ابراهیم صداقت اظهار داشت: با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت طرح حذف قیمت مصرف کننده از روی تولیدات داخلی تا اطلاع ثانوی و تا زمان تامین زیرساخت ها منتفی است.
وی گفت: تا زمان اجرای طرح، واحدهای تولیدی حق حذف قیمت مصرف کننده از روی تولیدات را ندارند و چنانچه اقدام به این کار کنند تخلف محسوب می شود و جریمه خواهند شد.
صداقت با بیان این که طرح مذکور محاسن و معایبی دارد اضافه کرد: از معایب این طرح میتوان به احتمال صدور فاکتور سفید برای واحدهای عرضه کننده از سوی کارخانجات، پراکنش شدید قیمتها در هر نقطه از شهر، تفاوت قیمت در شهرهای مختلف، احتمال کاهش کیفیت برای افزایش سود صاحبان واحدهای عرضه و ... اشاره کرد.
معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اضافه کرد: اما مهم ترین دستاورد این طرح را میتوان حذف تخفیفات غیر معقول 50-30 درصدی فروشگاه های بزرگ دانست که باعث شده رقابت نا سالمی در بازار به راه بیفتد.
وی با بیان این که موارد مذکور باعث شده تا وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم بگیرد این طرح را به صورت کارشناسی و پخته تر اجرا کند، ادامه داد: به نظر من طرح مذکور باید زمانی اجرا شود که فرهنگ درج قیمت و صدور فاکتور در واحدهای صنفی جا افتاده باشد ضمن آن که سایر حوزه های اقتصادی از جمله حوزه مالیاتی به صورت به روزتری اقدام به محاسبه مالیات کند تا واحد صنفی بدون واهمه اقدام به درج قیمت و صدور فاکتور کند.
این مسئول در بخش دیگری از مصاحبه خود به ارایه آمار شش ماهه از عملکرد حوزه بازرسی، نظارت و کشف کالای قاچاق در سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس پرداخت و گفت: در شش ماهه اول امسال 112600 بازرسی از واحدهای صنفی فارس صورت گرفت که در جریان آن 7358 پرونده تخلف تشکیل گردید.
صداقت گفت: این تخلفات علاوه بر بازرسیهای دوره ای در طرح های نظارتی همچون طرح نظارت بر بازار ماه رمضان، روغن موتور، لاستیک ماشین و ... کشف شد.
به گفته وی در طرح نظارتی ماه رمضان 722 پرونده، در طرح نظارت بر روغن موتورهای عرضه شده در بازار 14 پرونده و طرح نظارت بر لاستیک 8 پرونده تشکیل و برای عدم درج قیمت 148 پرونده واحدهای متخلف صنفی به تعزیرات حکومتی رفت. معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس همچنین به 7487 بازرسی از انبارهای کالا در فارس اشاره کرد و گفت: در شش ماهه اول امسال با هدف کشف کالای قاچاق از 7487 انبار در سطح استان بازرسی شد که برای 72 واحد متخلف پرونده 9میلیارد و 856 میلیون ریالی تشکیل گردید.
وی گفت: از این پرونده ها 8 پرونده به ارزش یک میلیارد و 111 میلیون ریال مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی، 4 پرونده به ارزش 392 میلیون ریال مربوط به کولر و اسپیلت و 3 پرونده به ارزش 2450 میلیون ریال مربوط به لوازم یدکی خودرو بوده است. معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان این که سیاست ها مبتنی بر کشف کالاهای قاچاق در گلوگاه ها است، اضافه کرد: هدف ما کشف کالای قاچاق از خرده فروشیها نیست چرا که این کار نمی تواند منجر به جلوگیری از عرضه کالای قاچاق شود و باید این کار در گلوگاه ها و در انبارهای عمده فروش پیگیری شود.
وی با بیان این که شاهد کاهش چشمگیر عرضه کالای قاچاق هستیم افزود: افزایش کیفیت تولیدات داخلی و تسهیل در واردات کالا باعث کاهش قاچاق کالا به کشور شده است اما با این حال بازرسی از انبارها به هیچ عنوان منتفی نخواهد شد.
صداقت ادامه داد: هزار انبار کالا در فارس شناسایی شده که از میان این تعداد، انبار کالاهای اساسی و استراتژیک بیش از سایر انبارها زیر ذره بین بازرسان هستند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 756578
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.