امیرحسین حکمت نیا با بیان اینکه متاسفانه هنوز سازه های آبی فارس که قدمت طولانی هم دارند به جاذبه گردشگری تبدیل نشده اند، افزود: از قنات های تاریخی و هزارساله گرفته تا سدهای هخامنشی و آسیاب های ساسانی و آب انبارهایی متعلق به دوره زندیه در فارس هنوز نتوانسته اند به جاذبه گردشگری بدل شوند.
به گفته وی، آب در شکل گیری تمدن ها و آثار نقش بسزایی داشته به طوری که در هر منطقه ای که رود وجود داشته، سازه های آبی متعددی ساخته شده و در حال حاضر این سازه ها که آثار تاریخی منحصر به فردی هستند قابلیت این را دارند که به جاذبه گردشگری تبدیل شوند.
حکمت نیا با بیان اینکه در حال حاضر در ایران 11 قنات در فهرست جهانی به ثبت رسیده، افزود: گرچه در استان فارس قنات های متعددی وجود دارد که از نظر قدمت و معماری در نوع خود بی نظیر است اما هیچ یک در این فهرست جایی ندارد.
وی در ادامه به تعدد و تنوع قنات های تاریخی در فارس اشاره کرد و گفت: در اشعار شاعران نامی چون حافظ و سعدی، بارها نام قنات رکنآباد برده شده که این موضوع نشان از اهمیت و خاص بودن این سازه های آبی دارد.
این مدرس دانشگاه و فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فارس اضافه کرد: قنات هایی چون سعدی، رکن آباد و زندی که قدمتشان به بیش از 10 قرن قبل بازمی گردد باید به صورت کاملا گسترده و البته تخصصی معرفی شود چرا که هریک از این سازه ها
می تواند برای گردشگران جذاب و دیدنی باشد.
وی در ادامه این گفت وگو اضافه کرد: از دیگر سازه های آبی که در فارس به وفور دیده
می شود سد یا بندهای تاریخی است که از دوره هخامنشیان تاکنون در جای جای این استان ساخته شده است.
حکمت نیا ادامه داد: یکی از این سدهای هخامنشی که بقایای آن هنوز هم در نزدیکی شهر شیراز دیده می شود، سد داریوش است که می تواند به جاذبه گردشگری تبدیل شود. همچنین می توان به سد یا پل بند امیر اشاره کرد که تاریخ ساختش به 11 قرن قبل برمی گردد و از عجایب معماری آب به شمار میرود.
به گفته وی، متاسفانه این آثار تاریخی همچنان مغفول مانده و کمتر گردشگری هم از وجود آنها باخبر است.
حکمت نیا در ادامه این گفت وگو بر لزوم معرفی این سازه های آبی به گردشگران تاکید کرد و گفت: جا دارد بسته های سفر با رویکرد و معرفی این سازه های آبی در فارس تعریف و تورهای ویژه ای هم اجرا گردد.
این فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فارس در ادامه، وجود آب انبارهای تاریخی شیراز را یک فرصت برای رونق گردشگری آب در این شهر توریستی دانست و گفت: از دیگر سازه های آبی در فارس به ویژه شهر شیراز، حمام، آب انبار، آسیاب ها و سقاخانه هاست که به رغم دارابودن قدمت، اصالت و حتی راه دسترسی مناسب و جای گیری در فهرست ملی، هنوز به جاذبه ای برای گردشگران و حتی مردم شهر شیراز بدل نشده است.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو به باورهای مردمی درخصوص آب و تقدس چشمه ها و رودهای جاری در فارس اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ، مردم شیراز جشن ها و مراسم آئینی بسیاری مرتبط با آب برگزار می کردند که هنوز هم برخی از این آئین ها اجرا می شود که می توان به مراسم چهارشنبه سوری در قنات سعدی
اشاره کرد.
حکمت نیا همچنین افزود: منحصربه فردترین کانال های زیرزمینی آب در تخت جمشید نیز به تازگی کشف شده که می تواند محل مناسبی برای حضور گردشگران باشد تا آنها با فرهنگ معماری منحصربه فرد ایرانیان در 2 هزار و 500 سال قبل آشنا شوند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 800449
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.