به گزارش خبرنگار ایرنا، در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح رفاهی که روز پنجشنبه در ضلع شرقی آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس برگزار شد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان درسخنانی گفت: اجرای این طرح درچهار مرحله پیش بینی شده است.
ابراهیم کریمی افزود: مرحله نخست بهسازی بوستان آرامش آستان امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون ریال ازمحل منابع مالی این اداره کل انجام می شود.
وی، توسعه گردشگری مذهبی (زیارتی) با ایجاد فضاهای رفاهی و خدماتی برای زائران و گردشگران درجوار بقاع متبرکه را از مهمترین اهداف بهسازی بوستان آرامش امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس برشمرد و اضافه کرد: در مرحله نخست این طرح، علاوه بر محوطه سازی و فضای سبز، احداث تعدادی آلاچیق (کلبه های سنتی ترکمنی) برای استراحت زائران و احداث آبخوری انجام می شود.
کریمی، احداث سفره خانه پذیرایی سنتی را از دیگر اقدامات پیش بینی شده در این طرح اعلام کرد و گفت: مجموعه این اقدامات که در نزدیکی شهر باستانی جرجان واقع است، این مکان مقدس را به کانون گردشگران داخلی و خارجی تبدیل می کند.
به گفته وی، عملیات بهسازی مرحله نخست بوستان آرامش آستان امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس قرار است، درمدت 45 روز انجام شود.
به گزارش ایرنا، مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان نیز دراین مراسم گفت: ایجاد فضاهای رفاهی و خدماتی درجوار بقاع متبرکه که از قطب های فرهنگی هستند، از اولویت های این اداره کل در راستای توسعه گردشگری مذهبی است.
حجت الاسلام و المسلمین سیف الله سهرابی افزود: در همین راستا این اداره کل درقالب تفاهم نامه ای با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان برای ایجاد یا توسعه فضاهای رفاهی و خدماتی ویژه زائران و گردشگران اقدام کرده است.
وی اضافه کرد: امامزاده یحیی بن زید(ع) گنبدکاووس از امامزادگان شاخص گلستان و کشور است که مورد احترام ویژه مردم شیعه و اهل سنت این استان است.
به گزارش ایرنا، عبدالقدیر کریمی، فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این مراسم گفت: ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی برای زائران درجوار بقاع متبرکه بویژه امامزاده یحیی بن زید (ع) از نیازهای ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
بوستان سه هکتاری آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) دارای درختان نسبتا بزرگ و فضای سبز بدون استفاده بود که با عملیات بهسازی، به مکانی برای استراحت شهروندان و زائران این آستان تبدیل می شود.
امامزاده یحیی بن زید، نوه امام سجاد (ع) است، از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه به عنوان یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورده است، یاد می شود.
آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(س) که مورد توجه شیعه و اهل سنت منطقه گنبدکاووس و زائران و مسافران سراسر کشور است، دارای 23 هزارو 150 مترمربع فضای مسقف و شبستان است و در اطراف آن نیز حدود یکصد زائرسرا وجود دارد.
این امامزاده دارای بنای بزرگ و محوطه ای وسیع و رواق آیینه کاری شده است و در خارج از محوطه امامزاده نیز پارکینگ وسیع و بازارچه ای از صنایع دستی و مواد خوراکی وجود دارد.
وجود محراب گچ بری شده از دوره سلجوقی در جوار ضریح مطهر امامزاده یحیی بن زید (س) گنبدکاووس و همجواری با شهر تاریخی و باستانی جرجان از دیگر جاذبه های این مکان مقدس است.
گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید (ع) در زمان یزید بن معاویه با 700 نفر از طرفداران خود در خراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد.
والی خراسان (نصر) همراه 80 هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی قیام یحیی وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشاردهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.