به گزارش ایرنا کارشناسان حوزه آب معتقدند مدیریت پدیده ای طبیعی به نام رودخانه و نگهداری آن در شرایط سالم و بدون ایجاد خطر برای مجاوران اقدامی مشکل است، زیرا از یک طرف به عنوان جزئی از طبیعت پیچیدگی های درهم تنیده خاص خود را دارد و از طرف دیگر تحت تاثیرعوامل اجتماعی، سیاسی واقتصادی محیط پیرامون عکس العمل نشان می دهد.
به گفته آنان؛ مدیریت رودخانه ها در قالب طرح های برنامه ریزی، تحقیق، ترویج و مطالعه مستلزم وجود آگاهی از خصوصیات این پدیده طبیعی و یافتن راهکارهای پایدارسازی حریم آن است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت که در این استان دو هزار و 30 کیلومتر از دو هزار و 700 کیلومتر مسیر رودخانه های موجود نیاز به علامت گذاری حد نهایی بستر رودخانه( رپُرگذاری) دارد.
سید محسن حسینی افزود: از مجموع رودخانه های استان تاکنون برای 1300 کیلومتر آن مطالعات حد بستر و حریم انجام شده و در طول 670 کیلومتر رپُر در 2 طرف رودخانه نصب و میزان باقی مانده 2030 کیلومتر است.
وی با بیان اینکه هر کیلومتر رپُرگذاری مسیر رودخانه 60 میلیون ریال هزینه دارد، گفت: برای تکمیل رپُرگذاری در کل رودخانه های استان اعتباری افزون بر 120 میلیارد ریال نیاز است.
به گفته وی؛ برای اجرای آن در یک برنامه 5 ساله، سالانه 25 میلیارد ریال هزینه نصب رپُر نیاز خواهد بود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: رپُر گذاری رودخانه ها، علاوه بر تعیین حدود بستر رودخانه ها، نوعی آگاهی رسانی به مجاوران است که قبل از هر گونه تصمیم گیری برای تصرف یا تعیین کاربری اراضی خود در حریم رودخانه با اخذ استعلام از آب منطقه ای از حدود بستر آن مطلع شوند.
به گفته وی؛ نسخه ای از نقشه اجرای طرح برای اطلاع به اداراتی همچون ثبت اسناد واملاک، بخشداری ها وشهرداری ها اعلام می شود.
وی افزود: علامت های نصب شده در حد بستر رودخانه ها که اصطلاحا به آن رپُر می گویند علائم دو تکه ای هستند که قسمت تحتانی آن بتونی و قسمت فوقانی لوله هایی به رنگ آبی است وگاهی پلاک هایی نیز روی آن نصب می شود، که این بخش ها بستر رودخانه با دبی برگشت 25 ساله و ابتدای حریم را نشان می دهد.

** 30میلیمتر بارندگی در 10 روز نخست سال آبی جدید در گلستان
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان وضعیت بارش ها در سال آبی جاری، گفت: به دلیل بروز خشکسالی در سالهای اخیر همچنان این استان با کاهش بارندگی روبرو بوده ، به طوری که قبل از آغاز سال آبی جدید آبدهی رودخانه های بین 60 تا 80 درصد کاهش داشت.
علی نظری افزود: در 10 روز نخست آغاز سال آبی جدید ( از اول مهر96) 30میلیمتر بارش در ایستگاه های باران سنجی استان ثبت شد که نوید بخش روزهای پرباران است.
به گفته وی؛ این درحالی بوده که میزان بارندگی در مدت مشابه سال آبی قبل 15 میلیمتر و در دوره درازمدت 10.5 میلیمتر بوده است.
به گزارش ایرنا کارشناسان هواشناسی؛ گلستان را جزء چهار استان نخست کشور در بحث بحران آب و خشکسالی دانسته و گفته اند که براساس نقشه های ماهواره ای پدیده خشکسالی مهمان 30 سال آینده گلستان خواهد بود.
گلستان با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از 13 اقلیم آب و هوایی کره خاکی در شمال کشور قرار دارد و طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در 30 شهر و حدود یکهزار و 75 روستای آن زندگی می کنند.
در گلستان تامین معاش بیشتر مردم بویژه روستاییان از طریق کشاورزی صورت می گیرد، به طوری که هر سال افزون بر 650 هزار هکتار از زمین های استان به زیر کشت محصولات مختلف از جمله گندم و دانه های روغنی می رود، هرچند کمبود آب و خشکسالی این بخش را دچار مشکل اساسی کرده است.
6204/1648
گزارش : علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.