویت افراد قابل شناسایی است مثل گوشی موبایل که تماس ها و پیامهای رد و بدل شده آن در موقع لزوم قابلیت رهگیری دارد و تا تخلف و خطایی از سوی فردی رخ ندهد هیچ مرجعی سراغ این اطلاعات نخواهند رفت.
استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز با بیان این که اقدامات افراد در فضای مجازی باید قابل رهگیری باشد، اظهار کرد: هیچ مقام و شخصی به دنبال تفحص در امور شخصی افراد نیست ولی ضروری است که تخلفات در فضای مجازی نیز قابل رهگیری باشد همانگونه که در همه کشورهای دنیا نیز این مساله وجود دارد هرچند که شاید این موضوع از سوی مقامات رسمی کشورها عنوان نشود.
خون جوش با بیان این که برخی افراد ایجاد محیطی امن را با محیط امنیتی اشتباه تصور می کنند، بیان کرد: تمام پیام رسان ها به اطلاعاتی نظیر لیستهای شخصی ، موقعیت مکانی افراد و ... دسترسی دارند چون در زمان نصب کاربران این اجازه را می دهند و پیام رسان های ایرانی نیز اینگونه هستند ولی این به این معنا نیست که اطلاعات شخصی افراد رصد شود.
این استاد دانشگاه گفت:در کشور ما، باید آگاهی، صبر و تحمل مردم و مسئولان افزایش یابد و مردم در برخورد با مسائل سعه صدر نشان داده و با آگاهی عمل کنند و با نگاه منفی به کاربران شبکه های اجتماعی نگاه نشود و اگر اینگونه رفتارها اصلاح نشود، به طور قطع، مشکلات جامعه کمتر خواهد بود.
خون جوش در ادامه یکی از کاربردهای مناسب پیام رسان های بومی را ارتباطات درون سازمانی دانست و گفت: اگر مکاتبات اداری بین سازمانی ، مبادله اطلاعات ارگانها و پرداخت های مالی از طریق پیام رسان های داخلی انجام شود قطعا فرهنگ استفاده از این نرم افزارهای داخلی در جامعه نیز افزایش خواهد یافت.
170 نماینده مجلس شورای اسلامی 26 دی ماه امسال در نامه ای به سران قوا به منظور حفظ و استقلال سیاسی و فرهنگی کشور، تامین حقوق شهروندی با آزادی های مشروع، امنیت و آسایش مردم و حمایت از فناوری بومی و توانمندی داخلی خواستار جایگزینی پیام رسان های داخلی به جای پیام رسان های خارجی شدند.
در بخشی از این نامه خطاب به سران سه قوه آمده است: همانطور که مستحضر هستید در چند ماه گذشته بدخواهان و دشمنان ملت ایران با سوءاستفاده از برخی زمینه های داخلی حداکثر بهره را از پیام رسان های خارجی برای ایجاد ناامنی، فساد و آشوب در شهرهای ایران را برده اند.
در این نامه نمایندگان مجلس یادآور شدند: حمله داعش به مجلس شورای اسلامی، ترویج خشونت، ایجاد آشوب های خیابانی اخیر، فروش مواد مخدر و روانگردان ها گوشه ای از اقدامات دشمنان ملت ایران در بستر پیام رسان های خارجی بوده است.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات نیز هشتم آبان ماه امسال در صفحه توئیترخود نوشت: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، پیام رسانهای ایرانی مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت و رفع موانع رشد این صنعت در دستور کار قرار گرفته است.
محمد جواد آذری جهرمی افزود: بخش مهمی از مصوبه مربوط به پیام رسانها، ایجاد فرایند و روالی برای حفظ حریم خصوصی کاربران است.
9873/ 2027
مصاحبه: محمد امین افشارپور ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.