مصیب امیری گفت: آثاری چون آب انبارها و قلعه اژدها پیکر لارستان، مجموعه بناهای محور زندیه در شیراز، کاروانسرای ایزدخواست در شهرستان آباده و مساجد تاریخی استان در فهرست موقت یونسکو (ثبت جهانی) قرار دارند.
به گفته وی پرونده ثبت جهانی این آثار شاخص تاریخ فارس در حال تکمیل است و برخی از این پروژه ها نیز به صورت مجموعه ای در فهرست یونسکو ثبت خواهند شد.
امیری با ذکر مثال به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: به طور مثال در پرونده ثبت جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس، آثار شاخص در 3 شهرستان کازرون، فیروزآباد و سروستان در قالب یک پروژه به یونسکو ارایه شد و پس از جایگیری در این فهرست می توان دیگر آثار ساسانیان در استان را که عمدتا در شهرستانهای داراب و فراشبند هستند به آن الحاق کرد.
وی همچنین افزود: در پرونده ثبت جهانی مجموعه تخت جمشید نیز آثاری چون نقش برجسته نقش رجب و نقش رستم به این پروژه الحاق شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه این گفت و گو افزود: در حال حاضر پرونده آب انبارهای تاریخی در شهرستان لار در فهرست موقت جای گرفته است. پرونده ای که شامل ده ها آب انبار تاریخی و ارزشمند متعلق به دوره های مختلف تاریخی چون صفوی و قاجار در این شهرستان است.
امیری همچنین به پرونده تکمیل مساجد تاریخی استان نیز اشاره کرد و افزود: عمده مساجد تاریخی و شاخص استان فارس قدمت هزار ساله دارند که شاخص ترین آن مساجد عتیق و مسجد جامع کبیر نی ریز است و جا دارد که این بناهای هنری- تاریخی هرچه سریع تر در فهرست جهانی قرار گیرند.
مجموعه زندیه از فهرست یونسکو حذف نشده است
وی در ادامه این گفت و گو با تاکید بر اینکه پرونده ثبت جهانی محور زندیه فارس حذف نشده است، افزود: این پرونده نیز در حال تکمیل ، رفع نواقص و مشکلات است و به زودی به یونسکو ارسال خواهد شد، هرچند که هم اینک نیز در فهرست موقت قرار دارد.
امیری همچنین گفت: از دیگر آثار شاخص تاریخی استان که می توان در فهرست جهانی جایگیری بازارهای تاریخی چهار طاقی ها و قلعه ها هستند که هر یک از این مجموعه ها نیز متعلق به دوره های خاص تاریخی و دارای ویژگی ارزشمندی می باشد که باید جهانی شوند.
به گزارش خبرنگار ما در استان فارس حدود ۷۰ مسجد تاریخی - ثبتی وجود دارد که متعلق به دوره های مختلف تاریخی می باشد و دارای ظرفیت گردشگری فوقالعادهای است که طول سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می باشد .
مساجد نصیرالملک، وکیل، مشیر، عتیق در شیراز و مسجد جامع کبیر در شهرستان نیریز از جمله مساجد تاریخی و ثبتی فرش است که همچنان کاربری خود را حفظ کرده اند و به جاذبه گردشگری تبدیل شده اند.
بنابر این گزارش در منطقه جنوب استان فارس مانند منطقه لارستان نیز شاهد وجود آب انبارهای متعددی هستیم که برخی ار نظر معماری دارای ویژگی های خاصی هستند.اوج معماری لارستانی ها در معماری گنبدی و ساخت برکه های گنبدی شکل، جهت ذخیره آب را میتوان یکی از شاهکارهای آنها در منطقه جنوب دانست.
به عنوان نمونه، آب انبار «سید جعفری» در منطقه «کورچان» قرار دارد که مانند یک کاسه ای که وارونه کرده اند بر روی قسمت آب انبار قرار دارد.
در قدیم، آب انبارها را با اجازه حاکمان باز می کردند و از آن استفاده می کردند چون در زمان قدیم وقتی باران می بارید و آب انبارها پر می شد در آب انبارها را مهر و موم می کردند و با اجازه(دستور) حاکم باز می کردند و مورد استفاده قرار می گرفت.
در منطقه جنوب مثل لارستان بخاطر کم آبی هر جاکه آب انبار بوده اطراف آن خانه درست می شد و این خانهها بزرگ و بزرگتر می شد و تشکیل محلات می داد،
آب انبارها تشکیل مرزها می دادند و هر آب انبار را طبق آن محله می شناختند.گنبدی شکل شدن خود آب انبارها به این دلیل است که نور خورشید کمتری بتواند به داخل آب نفود پیدا کند ( چون اگر نور داخل آن باشد آنها جلبک می زنند و موجب بوجود آمدن تک یافته داخل آب می شود) و باعث خنکی آب می شود و از تبخیر جلوگیری می کند .
گفتنی است در استان فارس کاروانسراهای متعددی از دوره های تاریخی وجود دارد که عمده این بناها متعلق به دوران صفوی و قاجار هستند.
یکی از این بناها کاروانسرای ایزدخواست است که در شمال شهر آباده قرار دارد.
معماری داخلی این کاروانسرا به مانند دیگر کاروانسراها هر طول ضلع آن 35 متر است. این کاروانسرا در بین راه شهر تاریخی و باستانی آباده و اصفهان قرار دارد و یکی از مهمترین کاروانسراها در این منطقه محسوب
میشود.کاروانسرای ایزدخواست در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر بنا شده است. گفته میشود کاروانسرای ایزدخواست یکی از ۹۹۹ کاروانسرایی است که شاه عباس صفوی در دوران خود بنا کرده است.
کاروانسرای شاه عباس ایزدخواست نیز که در محدوده این آثار تاریخی قرار دارد مانند قلعه ایزدخواست دچار محرومیتهای مشابهی شده است.این کاروانسرا از لحاظ زیبایی و استحکام و وسعت یکی از کاروانسراهای نمونه در نوع و زمان خود است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 755624
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.