مهندس مصطفی هاشمی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:روستای کوه سفید داراب و دیندارلوی فسا، از فرونشست و افت آبهای زی زمینی آسیب فراوان دیده اند که در جانمایی جدید جابه جا می شوند.
وی ادامه داد:‌ روستای کوه سفید به محل جدید منتقل می شود و روستای دیندارلو در حاشیه روستای فعلی ساخته خواهد شد.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس گفت : همچنین روستای مشایخ شهرستان ممسنی که از پدیده رانش زمین آسیب دیده است در جانمایی جدید جابه جا می شود.
وی از شوراهای اسلامی ، دهیاران و مسئولان محلی خواست با استقبال از جابه جایی ها، مردم و اهالی روستا را برای انتقال به مکان های جدید توجیه کنند زیرا برخی از روستاییان به علت علاقه مندی و پیوندی که با روستای خود دارند یا بر اثر وجود اراضی کشاورزی در حاشیه روستا معمولا با این جابه جایی ها مقاومت می کنند.
هاشمی با ترسیم برخی از آسیب های این روستاها گفت: شکاف هایی به طول حدود 300 متر و عرض 2 تا 3 متر در روستای دیندارلوی بخش ششده و قره بلاغ شهرستان فسا ایجاد شده است که همه تاسیسات و زیر ساخت های این روستا و خانه های روستایی را تهدید می کند از این رو جابه جایی روستا لازم است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس و کارشناس زمین شناسی اضافه کرد : خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی استان فارس را با پدیده فرونشست زمین روبه‌ رو کرده است پدیده‌ای که وضعیت آن در شهرستان های داراب، نی‌ریز، فسا، استهبان و مرودشت نگران‌ کننده است.
هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر خطر فرونشست زمین 20 دشت استان فارس را که شامل حدود 60 روستا می‌شود تهدید می‌کند گفت : یکی از روستاهای فارس که در معرض فرونشست زمین قرار گرفته روستای کوه سفید داراب است، بروز این پدیده سبب ایجاد ترک در منازل این روستا شده و احتمال ریزش خانه‌ها هم وجود دارد از این رو جابه جایی این روستا هم الزامی است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس همچنین در باره جابه جایی روستای مشایخ شهرستان ممسنی گفت : شکست زمین مهمترین موضوع در این روستا است وگزارش‌های زمین شناسی حاکی از شکست زمین روستا در برخی مناطق است. اگر بارندگی‌های سیل آسا در منطقه رخ دهد، احتمال بروز خطر رانش و ریزش های بیشتر هم وجود دارد. بنیاد مسکن ارزیابی‌های دقیق برای انتخاب مکان جدید انتقال روستا مد نظر دارد و انتقال این روستا هم الزامی است.
شهرستان فسا در 150 کیلومتری شرق شیراز ، شهرستان داراب در 253 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و شهرستان ممسنی به مرکزیت نورآباد در 163 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.