بخشدار زرقان، دوشنبه در حاشیه برپایی این خیمه ها در گفت گو با ایرنا اظهار داشت: آیین سنتی برافراشتن خیمه های عاشورایی همه ساله در سه حسینیه حیدر، ولیعصر (عج) و امام سجاد (ع) زرقان بنا به سنتی 400 ساله برگزار می شود و اهالی هر محله در حیاط حسینه های نامبرده مبادرت به برافراشتن خیمه های عاشورایی می کنند.
فرشاد کوشا افزود: این حسینیه ها هر ساله در بیست و هفتم ذی الحجه از هنگام اذان صبح میزبان خیل مشتاقان سالار شهیدان است و بعد از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا، بر بام هر حسینیه با نواخته شدن ساز عزا مقدمات برپایی خیمه های عاشورایی فراهم می شود.
وی گفت: خیمه های عاشورایی به وسعت بیش از 50 مترمربع و به بلندای بیش از 12 متر است که بر 6 ستون چوبی محکم استوار و مزین به پرچم سرخ 'یا حسین' است و برای برافراشتن هرکدام به بیش از 150 مرد نیرومند نیاز است.
او افزود: برای برپایی خیمه های عاشورایی، ابتدا ستون های چوبی را به صورت 45 درجه بر دیوار حسینیه بالا می کشند و پایه هر ستون را در محل استقرار خود قرار می دهند و پس از آن خیمه را بر روی آن پهن می کنند.
کوشا بیان کرد: به هر طرف هر خیمه بیش از 12 طناب بلند و محکم آویزان است، که مردان نیرومند زرقانی، آنها را از سمت دیگر بام حسینیه با فریادهای یا حسین، یا علی و یا زینب می کشند تا ستون های خیمه ها به صورت عمودی در جای خود قرار گیرند.
بخشدار زرقان افزود: بلندترین خیمه متعلق به حسینیه حیدر در شرق شهر زرقان است، که به سردار حیدر از فرمانده هان لطفعلی خان زند منسوب است و برای بلند کردن آن از جرثقیل و بالابر استفاده می کنند، بر روی خیمه ها نقوشی وجود دارد که اطلاع دقیقی از سابقه آنها وجود ندارد، در عین حال آثار متعددی از مرمت و کهنگی بر هر خیمه قابل مشاهده است.
وی گفت: از نخستین روز ماه محرم، صبح ها در هر سه خیمه یاد شده مراسم قرائت زیارت عاشورا و روضه خوانی، ظهرها مراسم تعزیه و شامگاه مراسم زنجیر زنی و سینه زنی برگزار می شود و در پایان روز سیزدهم محرم این خیمه های عاشورایی جمع آوری شود.
آیین سنتی برافراشتن خیمه های حسینی در زرقان، سال 1391از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شماره 657 به ثبت ملی رسیده است.
شهر زرقان در فاصله 25 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
7383 /6118
خبرنگار: رضا قادری ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.