دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:براساس مطالعات جوی و اقیانوسی انجام شده میزان بارش در پاییز امسال قطعا کمتر از میانگین بلند مدت است،این به مفهوم آن نیست که هیچ بارندگی نداریم بلکه به معنی این است که بارندگی ها از میانگین دراز مدت کمتر است.
میانگین بازندگی در پاییز و زمستان در استان فارس حدود 300 میلیمتر است.
رئیس مرکز مطالعات جوی و اقیانوسی دانشگاه شیرازهمچنین گفت: این مطالعات نشانگر آن است که در زمستان امسال هم به ویژه در اوایل زمستان و دی ماه بارندگی قابل توجهی دراستان فارس نداریم، بارندگی در دی ماه کمتر از میانگین است، نیاز است توجه کافی به منابع و صرفه جویی داشته باشیم.
ناظم السادات افزود: با توجه به سنجش دمای اقیانوس اطلس و تحقیقات انجام شده روی خلیج فارس می توان اذعان داشت که در کل بارش تا اوایل بهارسال آینده در وضعیت کمتر از نرمال است.
وی ادامه داد:‌همه پیش بینی ها بارش کمتر از میانگین را نشان می دهد، آنچه تاکنون به نظر رسیده و با مطالعات و سنجش دمای آب خلیج فارس و اقیانوس هند و اقیانوس اطلس نشان داده این است که شواهد خوبی برای بارندگی به ویژه در جنوب فارس دیده نمی شود.
رئیس مرکز مطالعات جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اضافه کرد : کشاورزان و بهره برداران باید با توجه به این شرایط سطح زیرکشت را توسعه ندهند و با توجه به کاهش بارش ها مصرف آب کشاورزی را مدیریت کنند، اکنون دیگر می دانیم که سدها پر از آب نیست و بسیاری از چاهها در حال خشک شدن است یا روی کیفیت آب آن اثر گذاشته است بنا بر این حتی تامین آب شرب هم با مشکل مواجه است.
وی افزود:همچنین به نظر می رسد مسئولان و مدیران منابع آب باید تلاش بیشتری برای مهار آبهایی که در زمستان خواهد بارید داشته باشند و با ایجاد سیل بند و اجرای طرح های آب ّخوان داری آبها را به زمین تزریق کنند.
این استاد دانشگاه گفت : مردم نیز می توانند با هدایت آبها و باران ها به سمت باغچه هایی که در منزل دارند در تزریق بیشتر آب به سفرهای زمین مشارکت کنند.
ناظم السادات گفت:‌ باید حداکثر استفاده را از منابع موجود داشته باشیم ، عملیات کاشت و داشت و برداشت با مصرف کمتر آب صورت گیرد و از بذرهای مقاوم به خشکی و کم آبی استفاده شود.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.