به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هفته آخر ذیحجه به عنوان هفته استقبال از ماه محرم مشخص شده و بهتر است مراسم های عزاداری از روز اول ماه محرم شکل بگیرد.
وی با تاکید بر برگزاری برنامه های فاخر برای عزاداری سالار شهیدان اظهار کرد: هیات های مذهبی مراسم های عزاداری را به موقع شروع و خاتمه دهند و از اجرای برنامه های غیرمستند مانند احرام بندی و طشت گذاری خودداری کنند.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: به منظور رعایت شئون مذهبی آئین های ویژه عزاداری سیدالشهدا، ارزش گذاری به عزاداری سالار شهیدان و جلوگیری از بروز ترافیک و پرهیز از آزار و اذیت مردم منشور ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان در 20 بند تدوین شده و در اختیار هیات های حسینی قرار گرفته است.
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه برنامه های ماه محرم باید با محور قرآن، قرائت، همخوانی و تفسیر قرآن، سخنرانی روحانیان و مداحی در مساجد باشد، ادامه داد: این اقدام به منظور تسهیل حضور هیات ها در مسجد با شعار بازگشت به مسجد انجام می شود.
وی بر توجه بیشتر به خواندن ادعیه، زیارت ها و مناجات رسیده به معصومان(ع) در قالب صحیفه سجادیه و معارف مشخص در آن ها و قرائت قرآن و اهدا به ارواح شهدای کربلا از سوی هیات های مذهبی تاکید کرد.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: هیان ها از پیام ها و عبرت های عاشورا، سخنان پیامبر(ص)، ائمه اطهار (ع)، امام راحل و رهبر معظم انقلاب در پرچم ها و کتیبه ها استفاده کنند.
حجت الاسلام حسینی از خیران خواست در توزیع نذورات در ماه محرم به پخش نذورات فرهنگی از جمله کتاب، لوح فشرده و نشریه برای تبیین پیام عاشورا نیز توجه کنند.
وی بر تلاقی نکردن برنامه ها با زمان برگزاری نماز به ویژه نماز ظهر عاشورا تاکید کرد و گفت: ماه محرم ماه بیان معارف اهل بیت (ع)، قرآن و عترت بوده و باید در این ایام مداحان از اشعار و متون پرمحتوا، حماسی و مستند استفاده و از مطالب غیرمستند پرهیز کنند.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این سازمان تلاش می کند از اجرای برنامه های خرافی و بیان مطالب وهن آور در آئین های ماه محرم جلوگیری کند، اظهار کرد: گروه های نظارت این سازمان نیز در این ایام بر عزاداری های هیات های مذهبی نظارت می کنند.
حجت الاسلام حسینی استفاده از طبل های غیرمتعارف را ممنوع اعلام کرد و از هیات های مذهبی خواست از تمثال های منسوب به ائمه اطهار (ع) از جمله شمشیر، نی و آلات موسیقی در عزاداری ها استفاده نکنند.
وی گفت: هیات های مذهبی از اجرای برنامه های موهون، قمه زنی، علم و ذوالجناح گردانی که منشا تاریخی ندارد، خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، برگزاری همایش ستایش گران عشق، شعرای آئینی و مداحان اهل بیت ویژه مداحان، همایش طلایه داران عرصه تبلیغ ویژه روحانیان و همایش هیات های مذهبی ویژه هیات های حسینی را از برنامه های این سازمان اعلام کرد.
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان 2 هزار و 200 روحانی بومی و غیر بومی برای تبلیغ اسلام و بیان مسائل دینی به مساجد شهری و روستایی استان اعزام شده بودند، اظهار کرد: در ماه محرم بیش از این تعداد روحانی به مساجد اعزام می شوند.
وی یادآوری کرد: هم اکنون 255 روحانی مستقر در استان وجود دارد که از این تعداد 145 روحانی طرح هجرت در روستاهای بالای 200 خانوار جمعیت و 800 نفر جمعیت مستقر هستند.
حجت الاسلام حسینی افزود: در شهرستان های استان نیز برنامه های ماه محرم با همراهی و هماهنگی ادارات تبلیغات اسلامی برگزار می شود.
شهرستان تبریز دارای حدود 700 مسجد و 200 هیات شاه حسین گویان است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.