رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر 34 هزار مهندس عضو این سازمان هستند که از این تعداد 16 هزار نفر پروانه کار دارند و هر سال 4 هزار عضو جدید به سازمان اضافه میشود.
نامورچی با اشاره به افزایش روزافزون تعداد فارغ التحصیلان رشتههای مهندسی گفت: هر سال تعداد زیادی دانشجو از دانشگاه های مختلف در رشتههای مهندسی فارغ التحصیل میشوند که با توجه به نداشتن تجربه عملی با ورود به حرفه نمیتوانند موفق عمل کنند. به همین منظور برای آموزش عملی این افراد تفاهم نامهای را به منظور برگزاری دورههای کارآموزی ویژه فارغ التحصیلان با وزارت راه و شهرسازی بستهایم.
وی افزود: با توجه به این که فارغالتحصیلان رشتههای مهندسی 3 سال پس از اتمام دانشگاه میتوانند وارد این حرفه شوند و این وقفه باعث میشود تا آن ها آن چه را آموخته اند تا حدودی فراموش کنند، ما درصدد اجرای دوره های کارآموزی در طول این مدت هستیم.
نامورچی با اشاره به کاهش ساخت و ساز و تاثیر آن بر کسب و کار مهندسان و نیز تعداد زیاد فارغ التحصیلان این حوزه گفت: در حال حاضر سالانه حدود 3 میلیون متر مربع پروانه ساخت و ساز در شیراز صادر می شود که به طور میانگین به هر کدام از مهندسین 200 تا 300 متر ساخت و ساز میرسد، با توجه به این موضوع هر سال تنها کمتر از 10 درصد مهندسین ساختمان دارای کار دائمی میشوند و از 50 درصد تنها برای تعدادی کار فراهم می شود و بیش از 50 درصد از مهندسین حوزه ساختمان کاری ندارند.
وی اظهار داشت: معتقدیم که سازمان نظام مهندسی به عنوان ضربه گیر در این حوزه عمل می کند تا هر کسی که تقاضای کار دارد را برای مدتی در این سازمان ساماندهی کنیم و با توجه به این حجم کم کار چارهای نداریم جز ارایه خدمات مهندسی در فضای رقابتی تا افراد بر اساس کیفیت کار و نوع خدماتی که ارایه میکنند فعالیت نمایند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در خصوص رویکرد این سازمان درباره بافتهای فرسوده به ویژه بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز گفت: بافتهای فرسوده شیراز به 2 دسته تقسیم میشود؛ دسته اول بافتهای فرسوده عادی هستند و دسته دوم بافت تاریخی و فرهنگی شهر که هم میتواند فرصت باشد و هم تهدید چرا که هویت شهر در این بافت نهفته است و با تخریب این بافت پیشینه شهر از بین می رود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر ما میتوانیم با سامان بخشی این بافت و جذب گردشگر به یک درآمد پایدار برای شهر دست یابیم اما مشکل اصلی درخصوص این بافت آن است که شیراز یک شهر زلزله خیز است و هر آن امکان وقوع یک زمین لرزه بزرگ در آن وجود دارد بنابراین نگهداری این گونه بافتها نیازمند عزم ملی است.
نامورچی با اشاره به اجرای قانون مقررات ملی ساختمان به عنوان یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در بالا بردن کیفیت ساخت و ساز گفت: طبق برآوردهای انجام شده عمر مفید یک ساختمان باید بیش از 30 سال باشد اما عوامل مختلفی در این زمینه تاثیر دارد از جمله مصالح استاندارد، کارگران ماهر، کارفرمایان، فروشندگان مصالح ساختمانی و قسمتهای دیگر که هر کدام از آن ها با مشکل مواجه باشد در کیفیت ساخت و ساز و عمر ساختمانها اثرگذار است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس اضافه کرد: یکی از راهکارهای ما در این زمینه پیگیری و تصویب طرح آموزش و ارتقای آگاهی کارفرمایان نسبت به وظایف و اختیارشان در قبال مقررات ملی ساختمان است و برای تقویت زنجیره ساخت و ساز اقدام بعدی سازمان تلاش در زمینه استفاده از کارگران ماهر در عرصه ساختمان است که در این ارتباط نیز تا کنون جلساتی با وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، سازمان فنی و حرفه ای و انجمن صنفی کارگران برگزار کرده ایم. همچنین طرحی تهیه و یکم مرداد ماه امسال در شورای فنی استان مطرح شد که بر اساس آن قرار است با تشکیل کارگروهی ساز و کار اجرایی آن هم فراهم گردد تا از این طریق با استفاده از کارگران ماهر و دارای کارت مهارت یکی دیگر از حلقههای مفقوده حوزه ساخت و ساز تکمیل شود. وی یکی دیگر از حلقههای مفقوده حوزه ساخت و ساز را مصالح ساختمانی استاندارد عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات دیگر ما در چرخه ساخت و ساز که با همکاری اداره کل استاندارد مدتهاست در حال پیگیری آن هستیم مشارکت در تبیین اولویتهای تدوین استاندارد ملی در حوزه ساخت و ساز، کنترل و کیفیت مصالح و فرآورده های ساختمانی و بهبود روند استانداردسازی آنهاست که در استحکام بنا و عمر مفید ساختمان و جلوگیری و کاهش خسارت ناشی از حوادث طبیعی نقش بسزایی دارد.
نامورچی گفت: با توجه به این که صنعت ساختمان سازی بخش عمده ای از سرمایه ملی را دربرمیگیرد از این رو در بیشتر کشورها عمر مفید ساختمان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که در ایران پایین بودن عمر مفید ساختمانها یکی از چالشهای مهم صنعت ساخت و ساز است. در این زمینه اصلاح شیوههای ساخت، رعایت اصول ایمنی، انتخاب درست مصالح با کیفیت و مرغوب، استفاده از نیروهای ماهر، تدوین استانداردهای ملی و انجام بازرسیهای دوره ای میتواند بر عمر مفید ساختمان ها تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به ارتباط کیفیت ساخت و ساز با توسعه پایدار افزود: یکی از مباحثی که در مبحث 19 قانون مقررات ملی ساختمان برآن تاکید شده به حداقل رساندن مصرف انرژی در ساختمانهاست اما در حال حاضر ساختمان سازی در کشور ما منطبق با شرایط اقلیمی و منطقه نیست و عدم توجه به این موضوع و استفاده از یک الگوی ثابت در اقلیمهای متفاوت از جمله دلایل هدر رفت انرژی و ناپایداری ساختمانهاست این در حالی است که یکی از مفاهیم توسعه پایدار این است که همزمان با رشد اقتصادی و توسعه صنعتی، مسائل زیست محیطی، کاهش مصرف انرژی و توجه به جنبههای اجتماعی نیز مدنظر قرار گیرد. نامورچی تصریح کرد: اما نکته دیگر در روند توسعه پایدار و ارتقای کیفیت ساخت و ساز استفاده از رویکرد یکپارچه و بازآفرینی شهری محدوده های ناکارآمد است که باید بدون اخذ تصمیمات شتاب زده با در نظر گرفتن عدالت اجتماعی، ناپایداری و فقر موجود در این بافت ها را بررسی و با مدیریت شهری مشارکتی و متکی به مردم این مناطق را پویا کرد.
وی در خصوص تاثیر این سازمان در بهبود و حرکت به سوی توسعه پایدار گفت: یکی از وظایف ما فرهنگسازی و ایجاد آگاهی درخصوص ایجاد شهر پایدار و آموزش آگاهی عمومی در خصوص وضعیت محیط زیست است در حالی که میزان مصرف انرژی در ساختمان های ما 4 برابر استاندارد جهانی است و باید به جای افزایش تولید انرژی در زمینه هدایت مصرف انرژی اقدام شود.
نامورچی ادامه داد: برای تحقق اهداف توسعه پایدار شهری باید نگاهی واقع گرایانه داشت و این موضوع باید به صورت عملیاتی در سیاستهای کلان دولت قرار گیرد و برای آن برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 750884
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.