در این کتابخانه ها آنگونه که سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی فارس در مصاحبه با ایرنا می گوید در این سه کتابخانه عمومی به صورت ویژه و مخصوص کودکان و نوجوانان خدمات ارائه می شود.
روح الله منوچهری روز یکشنبه دراین گفت و گو افزود: ‌این کتابخانه ها به خوبی مجهز شده اند واز امکانات لازم برخوردارند به نحوی که هر روز برنامه هایی از جمله قصه گویی، شاهنامه خوانی، انس با حافظ، خواندن گلستان و مثنوی خوانی، نمایش فیلم، مسابقات فرهنگی گوناگون و ... در آن ها برگزار می شود.
وی ادامه داد:‌درکتابخانه های عمومی فضایی برای دانش آموزان و والدین فراهم شده و برای هرکدام بخش ویژه ای پیش بینی شده است تا دانش آموزان بتوانند همراه والدینشان از کتابخانه ها استفاده کنند.
او خطاب به دانش آموزان بیان کرد که اگر عضو یک کتابخانه بشوید می توانید از همه کتابخانه ها کتاب بگیرید.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس همچنین در جمع دانش آموزان شرکت کننده درهمایش کتاب، کودک، معلم که در دبستان دکتر حسابی شیراز برگزار شد گفت:‌ کتاب بهترین دوست برای ماست و اگر ما امروز کتاب بخوانیم در آینده برای حل مسائل و مشکلاتمان با مسئله ای مواجه نخواهیم شد.
منوچهری خطاب به دانش آموزان بیان کرد: اگر امروز کتاب بخوانیم اطلاعاتی را که به دست می آوریم در آینده به کمک ما می آیند و آینده ما روشن خواهد بود، همچنین علم و دانشمان بیشتر شود و عملکردمان هم در امور تحصیلی و مدرسه بهتر خواهد شد.
این برنامه به همت اداره کل کتابخانه های عمومی فارس به مناسبت هفته کتاب برگزار شد و هدف از آن افزایش ارتباط میان کودکان و دانش آموزان با کتاب و کتابخانه اعلام و بیش از 150جلد کتاب به کودکان اهدا شد.
معرفی کتاب و قصه گویی و شعرخوانی کتابداران کودک کتابخانه های عمومی از بخش های این همایش بود.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی با اشاره به اینکه امسال برنامه های مهم ، ویژه و شاخصی به مناسبت هفته کتاب در این استان و در تمام کتابخانه ها در حال برگزاری است، اظهار داشت: در هفته کتاب و کتابخوانی بیش از 850 برنامه ویژه در سطح استان برای هفته کتاب تدارک دیده شده و رویکرد برنامه های امسال ما بر اساس کتاب خانواده است چراکه اعتقاد داریم اگر توجه به کتاب و امرکتابخوانی از خانواده شروع شود فرهنگ کتابخوانی خیلی بهتر در نسل آینده نهادینه می شود و خانواده می تواند نقش مهمی ایفا کند و به عنوان پرچم دار فرهنگ کتاب و کتابخوانی معرفی بشود.
منوچهری افزود:مهمترین برنامه ای که در این هفته پیش بینی شده است افتتاح بزرگترین بخش کودک در شهرستان فسا و همچنین اجرای طرح اینترنت رایگان برای همه اعضای کتابخانه های عمومی است که در این هفته 20 درصد از کتابخانه ها این قابلیت در آنها ارائه می شود.
از دیگر برنامه های اجرایی در این هفته رونمایی از آثار نویسندگان استانی است که منوچهری گفت:‌در قالب این طرح که در شهرستان های مختلف استان در حال برگزاری است از کتاب های متناسب با فرهنگ مردم هر منطقه که توسط خود نویسندگان بومی آن مناطق نگاشته شده رونمایی شده و این کتاب ها به شهروندان معرفی می شوند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز در این همایش با بیان اینکه زمانی دانش آموزان به کتاب و کتابخوانی روی می آورند که کتابخانه های مدارس قفل وکلید نداشته باشد و درهیچ کتابخانه ای بسته نباشد، گفت: دانش آموزان وقتی که کتاب علاقه مند می شوند که بتوانیم در آنان شوق و انگیزه بیشتری ایجاد کنیم و علاوه بر سهولت دسترسی، سعی کنیم تا از راه های گوناگون مختلف جذابیت کتاب و کتابخانه ها را برایشان بیشتر کنیم.
علی عسکر جمشیدی افزود: توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از اولویت های مسئولان آموزش و پرورش است.
او به مدیران و مربیان مدارس توصیه کرد که کتابخانه های مدارس ما باید باز باشد و هیچ کمد کتابخانه ای نباید قفل داشته باشد، حتی دفتر اماناتی هم نباشد تا دانش آموزان بتوانند به راحتی با مراجعه به کتابخانه ها کتاب های مورد علاقه و نیازشان را امانت بگیرند و مطالعه کنند و برگردانند. همچنین کتابخانه ها باید در فضایی مناسب و در دسترس دانش آموز باشد.
بنا به اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های فارس 223 کتابخانه عمومی در این استان وجود دارد که 183 کتابخانه نهادی و 39 کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل اسست.
از این میان 36 کتابخانه عمومی در شهرستان شیراز وجود دارد که 29 باب از آن مربوط به شهر شیراز است.
بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار «آینده روشن با خانواده کتاب‌خوان» از شنبه بیستم آبان 96 آغاز شده که تا جمعه بیست و ششم آبان ادامه دارد.
طبق برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته، نخستین روز این هفته برابر با ۲۰ آبان‌ با عنوان «کتاب، اهالی قلم و رسانه»، یکشنبه ۲۱ آبان‌ «کتاب، فضای مجازی و جهان دیجیتال»، دوشنبه ۲۲ آبان‌ «کتاب و جامعه دانشگاهی»، سه‌شنبه ۲۳ آبان «کتاب، کودک و نوجوان، خانواده»، چهارشنبه ۲۴ آبان‌ «کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار»، پنج‌شنبه «کتاب، ناشران، کتاب‌فروشان و اقتصاد» و آخرین روز این هفته نیز «کتاب، حیات طیبه و انقلاب اسلامی» نام‌گذاری شده است.
1876/ 2027
خبرنگار: غلامرضا مالک زاده ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.