عبدالحمید سنگی اظهارداشت: بر اساس آخرین نتایج طرح هزینه درآمد خانوارهای شهری و روستایی میانگین درآمد سرانه هر یک از مردم فارس 11 میلیون و 922 هزار تومان است این در حالی است که میانگین این رقم در کشور 14 میلیون و 754 هزار تومان است.
وی با بیان اینکه معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها به نمایندگی از مرکز آمار ایران متولی طرحهای آماری در هر استان است، افزود: آمارگیری طرح هزینه درآمد خانوارهای کشور بر اساس استانداردهای حساب های اقتصادی رسمی و به صورت نمونه گیری انجام میشود و کاربرد دیگر آن برای محاسبه ضریب جینی و تعیین نابرابری در توزیع درآمد و ثروت است.
سنگی با بیان این که معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس سالانه 70 طرح آمارگیری را در سطح استان انجام میدهد، افزود: هزینه این طرح ها سالانه بالغ بر یک میلیارد تومان است که عمده آن صرف پرداخت حقوق و هزینه های آمارگیران می شود.
وی گفت: البته طرحهای سرشماری فراگیر و بزرگ به تنهایی هزینه زیادی را نیاز دارد به گونه ای که سرشماری نفوس و مسکن سال 95 هزینه 5/5 میلیارد تومانی به دنبال داشت، این در حالی است که طرح های سرشماری دیگر به دلیل اجرا به صورت نمونه گیری هزینههای کمتری دارد و عملاً سالانه یک میلیارد تومان خرج اجرای 70 طرح آمارگیری نمونه ای در فارس می شود.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با بیان این که تعیین نرخ تورم و نرخ بیکاری فصلی از طریق آمارهای این معاونت احصا میشود، افزود: نتایج آمارگیری پس از اتمام هر طرح در هر استان به مرکز آمار ایران ارسال میشود که پس از مطابقت آن با سایر آمارها برای تعیین صحت و سقم نتایج در قالب میانگین نرخ بیکاری و یا تورم استانی و کشوری اطلاع رسانی می شود.
وی با بیان این که هم اکنون طرح آمارگیری از کارگاه های صنعتی با 10 کارگر و بیشتر در حال اجرا است افزود: این طرح که از 11 مهر ماه شروع شده و تا دهم دی ماه ادامه دارد، هزار و 131 کارگاه صنعتی بالای 10 کارگر مورد آمارگیری از لحاظ اطلاعات شاغلین، هزینه، درآمد، تولیدات، میزان سرمایه گذاری و ... قرار می گیرد.
سنگی همچنین از اتمام طرح آمارگیری از معادن استان که از 27 اردیبهشت ماه آغاز و تا 31 مهرماه ادامه داشت خبر داد و گفت: در این طرح آمار 330 معدن فعال در فارس احصا و به مرکز آمار ایران ارسال شد.
وی همچنین به آغاز طرح جامع بازرگانی در فارس و یا در اصطلاح کارگاههای 10گانه حساب ملی اشاره کرد و گفت: این طرح از 15 آبان ماه آغاز شده و تا یک ماه ادامه دارد، در این طرح اقامتگاههای عمومی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانسرا، زائرسرا، کمپها، میهمانپذیرها، خوابگاهها و ... به همراه آمار فعالان واحدهای سمعی و بصری (تولید فیلم سینمایی، ویدیویی، ضبط صدا و ...)، فعالیتهای حقوقی و حسابداری، فعالیت های دفاتر مرکزی، مشاوره ای، تولیدی، ساختمانی، کشت و صنعت، فعالیت های معماری مهندسی، فعالیت اجارهداری منزل و وسایل نقلیه موتوری، فعالیت استخدام و کاریابی، فعالیت اداره پشتیبانی کسب و کار همچون دفاتر پلیس +10 و خدمات ارتباطی، فعالیت تعمیر رایانه و کالاهای شخصی و خانگی و سایر فعالیت های حرفهای، علمی و فنی همچون عکاسی، نقشهکشی، طراحی جواهرات و مبلمان مورد آمارگیری
قرار می گیرد.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس ادامه داد: در این طرح 43 آمارگیر از 2494 کارگاه به جمع آوری اطلاعات در چارچوب حساب های ملی می پردازند.
سنگی گفت: از دیگر طرحهای آماری اجرا شده در فارس میتوان به طرح کارگاههای ICT به سفارش وزارت ارتباطات اشاره کرد که با هدف گردآوری شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات از 28 مرداد آغاز شد و تا 28 شهریورماه ادامه داشت.
وی با بیان این که تمامی این طرحها با استفاده از 150 آمارگیر و بازبین طرف قرارداد مرکز آمار اجرا میشود افزود: هیچ یک از این افراد استخدامی نیستند و تمامی آن ها به صورت روزمزد و براساس طرح اجرایی با ما همکاری می کنند.
وی با بیان این که مرکز آمار ایران هدف گذر از این طرحها را دارد افزود: این طرحها هزینه زیادی را تحمیل می کند ضمن آن که وقتگیر است بنابراین مرکز آمار ایران چند وقتی است طرح 8 ساله ثبتی مبنا را در دستور کار قرار داده و مقرر شده دستگاه ها اطلاعات خود را به روز وارد سامانه کرده تا در هر لحظه بتوان به اطلاعات به روز دست پیدا کرد.
سنگی اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح ثبتی مبنا، دیگر نیازی به اجرای طرح های آماری پراکنده و متعدد نباشد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 786584
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.