به گزارش ایرنا نوشتن یادگاری یا تبلیغات بر روی آثار تاریخی بیشتر از سوی افراد نا آگاه و یا سودجو که نسبت به اهمیت و ارزش بناها و آثار تاریخی اطلاع دقیقی ندارند و یا نسبت به اهمیت و ارزش هویت ملی و تاریخی کشور خود کم توجه اند صورت می گیرد.
این افراد پس از حضور در مناطق گردشگری و مکان های تاریخی و باستانی بدون توجه به اهمیت تاریخی این بناها به اولین موضوعی که می اندیشند ، ایجاد خراش و نوشتن یادگاری در محلی است که از سوی بازدید کنندگان مورد توجه قرار گیرد.
کلید ، میخ و رنگ نوشته ابزار افرادی است که به هر نحو ممکن تلاش می کنند تا اثری از خود در مکان های باستانی و تاریخی به یادگار بگذارند.
مشاهده صحنه هایی از اسامی افراد ، شهرها و تاریخ کنده کاری شده بر روی پیکر آثار باستانی این روزها در گوشه و کنار محل های تاریخی و باستانی می توان مشاهده کرد.
رد یادگاری نویسی را همچون سایر مناطق گردشگری و باستانی کشور در استان خوزستان با قدمت تمدن 9 هزار ساله آثار باستانی متعدد که در تمام ایام سال میزبان گردشگران خارجی و داخلی است نیز می توان بسیار مشاهده کرد.
کمتر بنای تاریخی و باستانی و بعضا زیارتی را در استان خوزستان می توان مشاهده کرد که اثری از یادگاری نویسی و یا تبلیغ در آن مشاهده نشود.
این یادگاری نویسی در استانی که از آن به عنوان زادگاه تمدن و آثارباستانی ایران یاد کرده و مرکز پایه گذاری و اساس حکومت های پرقدرت جهان از جمله عیلامی ها، هخامنشیان و ساسانیان بوده است این روزها موجب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول با ابراز نگرانی از اقدام برخی افراد نادان و بعضا سودجو در خصوص نوشتن یادگاری و تبلیغات برای روی بناها و آثار باستانی منطقه گفت:این اقدام طبق مفاد قانونی جرم تلقی شده و قانون برای عوامل آن مجازات در نظر گرفته است.
حجت اله آریایی نیا افزود:بر اساس بند الف از ماده 6 قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب 1309 ، هرگونه مستورسازی ،. اندود کردن یا رنگ و رسم کردن نقوش و خطوط بر روی آثار فرهنگی و تاریخی جرم تلقی شده و مرتکبین به مجازات مقرر قانونی محکوم می شوند.
وی اظهار کرد: در این رابطه چندین فقره شکایت از سوی معاونت حقوقی اداره میراث فرهنگی و گردشگری دزفول تنظیم و جهت پیگیری به مقام قضایی ارسال شده است.
آریایی با بیان اینکه ، میراث فرهنگی بی شک هویت ملی ، دینی ، تاریخی و متعلق به تمامی هموطنان است از شهروندان خواست ضمن هوشیاری و تذکر به افراد سودجو و یا نا آگاه مراتب را به یگان حفاظت میراث فرهنگی و گردشگری دزفول و یا نیروی انتظامی جهت حفظ و جلوگیری از صدمه به میراث فرهنگی اطلاع دهند.
6068
خبرنگار و انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.