بهزاد مریدی همچنین با اشاره به برگزاری شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس در فضایی توأم با همکاری و صمیمیت، برون سپاری چنین رویدادهایی را از جمله تجربه های موفق سازمان متبوع خود دانست و گفت: واگذاری امور اجرایی و پرهیز از تمرکز اجرای برنامهها توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله وعدههایی بود که با برونسپاری نمایشگاه کتاب تا حدود زیادی محقق شد.
وی با اشاره به این که برون سپاری برنامه های سایر بخش ها مانند موسیقی، فیلم، نمایش و دیگر فعالیتهای فرهنگی و هنری پیشتر به واسطه تشکیل انجمن ها انجام شده بود، گفت: گرچه در ابتدای راه نگاه خوبی به برون سپاری نمایشگاه کتاب در میان برخی افراد وجود نداشت اما تجربه برگزاری این نمایشگاه نشان داد که میتوان به برنامه برونسپاری فعالیتهای ارشاد فارس نمره قبولی داد. دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس در ادامه گفت و گوی خود با ابراز خرسندی از این که کتاب خوانان این استان با وجود مشکلات اقتصادی رکورد قابل توجهی را در خرید کتاب به نام خود ثبت کردند، گفت: دست یافتن به فروشی معادل 4 میلیارد و 580 میلیون تومان در کمتر از شش روز برگزاری نمایشگاه نشان می دهد که مردم فارس به طور متوسط روزانه بالغ بر 763 میلیون تومان کتاب خریده اند. این مدیر فرهنگی در همین ارتباط افزود: با وجود چنین آماری پیش بینی میکنیم که امسال رتبه اول فروش و بازدید از نمایشگاه کتاب را براساس رتبه بندی مؤسسه نمایشگاه های ایران کسب کنیم، رتبه ای که در چند سال پیش در حد و اندازه مردم فارس نبود.
مریدی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامههای شانزدهمین نمایشگاه کتاب نیز اشاره کرد و گفت: مراسم افتتاحیه امسال با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد و تجلیل از داریوش نویدگویی به عنوان یکی از ناشران برتر و باسابقه کشور و اعطای نهمین نشان مفاخر فرهنگی استان به ایشان همراه بود. در ادامه راه نیز بزرگداشت نخبگان قرآنی و رونمایی از پوستر و فراخوان جشنواره ریحانه النبی و نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفت. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اجرای برنامههای جنبی با موضوع کتاب و کتاب خوانی، توسط انجمن های فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی، رونمایی از کتاب در حوزه های مختلف، پرده خوانی، نقالی، نشست های فرهنگی؛ شامل نقد و بررسی آثار، خاطره گویی، محفل شعر و برنامه هایی با رویکرد بسیج و هنرمندان بسیجی اجرا شد.
مریدی یکی از نکات قابل توجه و اتفاقات مثبت نمایشگاه کتاب فارس را نهادینه شدن فرهنگ رونمایی از کتاب عنوان کرد و افزود: در سالهای قبل رونمایی از کتاب چندان مورد استقبال ناشران و نویسندگان قرار نمیگرفت اما امسال شاهد بودیم که خود نویسندگان و ناشران هماهنگی های لازم را با اصحاب رسانه به وجود میآوردند و کتابهایشان را رونمایی میکردند.
وی حضور قابل توجه پیشکسوتان و کاروانهای دانشآموزی در نمایشگاه را نیز مورد ستایش قرارداد و بیان کرد: اجرای برنامههایی به همت انجمن اهل قلم، انجمن فیلم و عکس و بزرگداشت پیشکسوتان از برنامه های قابل قبول امسال بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه به اجرای برنامه های کتاب گردی در سطح شهر نیز اشاره کرد و گفت: برخلاف سالهای قبل که انتقاداتی در خصوص برگزاری نمایشگاه و کاهش فروش کتاب فروشان شیراز مطرح میشد، امسال این مشکل را نداشتیم و بخش عمدهای از کتاب فروشیهای استان فارس در نمایشگاه مشارکت کردند و همزمان با غرفه های نمایشگاه با اعمال تخفیف های ویژه و قبول بن کارت خرید کتاب شرایط مناسبی را تجربه کردند.مریدی همچنین ضمن تقدیر از حضور پررنگ رسانه های استان در جریان برگزاری نمایشگاه ابراز داشت: امسال نمایشگاه در فضایی صمیمی آغاز شد و در همین فضا به کار خود پایان داد. در عین حال تجربه برگزاری چنین نمایشگاهی نشان داد که اگرچه ارتقای شاخص های فرهنگی به سختی اتفاق میافتد و معمولاً ملموس نیست اما با برنامه ریزی میتوان تغییر این شاخصها را به خوبی مشاهده کرد. وی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که نمایشگاه کتاب با نواقص و کمبودهایی هم مواجه بود، ابراز داشت: تلاش ما این است که با مشارکت انجمن ها و همکاری اداره ارشاد فارس در سال آینده تجربه متفاوت تر و بهتری از نمایشگاه کتاب داشته باشیم.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 800447
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.