وی با بیان اینکه از دوره ساسانیان 35 نقش برجسته در دنیا به جای مانده است، گفت: 34 نقش برجسته از این دوره تاریخی در ایران و یک نقش برجسته هم در کشور افغانستان وجود دارد که از این تعداد 27 سنگ نگاره در استان فارس است.رستمی افزود: وجود 80 درصد از این نقوش در فارس نشان می دهد که این منطقه (استان) مهد تمدن ساسانیان و از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.
دبیر انجمن گردشگری فرزندان پارسه در ادامه به اهمیت نقش برجسته برم دلک اشاره کرد و گفت: نقوش ساسانی به دو بخش مذهبی و غیرمذهبی تقسیم می شود که در سنگ نگاره برم دلک هر دو بخش دیده می شود و این موضوع ارزشمندی اثر را دوچندان می کند.
وی ادامه داد: براساس آخرین تحقیقات صورت گرفته در این اثر تاریخی مشخص شده که نقوش برم دلک متعلق به بهرام دوم پادشاه ساسانیان است، هرچند که در برخی از اسناد تاریخی به اشتباه این نقوش را به زرتشت نسبت
می دهند.رستمی در ادامه اضافه کرد: نخستین بار این نقش برجسته در سال 1821 شناسایی شد و در سفرنامه های سیاحان و گردشگران خارجی متعلق به دوره صفوی و قاجار، نام این نقوش برده شد.
دبیر انجمن گردشگری فرزندان پارسه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم حفاظت از این اثر تاریخی تاکید کرد و گفت: متاسفانه این اثر تاریخی حال و روز خوبی ندارد و به درستی حفاظت نمی شود و در آستانه محو شدن کامل و تخریب است.
رستمی با اشاره به اینکه نقش ساسانی بَرم دلک با شماره 71 در 15 دی ماه 1310 به ثبت ملی رسیده است، افزود:متاسفانه نوع برخوردها با این اثر در شان یک یادمان ملی نیست و همواره مورد بی مهری های بسیاری است به طوری که در حال حاضر در نزدیکی این محوطه تاریخی معدن شن و ماسه فعال شده و اِنفجارهای سهمناک پِی در پی این معدن ،سنگ نگاره های باستانی «بَرم دِلَک» را دچار آسیب جدی می کند.
وی ادامه داد: گُسل ها و شکاف های میان سنگ نگارهها و به ویژه میان سنگ نگاره بهرام دوم و شاهپوریکم ساسانی را گسترش داده و بیشتر خواهد کرد و باید هر چه زودتر از دنباله کار معدن شن و ماسه پیشگیری شود از سویی، با این اقدام چشم انداز طبیعی شهر را از میان برده و کوه ها که ثروت های بزرگ خدادادی بوده را با دست خود نابود می کنیم.
دبیر انجمن فرزندان پارسه در ادامه سخنانش بر لزوم حفاظت از این اثر تاریخی و منحصر به فرد شیراز تاکید کرد و گفت: جادارد مسئولین مربوطه تدبیر جدی برا ی این اثر تاریخی بیاندیشند.به گفته وی به تازگی ترکی که در این نقش برجسته ایجاد شده به واسطه فعالیت معدن سنگی است که چند سالی در پشت کوه این یادمان تاریخی فعال است و ضربات جبران ناپذیری را براین اثر تاریخی وارد می کند.رستمی از تمامی دوستداران و فعالین حوزه میراث فرهنگی همچنین مسئولین مربوطه خواست نسبت به حفاظت از این اثر تاریخی اقدامات لازم را انجام دهند و مانع خذف این اثر تاریخی شوند.در ادامه این بازدید، استاد زیانی پژوهشگر شیرازی نیز گفت: در این محوطه دو دریاچه به نام برم دلک و برم طاهر یا طارکشته وجود داشته است که برم دلک به دلیل شکل ظاهری آن که مانند قلب بوده، نام گذاری شده است.
به گفته وی، در اکثر کتب و اسناد تاریخی همچنین در سفرنامه سیاحان و گردشگران خارجی که در دوره های مختلف صفوی و قاجار به شیراز سفر کرده اند، تصاویر و نام این نقوش برجسته آمده است که این موضوع اهمیت حفاظت و حراست از این آثار را دوچندان می کند.
بنا بر این گزارش «بَرم دلک» یکی از محوطه های تاریخی و فرهنگی شیراز است که قدمتش به دوره ساسانی حدود 1800 سال قبل برمی گردد. محوطه ای که در 8 کیلومتری شرق شیراز جای گرفته و نگاره های سه پادشاه ساسانی در دل کوه تراشیده شده است.
در حال حاضر از برم یا همان دریاچه این محوطه خبری نیست به طوری که چشمه جوشان و دل انگیز آن به طور کامل خشک شده و چرای گوسفندان در این منطقه و همچنین انبوه زباله ها و نخاله های ساختمانی در جای جای این محوطه باستانی ارزشمند دیده می شود،حال بگذریم از فعالیت معدن شِن و ماسه در حریم کوه و منظرتاریخی و طبیعی آن!
به گزارش خبرنگار ما بیش از 30 نفر ازاعضای انجمن گردشگری فرزندان پارسه با همکاری مرکز شیراز شناسی از محوطه های تاریخی برم دلک و قصر ابو نصر بازدید کردند و از نزدیک با این آثار تاریخی آشنا شدند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 716786
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.