به گزارش خبرنگار ایرنا ، احمد مهرچیان به همراه همسرش زهره براتی و 2 فرزندشان از روز یکشنبه هشتم مرداد ماه در پی لغو کنسرت شهرام ناظری در قوچان و به منظور اعتراض به لغو کنسرت ها و همچنین ممنوعیت اجرای کنسرت های موسیقی سنتی و اصیل ایرانی در مشهد سفر اعتراضی خود را آغاز کرده اند.
این خانواده مشهدی در سفر به شیراز با دکتر سعید نیاکوثری موسیقیدان و پژوهشگر حوزه موسیقی دیدار کردند ، این خانواده مشهدی در جاده ها و شهرها کوله گردی می کنند و با شعار ' حق داریم آوازهای سرزمین مادری شهرمان را بشنویم ' از شهری به شهری دیگر می روند.
دکتر زهره براتی مادر این خانواده کوله گرد شامگاه دوشنبه در حاشیه دیدار با برخی استادان موسیقی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: ما سفر خود را از شهر خواف شروع کرده ایم و با پای پیاده ، با کامیون و با تریلر های عبوری در جاده ها سفر می کنیم ، اگر کامیون ها و تریلر ها ما را در جاده سوار کنند سوار می شویم اگر نکنند پولی برای پرداخت هزینه سفر نداریم و با پای پیاده و با دو کودک خردسال همراهمان فاصله شهرها را می پیماییم.
این بانوی دوستدار موسیقی در ادامه اظهار داشت: تاکنون به شهرهای تربت جام ، تایباد ، نیشابور ، سبزوار ، تهران ، اصفهان ، قم ، کاشان ، خرم آباد ، کرمانشه ، ارومیه ، تبریز ، شیراز ، قزوین ، زنجان ، سنندج و بسیاری از شهرهای دیگرایران با کوله گردی سفر کرده ایم .
براتی همچنین با بیان اینکه در هر شهری با مفاخر فرهنگی ، موسیقیدانان و مسوولان فرهنگی آن شهر دیدار می کنیم افزود: ما در صدد آن هستیم که صدای اعتراضمان به لغو کنسرت ها را به گوش همگان برسانیم ، امروز پنجاه و دومین روز سفر ماست و ما تا 60 روز این سفر را ادامه خواهیم داد ، پیاده روی و کوله گردی سخت و دشوار است به خصوص برای پسر 4 ساله ما ، برخ یاز مسیر ها بسیار طولانی است و ما همه مسی را پیاده می رویم ، گاه باید ساعت ها پیاده روی کنیم تا یک تریلر یا کامیون از راه برسد و ما را سوار کنئ ، ما سختی این مسیر را خودمان برگزیده ایم و برای هدفی که داریم احترام قائلیم .
مادر این خانواده کوله گرد با بیان اینکه تا کنون با اساتید برجسته موسیقی از جمله شهرام ناظری ، کیهان کلهر ، استاد قره باغی ، عثمان خوافی و بسیاری از اساتید دیگر دراین سفر دیدار داشته اند گفت : هدف ما حمایت از موسیقی مقامی و موسیقی ایرانی است ، هیچ اهداف سیاسی را دنبال نمی کنیم ، ما در صدد آن هستیم که صدای خود را به مسئولان برسانیم، مردم خراسان و مشهد هم حق دارند که کنسرت داشته باشند ، کنسرت ها باید از یک قانون در سراسر کشور تبعیت کند ، ما با شعار حمایت از آوازهای سرزمین مادری این سفر را شروع کرده ایم .
براتی همچنین گفت: موسیقی بخشی از فرهنگ ایرانی و بخشی از آرمان زندگی ایرانی است و نباید با محدودیت هایی اینچنین روبرو باشد ، موسیقی منافاتی با دین و مذهب ندارد و حتی در بسیاری از موارد موسیقی فاخر و دین در کنار هم اهداف اجتماعی را جلو برده اند ، هدف ما حمایت از موسیقی فاخر است و دراین راه سخت یهای سفر را به جان خریده ایم .
دکتر سعید نیاکوثری ، آهنگ ساز ، موسیقی پژوه و عضو جامعه نام آوران فارس نیز در این زمینه ابراز داشت : درحالی که فضای جامعه مملو از پرسش ها و چرایی در خصوص تعطیلی و لغو کنسرت های موسیقی ملی است و مقوله هنر از زخم برخی تعصبات افراطی رنج می برد ، این برخوردها زیبنده نیست و امیدوار هستیم که راهکارهایی متناسب با شأن نظام اسلامی ارائه شود.
نیاکوثری اضافه کرد : این نگاه متحجرانه و افراط گرا گاه پیشتاز تر از نظام می تازد و شراره های تعصب می افروزد. براستی چگونه می توان اصالت های فرهنگی را از حیات یک ملت زدود و چشم انتظار بالندگی، نشاط و سروری آن ملت بود؟ چگونه می توان ملتی را از حداقل فرصتهای بالندگی موسیقی محروم نمود و انتظار داشت نسل جوان در برابر هجمه های فرهنگی بیگانه ایمن بماند؟
این موسیقیدان اهل شیراز اضافه کرد : استقبال پر شور مردم از کنسرتهای ملی، نمودی از نیازمندی های احساسی جامعه به موسیقی و نمادی از تنیدگی هنر با تار و پود فرهنگ اجتماع است. محروم نمودن جامعه از موسیقی های سالم و پر محتوا جز تغییر سمت و سوی سلیقه ای جامعه و روی آوری به موسیقی های سخیفی؛ که در قالب گوناگون نه تنها ارزشهای دینی و شعائر مذهبی را نشانه رفته است بلکه حرمت لفظ ادب را در جامعه شکسته و حریمهای ارزشی جامعه را به باد سخره گرفته است؛ چه نتایجی خواهد داشت؟
آهنگ ساز و نویسنده کتاب آیین و آوا با اظهار تاسف از اینکه موسیقی ملی ایران با وجود همه مفاخر تاریخی و جلوه های آرمانی توأم با آموزه های اخلاق دینی، همواره در میانه 2 تردید حلال و حرام از تعالی بایسته خویش باز مانده است گفت : پایمردی صاحب اندیشان هنر شناس و هنرمندان متعهد به اخلاق موجب شد هنر کهن موسیقی فراتر از جغرافیای این سرزمین اسلامی و آنسوتر از سرزمین پهناور مادری، جهان پر مدعای غرب را پیش ژرفای خویش به چالش کشد.
6113/ 2027
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: نیکنام خشنودی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.